تشریح پشت پرده رکود پروژه آبرسانی سیاه ده از زبان مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه و کشاورزان

خبرنگار:

سید مسعود حسینی
پروژه انتقال آب 417 هکتاری سیاه ده از جمله پروژه های بخش کشاورزی شهرستان فیروزکوه است که عملیات عمرانی آن از سال 1396 آغاز و با گذشت در حدود 5 سال از آغاز عملیات اجرایی آن متأسفانه این پروژه راکد و عملیات اجرایی آن متوقف شده است و به شایعاتی در فضای مجازی و حقیقی دامن زده که پیام کشاورزان و مدیر جهاد کشاورزی را در این گزارش بررسی خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، با توجه به رکود پروژه آبرسانی سیاه ده و وجود شایعاتی در فضای مجازی و حقیقی، دو نفر از نمایندگان شرکت تعاونی کشاورزان شهرستان فیروزکوه که به عنوان کارفرما و طرف قرارداد پیمانکار این طرح بوده طی گفتگویی با خبرنگار کلیات ماجرا را از زبان خویش تشریح نمودند و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز به ادعای این کشاورزان پاسخ داد.

آنان مشروح مسائل وارد شده بر پروژه فوق و چگونگی اجرای آن را در قالب متن به خبرنگار ارائه نمودند که عینا در زیر درج شده است.

با سلام و احترام، به استحضار می رساند مرحله اول پروژه در سال ۹۶ شروع و طی قراردادی که پیمانکار آن از ناحیه جهاد کشاورزی به نماینده وقت کشاورزان تحمیل شده بود شروع شد و قرارداد سه ماهه کاری به مدت سه سال زمان برد و نیمه کاره متوقف شد که با پیگیری موضوع از ناحیه سازمان جهاد و کشاورزی استان و شهرستان و همچنین طرح دعوی قضایی و با اعلام نظر کارشناس رسمی به دلایلی چون توقف پروژه، نیمه کاره ماندن طرح، عدم انطباق طرح اجرا شده با دفترچه فنی طرح و … از پیمانکار خلع ید گردید.

مرحله دوم در فروردین ماه سال ۹۹ طی قراردادی سه ماهه با نمایندگان کشاورزان با پیمانکار جدید منعقد و حسب صورتجلسه تحویل و تحول مهندسین مشاور ( ناظر استانی پروژه ) مقرر گردید باقیمانده طرح اجرا نشده و رفع معایب و نقائض طرح اجرا شده پیمانکار قبلی ظرف سه ماه کاری در سال ۹۹ اجرایی و پروژه به سرانجام برسد.

لذا در طول اجرای پروژه همانند دیگر پروژه های نیمه کاره مانده آب، خاک و کشاورزی شهرستان مسائلی بر پروژه نمایندگان کشاورزان وارد و تحمیل می شود که سبب توقف پروژه و اجرای نیمه کاره طرحی که تا اینجای کار منطبق بر طراحی اولیه و دفترچه مشخصات فنی طرح نمی‌باشد.

در طی این ۵ سال که پروژه همچنان نیمه کاره می باشد، پیگیری‌های جدی از سوی نمایندگان کشاورزان به صورت مذاکره حضوری با جهاد کشاورزی شهرستان و استان، مکاتبات متعدد با جهاد کشاورزی شهرستان و استان که مستندات آن موجود می باشد نیز داشته ایم.

همچنین در چند مرحله مکاتبه و مذاکره با فرماندار شهرستان به عنوان نماینده عالی دولت داشته که با هماهنگی فرمانداران و با حضور مسئولین شهرستانی و استانی ضمن بازدید میدانی از طرح در چند مرحله و نشست کارگروه کشاورزی مصوبات اتخاذ، اما اجرایی شدن مصوبات داستان و حکایت طولانی دارد که می بایست موکول به آینده شود.

لذا در طرح مسائل فوق (مستندات، مکاتبات و صورتجلسات تنظیمی) موارد خاصی وجود دارد که نشان از تعلل سهوی و عمدی دستگاه های ذیربط و ناظرین منطقه و استانی (جهاد کشاورزی شهرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان) پروژه دارد و قصد بر این است که با هماهنگی سازمان بازرسی و نماینده عالی دولت در شهرستان موضوع به طور مشروع بیان و رسانه‌ای شده تا از هرگونه ضرر و زیان وارده بیشتر به کشاورزان زحمتکش پروژه یاد شده و دیگر پروژه های مشابه کشاورزان در شهرستان پیشگیری و تعلل و تمرد افراد مسئول نیز به صورت قانونی دنبال و پیگیری گردد.

قابل ذکر است: اخیراً با هماهنگی نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی با آقای فصاحت ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان ملاقات و مذاکراتی داشتیم و حسب دستور ریاست سازمان جلسه در جهاد کشاورزی استان برگزار و موضوع در دستور پیگیری قرار گرفت که متاسفانه با جابجایی آقای فصاحت (ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان) موضوع پیگیری پروژه از جدیت در کار افتاده و متوقف شد.

رضا فرازی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز طی گفتگو با خبرنگار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت :در بحث پروژه های سامانه های نوین آبیاری، جهاد کشاورزی مجری نبوده و تنها به عنوان ناظر از طریق شرکت مشاوره بر فعالیت اجرایی پیمانکار طرح حسب ساز و کار خاصی نظارت می کند.

وی با اشاره به اینکه برای انجام این طرح کشاورزی پیمانکار توسط کارفرما (نمایندگان کشاورزان دشت سیاه ده) به جهاد معرفی شده است گفت: از زمان آغاز این پروژه تاکنون تعاونی کشاورزان چندین نوبت اقدام به جابه جایی نماینده نموده که در حال حاضر آقایان سید جلال حسینی و رامین قمری نمایندگان قانونی کشاورزان در این طرح می باشند.

رضا فرازی با اشاره به اینکه منابع مالی انجام این پروژه توسط دولت فراهم شده است گفت: هماهنگونه که اشاره شد انتخاب پیمانکار در حوزه اختیارات جهاد کشاورزی نبوده و توسط نماینده کشاورزان مشخص می شود، ضمن اینکه در این پروژه این مهم نیز رعایت شده است.

وی افزود: وجود اختلاف میان پیمانکار و کارفرما سبب عدم تکمیل پروژه با وجود پیشرفت فیزیکی بالای پروژه شده است و عدم تکمیل آن هیچ ربطی به جهاد کشاورزی ندارد.

فرازی ادعای تحمیل پیمانکار به تعاونی کشاورزان در سال 96 را قویا تکذیب کرد و گفت: این پروژه طی یک قرارداد به مدت 3 ماه از طرف نماینده وقت کشاورزان کشاورزان به یک پیمانکار سپرده شده بود و بعد از خلع ید این پیمانکار برای دومین بار در سال 99 نیز مجددا طی تشریفاتی یه پیمانکار دیگر سپرده که متاسفانه اختلاف موجود بین کارفرما و پیمانکار نیز سبب توقف مجدد این پروژه شده است.

فرازی با اشاره به اینکه بخشی از منابع مالی به عنوان خودیاری پروژه های آب و خاک باید توسط کشاورزان و بخش دیگر آن باید توسط دولت تامین شود گفت: به طور مثال پروژه انتقال آب روستای لاسم چشمه نیز از جمله پروژه های موفق شهرستان بوده است در این پروژه بالغ بر 225 میلیون تومان توسط دولت سرمایه گذاری شده که بالغ بر 300 میلیون تومان خودیاری توسط کشاورزان توانمند روستای لاسم تأمین شده است که خوشبختانه این پروژه به خوبی با همکاری شورا و اهالی روستا انجام و کشاورزان روستا نیز از آن منتفع شده اند.

از طریق
خبرنگار: سید مسعود حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا