خانمهای باردار اجباری به انجام تست غربالگری ندارند/ مصوبه ای مربوط به حذف غربالگری در صحن علنی تصویب نشده

دکتر سید عبدالمجید حسینی، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه، در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، در زمینه اخبار مبنی بر حذف غربالگری اجباری اظهار کرد: انجام تست غربالگری از قبل هم اجباری نبوده است!

وی در ادامه افزود: آزمایش غربالگری در دوران بارداری، یکی از آزمایش های مهم محسوب میشود. آزمایشی که چند مرحله دارد؛ هزینه آن نسبتا بالا است و اکثر بیمه ها حاضر به پرداخت حق بیمه مربوط به آن نیستند.

دکتر حسینی تصریح کرد: آزمایش غربالگری تضمین صد در صدی ندارد. مرحله ی اول آزمایش های غربالگری که در هفته ۱۱ تا ۱۳ «سه ماهه ی اول» انجام میشود، حدود ۸۵٪ دقت دارد، این آزمایش که به کمک سونوگرافی nt، وضعیت پشت گردن جنین را بررسی می کند. ضخیم بودن پوست پشت گردن جنین یا وجود چروک‌‌هایی در این ناحیه ‌‌می‌تواند به معنی بالا بودن احتمال سندرم داون باشد. این آزمایش همزمان با یک آزمایش خون انجام می‌شود که در آن سطح بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان یا HCG و پروتئین a پلاسما(papa_a) اندازه‌گیری می‌شود.

وی همچنین اذعان داشت: در صورت وجود اختلال در آزمایش غربالگری، تست NIPT یا نیفتی (Noninvasive prenatal testing)، که با نام دیگر سل ‌فری (cell free DNA) هم شناخته می‌شود، صورت میگیرد؛ در این آزمایش خون، بخش‌هایی از DNA جنین که از جفت وارد گردش خون مادر شده، بررسی می‌شود. تست NIPT یک آزمایش غیرتهاجمی است و خطری برای مادر یا جنین ندارد و همچنین نسبت به آزمایشات غربالگری دارای نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب کمتری است و حدود ۹۰٪ قدرت تشخیص داردولی قیمت آن بالاتر است همچنین تست چهار شاخص که چهار فاکتور را در خون بررسی میکند هم وجود دارد که از هفته ۱۴ تا ۱۸ انجام میشود وحدود ۸۵٪ دقت تشخیصی دارد وهمه این تستها سه عدد از شایعترین ناهنجاریهای جنین را پیشگویی میکند ولی تست چهار فاکتوری بسته نشدن طناب نخاعی جنین را هم پیشگویی میکند که مهم است وبا مصرف اسید فولیک در دوران بارداری تا حدودی قابل پیشگیری است

رئیس بیمارستان فیروزکوه با تاکید بر عدم افزایش سقط توسط این آزمایش ادامه داد: در موارد معدود اگر نتیجهٔ آزمایش NIPT، وتستهای دو گانه وچهار گانه پرخطر گزارش شود، با دستور پزشک آزمایش تستهای قطعی آمنیوسنتز یا CVS انجام شود، آمینوسنتز آزمایشی تهاجمی تلقی میشود که از هفته پانزده یا اوایل هفته شانزدهم بارداری انجام میشود. طی این آزمایش مقداری از مایع اطراف جنین توسط سوزن نازکی بیرون کشیده شده و جهت آزمایش در اختیار آزمایشگاه قرار میگیرد.وتست CVS تکه برداری ازجفت است که در صورت مختل بودن و ابتلای جنین به این ناهنجاریهای کروموزومی، با رضایت خانواده، مجوز سقط قانونی داده میشود.

وی در پایان بیان کرد: امکانات آزمایش غربالگری مرحله اول ومرحله دوم در آزمایشگاه فرشتگان فیروزکوه وجود دارد

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا