باغ شهر شدن کلفور فیروزکوه از وعده تا واقعیت

خبرنگار:

سید مسعود حسینی
منطقه کلفور فیروزکوه چندین سال است علارغم نزدیکی به بافت شهری و جریان داشتن ساخت و سازها به بافت شهری اضافه نشده و قوانین حفظ کاربری اراضی کشاورزی در آن صدق میکند.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، در طی هفته های اخیر برای بررسی این موضوع و طرح چالش ها و راهکارها، جلسه ای با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان، بخشدار مرکزی، شهردار فیروزکوه و دیگر مسئولان مرتبط با کشاورزان و زمین داران دشت کلفور در محل فرمانداری برگزار شد.

این جلسه در خصوص چگونگی اضافه شدن دشت کلفور به منطقه شهری و تبدیل به باغ شهر بود تا خدمات شهری و دولتی به صورت ضابطه مند در آن اجرا شود.

علیرضا صادقی شهردار فیروزکوه که یکی از اعضای جلسه مذکور بود در حاشیه این نشست گفت: از نظر قانون، باغ شهر به منطقه ای بایر پیرامون شهر که ظرفیت کشت را داشته و بتوان خدمات شهری را در آن انجام داد، گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه دشت کلفور دشتی بایر محسوب نشده و کشت و زرع در آن انجام می شود، خاطر نشان کرد: دشت کلفور منطقه ای در حریم شهر فیروزکوه بوده که علاوه بر پویایی زراعت، به دلیل نبودن در محدوده شهری از قوانین شهرسازی و شهرداری بهره نمی برد.

صادقی با اشاره به اینکه دشت کلفور در محدوده شهر فیروزکوه واقع نشده بلکه در حریم آن است گفت: بر طبق قوانین و ضوابط، صرفا مناطق تعریف شده در محدوده شهر در طرح تفضیلی و جامع شهری مشخص و برای آن ها کاربری خاصی تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه باید ضوابط خاصی برای زمین موجود در حریم شهری تعریف شود ادامه داد: در این خصوص مکاتباتی با اداره راه و شهرسازی فیروزکوه انجام و امید می رود در آینده نزدیک شاهد تعریف ضوابط مشخص برای این دشت باشیم.

رضا فرازی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیز در تکمیل این گزارش گفت: در حال حاضر کاربری تمامی زمین های این دشت زراعی بوده و بندهای مربوط به قانون تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در آن صدق می کند.

وی افزود: در صورت الحاق این دشت به محدوده شهری طبیعتا قوانین مربوط به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی جای خود را به قوانین شهرسازی خواهد داد و نظارت بر چگونگی ساخت بناهای مسکونی بر عهده شهرداری خواهد بود.

تعیین تکلیف دشت کلفور از دیرباز جزو مطالبات زمین داران و کشاورزان این دشت محسوب شده و به غیر از وجود قوانین بازدارنده ساخت و ساز در اراضی کشاورزی، چگونگی انجام خدمات دستگاه های خدمات رسان به آنجا نیز در هاله ای از بلاتکلیفی است.

با الحاق این منطقه از حریم شهری به محدوده شهری فیروزکوه در ابتدا در آمد شهری به واسطه صدور پروانه های ساخت بالا رفته و پس از آن قوانین مربوط به ساخت و ساز در زمین های آن منعطف و بر اساس قوانین شهرسازی و ضوابط شهرداری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا