حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اصل و ریشه کمالاتِ معصومین است

حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین شجاع کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، گفت: در فرهنگ عرب برای نامگذاری افراد به سه شاخصِ اسم، لقب و کنیه توجه می کنند، در روایات آمده است که برای حضرت فاطمه زهرا (س) قریب به ۱۹ اسم و لقب مانند فاطمه، زهرا، محدثه و غیره قرار دارد و اسرار و حقیقتی در پس پرده این اسم ها وجود دارد.

وی درباره لقب اُم الائمه حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: اُم الائمه به معنی مادرِ امامان می باشد و کنیه اُم الائمه حضرت فاطمه زهرا (س) یعنی حضرت زهرا اصل و اساسِ درختِ امامت هستند، با توجه به موجب روایات نقل شده از سوی اهل تسنن و شیعه، نسل پاک پیامبر به وسیله دخترش به وجود آمده و گسترش یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین شجاع افزود: همانطور که رسول اکرم(ص) فرمودند “پروردگار عزیز و بلند مرتبه نسل هر پیامبر را در صُلب آن پیامبر قرار داد، حال آنکه نسل مرا در صُلب علی قرار داده است”.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات امروزِ جامعه، عدم تطبیق سبک زندگی ما با اهل بیت عصمت و طهارت است، به خصوص در این ایام در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) شرکت کرده و ادعای پیروی از حضرت فاطمه زهرا (س) را داریم اما متاسفانه در زندگی افراد جامعه شاهد خلاها و انحرافات زیادی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شجاع عنوان کرد: برای مثال در تکریم فقرا و نیازمندان اقداماتی صورت می گیرد اما آیا واقعاً ما مانند حضرت زهرا (س) و اهل بیت از اطعام خود برای کمک به نیازمندان گذشت می کنیم و در تکریم فقرا حرمت آنها حفظ می شود؟؛ یا می دانیم که حضرت زهرا (س) جهیزیه ساده و مهریه مناسب داشتند اما متاسفانه یکی از گمشده های ازدواج امروزی بحث جهیزیه ها و مهریه های سنگین است که این موضوع به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده و حتی در بسیاری از موارد از موانع ازدواج محسوب می شود.

کارشناس مذهبی درباره رعایت عفاف و حیا گفت: در داستانی هم که نقل شده، وقتی نیازمندی نابینا به منزل پیامبر اکرم رفت، با این حال که آن نیازمند نابینا بود اما حضرت زهرا (س) پوشش خود را حفظ کردند، آیا واقعاً در جامعه ما شاهدِ پیروی از حضرت زهرا (س) هستیم! یا این پیروی فقط در الفاظ ما است؟

وی درباره عبارت “حضرت زهرا (س) ریشه کمالات معصومین است” اظهار داشت: به نظر بنده این حدیث از امام حسن مجتبی (ع) که فرمودند ” نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا” گویایِ این مطلب است، به عبارتی هم یازده امام از نسلِ حضرت زهرا (س) و هم حضرت فاطمه زهرا (س) حجتِ همه معصومین هستند؛ کمالاتی که در سیزده معصومِ دیگر وجود دارد، همه آنها در وجودِ حضرت زهرا (س) نمایان و کامل است.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا