لزوم فرهنگ سازی فرزند آوری برای جوانی جمعیت کشور

خبرنگار:

اشرف پورمند
فرماندار شهرستان فیروزکوه گفت: جمعیت و ازدیاد نسل مورد تأکید مقام معظم رهبری است و فرهنگ سازی فرزند آوری به منظور جوانی جمعیت مهمترین بخش قانون حمایت از خانواده است و باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، محمد حیدری منش در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند مسأله جمعیت را جدی بگیرید چرا که جمعیت جوان کشور در حال کاهش است و یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست.

وی ادامه داد: رویکرد کاهش جمعیت در دهه ۶٠ اتفاق افتاد و نتایج را در دهه ۷۰ دیدیم و امروز باید برای ازیاد نسل فرهنگسازی کنیم تا نتایج را در یک دهه بعد با افزایش جمعیت ببینیم.

فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم بر موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار داشت: در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد و این قانون به مدت ۷ سال ابلاغ شده تا اقدامات لازم در مدت یاد شده انجام شود.

حیدری منش ادامه داد: بر اساس این قانون ستاد ملی جمعیت به ریاست آیت‌الله رییسی در سطح کشور ایجاد و در شهرستان فیروزکوه ستاد جوانی جمعیت شکل گرفته و فعال است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۲ ماده قانونی دارد و به موضوعات مهم در حوزه زنان، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، اعطای تسهیلات، تأمین مسکن، بهداشت، سلامت، مسائل رفاهی کارکنان و سیاست های تشویقی برای بانوان تأکید شده است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه ادامه داد: ۴۳ ماده از قانون جوانی جمعیت یعنی ۶۰ درصد این قانون وظایفی است که برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دیده و در مواردی ابلاغ شده است.

حیدری منش افزود: اجرای قانون جوانی جمعیت در طی یکسال گذشته ۴۸ درصد پیشرفت داشته است، اقداماتی بر عهده وزارت بهداشت است و در این قانون افزایش کمک هزینه اولاد و حق عائله مندی کارکنان دیده شده و تسهیلات مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرده و بیمه مادران خانه دار که دارای سه فرزند و یا بیشتر هستند در سطح روستا شکل گرفته و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این قانون تصویب شده که مادران با تولد فرزند دوم صاحب خودرو بشوند که در حال اجرایی شدن است، تسهیلات ازدواج در ابتدای ابلاغ به یکصد و پنجاه میلیون تومان رسیده و افزایش آن به ۲۵۰ میلیون تومان اقدام شده است و ایجاد تسهیلاتی برای فرزند آوری در دست اقدام و اجرا است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه ادامه داد: فرهنگ‌سازی مهمترین اقدام در این حوزه است که در قانون حدود هجده ماده وجود دارد که ظرفیت‌هایی را در حوزه‌های فرهنگی و علمی برای آموزش و فرهنگ‌سازی آموزش‌ و پرورش، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و درمان، وزارت ارشاد و صدا و سیما فراهم کرده است.

حیدری منش با اشاره به اقداماتی که در سطح شهرستان برای حمایت از افزایش جمعیت شکل گرفته، توضیح داد: در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان هزینه ای برای زایمان دریافت نمی شود و برای افراد تحت پوشش بیمه و فاقد بیمه زایمان رایگان است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی در حوزه مسائل تربیتی، اجرای طرح ایران جوان بمان، راه اندازی پویش نفس برخی از اقدامات انجام شده برای حمایت از جوانی جمعیت در سطح شهرستان است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه تأکید کرد: اعمال سیاست‌های تشویقی و پیروی از الگوی زندگی به سبک اسلامی برای ازیاد نسل و جوانی جمعیت راهگشا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا