نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به فیروزکوه

به گزارش پایگاه خبری تورنه، محمد حیدری منش، فرماندار شهرستان فیروزکوه در جمع خبرنگاران در خصوص سیل روستای مزداران، بیان کرد: سیاست اساسی دولت در مواجه با این بحران اجرای خدمت رسانی سریع، به موقع و کاهش دغدغه های مردم در حوزه مدیریت بحران بود.

وی تاکید داشت: قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی لازم را انجام داده بودیم، جلسه ستاد مدریت بحران شهرستان تشکیل شد و تمام دستگاه های امدادی شهرستان آماده باش بودند؛ در مصاحبه های انجام شده اعلام کردیم شریاط شهرستان به نحوی است که امکان وقوع سیل وجود دارد و مردم از مناطق سیل خیز فاصله بگیرند و گردشگران به منطقه ورود نکنند.

فرماندار شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: از ساعت یک و نیم که مطلع شدیم در محدوده فرح آباد آبگرفتگی خیابان ها وجود دارد به سمت منطقه حرکت کردیم؛ آقای سالاریه با اعضای شورای تأمین و حوزه سپاه شهرستان در بخش مرکزی بودند و من و بقیه اعضای شورای تامین و آقای قاسم زاده در بخش ارجمند حضور داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تذکرات لازم به گردشگران در منطقه داده می شد، تصریح کرد: دو اتوبوس گردشگر در منطقه داشتیم که با همکاری بسیج از منطقه فرح آباد خارج کردیم؛ با اطلاع از وقوع سیل به دلیل آماده باش نیروهای خدمت رسان، همه دستگاه به سرعت در منطقه حاضر شدند؛ شاید این نکته خیلی در این جریان سیل پرداخته نشد ولی این سیل اولین بحرانی بود که دنبال نهادی از نهادهای خدمت رسان نمی گشتیم و از لحظات اول همه حضور داشتند.

تلاش بر کاهش دغدغه های مردم در ساعات اولیه وقوع سیل 

حیدری منش ادامه داد: در زمان اعزام نیروها تا جای ممکن مسیر بازگشایی شد و از نقطه ای امکان بازگشایی مسیر نبود و از طریق چند تن از مدیران و امدادگران و بسیجیان به سمت روستا حرکت کردیم؛ جزو اولین مدیران حاضر در منطقه بودیم که خیلی مردم نگران و ناراحت بودند؛ آقای رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه نیز همان شب از طریق مسیر کوه به ما اضافه شدند که از همان ابتدا پیگیر بحث خسارت ها و جبران خسارت مردم بودند.

فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه در اولین اقدام سعی بر کاهش نیازها شد، بیان کرد: مردم در آن لحظه سرپناه نداشتند، می ترسیدند دوباره بارندگی شود؛ در نتیجه جای امن بررسی شد که راه آهن بود از این جهت که آب، برق و امکانات برای اسکان داشت؛ به تمامی نیروها ابلاغ کردیم همه اهالی به راه آهن انتقال داده شوند؛ با راه آهن هماهنگ شد و ۴۰۰-۳۰۰ نفر از اهالی روستا را از منطقه خارج کردیم؛ توسط استاندار تهران با راه آهن کشور هماهنگ شد و از طریق راه آهن گرمسار برای خروج اهالی از منطقه اقدام کردیم.

وی بیان داشت: با امکانات کمی که داشتیم سعی در کاهش دغدغه های مردم در ساعات اولیه داشتیم؛ از ظرفیت های موجود در روستا استفاده کردیم؛ اقلام مورد نیاز از طریق قطار مسافربری و با همکاری هلال احمر به منطقه ارسال شد؛ با انتقال اهالی به تهران تنش اولیه فروکش کرد.

حیدری منش خاطرنشان کرد: من در اتاق راه آهن حضور داشتم و به دلیل قطع شدن موبایل امکان دسترسی وجود نداشت به غیر از اینکه حضوری هماهنگی انجام شود؛ وزیر کشور لحظه به لحظه پیگیر موضوعات بودند؛ استاندار و معاونین ایشان نیز لحظه به لحظه پیگیر وضعیت بودند؛ وقتی خود را از طریق مسیر راه آهن به انزها رساندیم متوجه شدیم مسئولین استانی در منطقه حضور پیدا کردند و در نهایت در فرمانداری جلسه ستاد مدیریت بحران ساعت دو و نیم بامداد تشکیل شد.

نقشه منطقه تقسیم بندی و بین فرمانداری های استان تقسیم شد

فرماندار فیروزکوه در ادامه اظهار داشت: با دستور استاندار تهران که در منطقه حاضر بودند، فرمانداری های استان در منطقه مستقر شدند؛ نقشه را تقسیم بندی کردیم و به هر فرمانداری یک نقطه ای را واگذار کردیم که تداخل کاری ایجاد نشود؛ تجهیزات تقسیم شد، گروه های جهادی بسیج حضور پیدا کردند؛ آقای ولی زاده، جانشین سپاه سیدالشهدا (ع) در منطقه حاضر شدند و بدین ترتیب کار خدمت رسانی شروع شد.

وی افزود: در روز اول آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع سیل، در منطقه حاضر شدند و دستوراتی برای پیگیری حل مشکلات مردم دادند؛ بعد از آن رئیس جمهور در منطقه حاضر شدند و با مردم چهره به چهره گفتگو کردند و مشکلات را بررسی کردند؛ فرمانده کل سپاه، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و دیگر مسئولین کشوری و استانی در منطقه برای پیگیری مشکلات مردم حاضر شدند؛ نگاه دولت بر این بود تفکر جهادی در دولت و همچنین دولت مردمی را در میدان عمل نشان دهند.

حیدری منش در خصوص ارزیابی خسارت ناشی از وقوع سیل، گفت: ارزیابی ها توسط دستگاه های مرتبط انجام شد؛ ارزیابی اولیه و ثانویه به استان ارسال شد؛ سیل روز ۱۹ مرداد باعث شد مشکلاتی در مجموعه شهر فیروزکوه و روستاهای دیگر شهرستان ایجاد شود؛ با هماهنگی روستاها و تجهیزاتی که موجود بود تلاش شد دغدغه های مردم کاهش یابد.

حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حجم خسارت های برآوردی ناشی از سیل

وی اشاره داشت: حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حجم خسارت های برآوردی ناشی از سیل تا این لحظه در کل شهرستان است و شاید به مرور این میزان افزایش یابد؛ به محض تامین اعتبار بر اساس رویه های جاری این توزیع خواهد شد.

فرماندار شهرستان فیروزکوه به مدیریت شایعات در این حوزه اشاره داشت: یکی از اقدامات خوب در این بحران اخیر، ارتباط خوب با خبرگزاری ها و مجموعه صدا و سیما بود؛ روزانه ارتباط داشتیم و گزارش به مردم داده می شد؛ همین امر سبب شد کمترین بروز شایعات را در این اتفاق اخیر داشتیم؛ همت جمعی در این بحران شکل گرفت تا مشکلات مردم پیگیری و حل و فصل شود.

این مقام مسئول به تشکیل ستاد مدیریت بحران حبله رود اشاره و بیان کرد: با تشکیل این ستاد مردم مطلع بودند برای صحبت با مسئولین باید به کجا مراجعه کنند؛ دفتر ستاد مدیریت بحران حبله رود اکنون در منطقه فعال است و نماینده بنده هر روز در منطقه حضور دارد و مسائل مردم را پیگیری می کند و تجهیزات را مدیریت و جابجا می کنند؛ تجهیزات محدود و مشکلات زیاد است و تا مسائل کامل برطرف شود زمان می برد.

وی اشاره داشت: مدیریت روستاهای سیل زده از هفته گذشته به شوراها و دهیاری ها واگذار شد یعنی کاری بخواهیم انجام دهیم از طریق این نهادها انجام می شود چون بحران اولیه کاهش یافته است؛ تا دو روز قبل هر روز در منطقه حاضر بودم و مشکلات را پیگیری می کنم، قطعاً سرکشی دوره ای خواهیم داشت و موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.

ضرورت پیگیری طرح های آبخیزداری در فیروزکوه

حیدری منش با تاکید بر طرح های آبخیزداری در منطقه اشاره داشت: با پیگیری نماینده شهرستان با رئیس سازمان مراتع و جنگل های کشور دیدار و گفتگو داشتیم؛ بحث طرح های آبخیزداری را با ایشان پیگیری کردیم و هفته گذشته در اوج درگیری ها همزمان پیگیر طرح های ملی و اعتبارات بودیم؛ مقرر شد طرح های آبخیزداری را در شهرستان پیگیری کنند.

وی با اشاره به کمک های مردمی بیان داشت: کمک های مردمی در موکبی که در منطقه راه اندازی شد، بین مردم توزیع می شد؛ هیچ کمکی در قالب پوشاک و وسایل این چنینی به ما تحویل نشد که بخواهیم بین مردم توزیع کنیم ولی عموماً کمک ها مواد غذایی بود و همچنان در منطقه صبحانه، نهار و شام توزیع می کنیم.

حیدری منش در خصوص مفقودی های حادثه سیل عنوان کرد: در لحظه اول کمیته ای شکل دادیم و مدیر بحران لیست تهیه می کردند؛ از ۲۸ نفر تا بیش از ۳۰ نفر تعداد مفقودی ها در ابتدا لیست تهیه شد؛ در نهایت به ۱۵ نفر رسیدیم که مفقودی بودند؛ با اقداماتی که در جهت کشف مفقودی ها انجام شد، تمامی پیکرها پیدا و مراسم تدفین برگزار شد؛ ماشین هایی که در منطقه باقی مانده بود چک شد و پیگیری صاحبان انجام شد؛ در این زمینه نیز کاملاً سازماندهی شده اقدام شد که اگر این سازماندهی نبود قطعاً در هر یک از این زمینه ها امکان بروز یک بحران دیگر بود.

فرماندار شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: ۲۷۰ واحد مسکونی در دهستان حبله رود در اثر سیل تخریب کامل می شود؛ محورهای اصلی کاملاً پاکسازی شده است؛ اشتراک گاز روستای مزداران تکمیل شده و در چند کوچه که آسیب اساسی دیده اند مشکل داریم؛ ۸۰-۷۰ درصد در روستای مزداران انشعاب گاز دارند؛ در روزهای اول اداره برق بحث اتصال برق را تکمیل کردند؛ اداره آب، آبرسانی به منازل را انجام داد.

وی در خصوص خسارات به باغات مردم، تصریح کرد: کشاورزان و باغاداران و شورای روستا و جهاد کشاورزی پیگیر حل مشکلات هستند؛  در مجموع کار سختی است، گل و لای ناشی از سیل در ۶۰۰ هکتار از باغات وجود دارد؛ تلاش استان بر این است کمک شود و تجهیزات از استان در منطقه وجود دارد؛ دغدغه ها در منطقه زیاد است که به مرور حل خواهد شد.

حیدری منش در پایان تاکید کرد: مردم فاقد زمین برای ساخت مسکن در منطقه به دفاتر بنیاد مسکن در منطقه مراجعه کنند و تشکیل پرونده برای ساخت مسکن داده شود تا از تسهیلات و کمک ها استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا