حضور نوجوانان و دهه هشتادی‌ها در اعتکاف فیروزکوه / ۹۰ دانش‌آموز فیروزکوه در مراسم اعتکاف شرکت کردند

خبرنگار:

معصومه اصطلامی
اعتکاف امسال در شهرستان فیروزکوه، تصویرهایی ماندگار از حضور دهه هشتادی‌ها در لحظاتی به رنگ خدا را به تصویر کشید.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، مراسم اعتکاف یا ایام‌البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری گویند که به باور مسلمانان، ایام البیض ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار است.

امسال مراسم اعتکاف با توجه به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا که در برگزاری این مراسم محدودیت‌هایی وجود داشت، با استقبال بی‌نظیری همراه بوده است؛ بالاخص حضور نوجوانان و جوانان که در یک نظر می‌توان فهمید حضور پرشورتری نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد.

حضور پرشور دانش‌آموزان در مساجد و آئین معنوی اعتکاف، آن‌ها را جهت کنشگری معنوی فعال در عرصه اجتماع آماده خواهد ساخت؛ این حضور قطعاً رشد چشمگیری داشته است که با نگاه اجمالی به مراسم می‌توان فهمید اغلب معتکفین بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند.

نکته قابل توجه حضور دهه هشتادی‌ها در این مراسم، این است که دشمن با تمام قوا در فتنه اخیر به دنبال گسستن پیوندهای اجتماعی دانش‌آموزان با نظام و انقلاب بود، اما این قشر از جامعه با حضور گسترده در مراسم اعتکاف در چله دوم انقلاب اسلامی نشان دادند که نقشه دشمن نقش بر آب شده است.

در شهرستان فیروزکوه همزمان با سراسر کشور چندین سال است که این مراسم عبادی و معنوی انجام می‌شود، متاسفانه به دلیل شیوع کرونا با وقفه‌ای سه ساله مواجه بودیم، اما سال جاری با فروکش کردن این بیماری، زمینه برای برگزاری اعتکاف در بیش از ۵ هزار مسجد در سراسر کشور فراهم شد که شامل مسجد جامع فیروزکوه و مسجد موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در شهرستان فیروزکوه نیز می‌شود.

نیمی از معتکفین فیروزکوهی دهه هشتادی و نودی بودند

حجت‌الاسلام رضوانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه در خصوص مراسم اعتکاف امسال اظهار کرد: امسال مراسم اعتکاف در سه مسجد در سطح شهرستان فیروزکوه، دو مسجد در شهر فیروزکوه و یک مسجد در روستای انزها، برگزار شد.

وی افزود: ۱۹۰ نفر از خواهران در مسجد موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام شهرک ولیعصر، ۲۰ نفر از خواهران هم در مسجد روستای انزها (در مجموع ۲۱۰ خانم) معتکف هستند؛ ۷۰ نفر از برادران در مسجد جامع شهر فیروزکوه معکتف هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فیروزکوه با تأکید بر اینکه امسال حضور معتکفین رشد قابل توجهی داشته است، بیان کرد: با توجه به وقفه کرونا در برگزاری مراسم اعتکاف، حضور معتکفین بیش از پیش‌بینی ما بود که بعضاً از نظر مکان معتکفین در مضیقه بودند اما الحمدالله تا جایی که توانستیم خدمات لازم را به این عزیزان ارائه دهیم که با فراغت بال به مراسم معنوی این ایام بپردازند.

حجت‌الاسلام رضوانی در ادامه تصریح کرد: از نکات قابل توجه مراسم امسال این است که برخلاف سال‌های قبل جمع زیادی از دهه هشتادی و بعضاً دهه نودی را داریم؛ حدود ۶۰ دانش‌آموز دختر، ۳۰ دانش‌آموز پسر، ۲۰ نفر از حوزه علمیه امام صادق (ع) و همچنین از حوزه علمیه حضرت رقیه (س) در جمع معکتفین حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه مراسم از نظر مطالب علمی و اعتقادی دارای بنای خوبی است، خاطرنشان کرد: مراسم شامل حلقه‌های تربیتی-معرفتی، دیدار با مسوولین شهرستان، مراسم جشن، مراسم دعا، مراسم وفات حضرت زینب (س)، اعمال ام داود و غیره بود هر چند تلاش شد معتکفین در خلوت و انس با خدا باشند؛ بودن در کنار طلاب و کسانی که می‌توانند بر معرفت نوجوانان ما بیفزایند، خود غنیمت بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تاکید کرد: حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در مراسم اعتکاف امسال چشمگیر بود که می‌توان گفت نیمی از معتکفین را در فیروزکوه این قشر تشکیل می‌دهند؛ با توجه به اینکه استقبال خوب بود و پیش‌بینی این امر نشده بود، فضا قدری کم بود و احتمال می‌رود برای سال‌های آینده با توجه به استقبالی که امسال انجام شد، تعداد مساجد را افزایش دهیم.

۹۰ دانش‌آموز فیروزکوه در مراسم اعتکاف شرکت کردند

فاطمه سیر، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: اعتکاف یک فرصت ناب و مؤثر برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ۹۰ دانش‌آموز علاقه‌مند به شرکت در مراسم اعتکاف به مساجد تعیین شده مراجعه و ثبت نام کردند؛ برنامه اعتکاف در شهرستان فیروزکوه در مسجد جامع واقع در مرکز شهر مختص پسران و مسجد موسی بن جعفر علیه‌السلام ویژه خواهران پذیرای دانش‌آموزان بوده است.

سیر همچنین خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم در جهت حضور دانش‌آموزان در این مراسم از سوی مدیران مدارس انجام شد.

معتکف اولی: ناراحتم که سال‌ها چنین فرصتی را از دست دادم

علیرضا رحیمی دانش‌آموز معتکف فیروزکوهی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: من امسال برای اولین بار در این مراسم شرکت کردم و ناراحت هستم از اینکه سال‌ها چنین فرصتی را از دست دادم.

علیرضا در ادامه می‌گوید: بیشترین هدفم برای شرکت در این مراسم خلوت کردن با خدا بود تا بتوانم خود را برای انجام واجبات سن تکلیف آماده کنم.

وی گفت: سه روز دوری از دغدغه‌های دنیا بهترین ایام برای فکر کردن به اعمال خود است که در مسجد به دور از همه چیز می‌توان خلوت کرد که این سه روز کمک زیادی در تقویت رابطه با خدا و همچنین تاثیر مثبت در روحیه انسان دارد.

به خودم قول دادم از این مسیر جدا نشوم

نجمه اسلامی، معتکف فیروزکوهی، درباره این مراسم به خبرنگار ما گفت: من قبلا وقتی بچه بودم با مادرم در این مراسم شرکت کرده بودم ولی آن موقع خیلی این مراسم را درک نمی‌کردم و بیشتر در پی بازی خود بودم.

وی ادامه داد: امسال هم به واسطه دوستانم علاقه‌مند به شرکت در این مراسم بودم، البته سال‌های قبل هم پیگیر حضور در این مراسم بودیم ولی به دلیل کرونا این مراسم برگزار نشد.

نجمه می‌گوید: امسال که با درک بهتری از این مراسم، در مسجد حاضر شدم احساس لذت بیشتری از این مدت و این مراسم دارم؛ حس می‌کنم با شرکت در این مراسم به خودم کمک کردم تا بهتر و بیشتر به خدا نزدیک شوم و بسیاری از مسائل اسلامی را بهتر درک کنم.

این معتکف دهه هشتادی بیان کرد: من قبل از شرکت در این مراسم شاید خیلی توجه به نماز و روزه و تکالیف اسلامی نداشتم، اما با حضور در این مراسم تغییر زیادی در نگاهم ایجاد شد که به خودم قول دادم هیچ وقت از این مسیر دور نشوم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا