نگاهی به معضل اجتماعی فعالیت کودکان کار در فیروزکوه

خبرنگار:

سید مسعود حسینی
متأسفانه با تأثیرپذیری شهرستان فیروزکوه از عواملی همچون شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی سبب شده تا برخی از کودکانی که بایستی گذار زندگی خویش را با دوستان، بازی های کودکانه و تحصیلات علمی طی نمایند دست از آرزوهای خویش کشیده و برای سیر نمودن شکم خود یا خانواده مجبور به کار می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، برخی از عوامل همچون شرایط اقتصادی و افزایش فاصله طبقاتی به آرامی معضل اجتماعی کودکان کار را در شهرستان فیروزکوه نیز هویدا کرد و در حال حاضر فیروزکوه با معضلی به نام کودکان کار دست و پنجه نرم می کند.

حضور این کودکان در جایگاه های سوخت، ورودی فروشگاه های زنجیره های و اماکن عمومی شهرستان و التماس برای خرید آدامس، فال و … دل هر انسانی را به درد می آورد، فارغ از اینکه باید نگاه نوع دوستانه و ترحم آمیز به این کودکان داشت نگارنده معتقد است این موضوع معضلی اجتماعی بوده که بایستی به آن رسیدگی شود.

علیرضا صادقی شهردار فیروزکوه ضمن تأیید چنین معضلی گفت: مسئولیت جمع آوری این کودکان با شهرداری است اما بهزیستی موظف به ساماندهی آن ها می باشد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل اجتماعی محصور به شهرستان فیروزکوه نمی شود اذعان کرد: متأسفانه این مشکل به معضلی کشوری تبدیل شده و در اکثر شهرها با دست فروشی کودکان کم سن و سال مواجه هستیم.

صادقی خاطر نشان کرد: اگر این کودکان از جانب بهزیستی به عنوان کودکانی بی سرپرست شناخته شوند این نهاد مکلف است تمهیدات نگهداری آنان را انجام دهد.

شهردار فیروزکوه برخی دیگر از این کودکان را بد سرپرست دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی دیگر از این کودکان از جانب والدین مجبور به کار می شوند.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه شنیده شده است فعالیت این کودکان به صورت شبکه ای می باشد تصریح کرد: احتمال این موضوع هم دور از ذهن نخواهد بود، متأسفانه افرادی هستند که به واسطه تنگدستی خانواده های این کودکان، از آنان در راستای امیال اقتصادی خویش سوء استفاده می کنند.

علی اصغر عموزاده رئیس اداره بهزیستی نیز در تکمیل این گزارش ضمن تأیید فعالیت کودکان کار در فیروزکوه خاطر نشان کرد: اداره بهزیستی شهرستان در راستای تکلیف اجتماعی خویش بررسی ابعاد این موضوع را در حدود یک ماه پیش آغاز کرده و واضح شده است که هویت این کودکان غیر فیروزکوهی و همگی اتباع افغانی هستند.

وی ضمن تأکید بر اینکه جمع آوری این کودکان به عهده شهرداری و نیروی انتظامی است گفت: ساماندهی و نگهداری این کودکان در صورتی که ایرانی باشند با بهزیستی است اما تمامی این کودکان کار اتباع افغانی هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان با اشاره به اینکه از منظر انسانی اجبار کودکان به انجام کار و دست فروشی ناپسند است اظهار داشت: دریافت بنده با ورود به این موضوع این است که بالا بودن تعداد افراد خانواده و نبود فرصت شغلی سبب شده تا والدین از گذران معیشت ناتوان شوند و کودکان خویش را مجبور به دست فروشی کنند.

عموزاده تصریح کرد: معاون سیاسی فرماندار و دادستان شهرستان شخصا به این موضوع ورود کرده و خواستار حل این معضل اجتماعی شهرستان شده اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان در پایان تصریح کرد: اکیپ اورژانس اجتماعی اداره نیز به صورت مستمر در کانون فعالیت این کودکان حضور داشته و آن ها را جمع آوری و به خانواده هایشان تحویل می دهد اما باز متأسفانه شاهد آن هستیم خانواده ها بدون توجه به هشدارهای داده شده، مجددا کودکان خویش را راهی خیابان می نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا