زیارت جامعه کبیره، یادگاری جاویدان از امام هادی (ع) و گنجی گرانبها برای شیعیان/ ایرانیان برکت حضور حضرت عبدالعظیم حسنی را از عنایات امام هادی(ع) دارند

حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم سراج، کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع)، به دوستداران ایشان و اهل بیت بیان کرد: امام هادی(ع) از امامان بزرگواری بودند که در مسیر انجام رسالت الهی و رسالت امامت خویش، غرامت های زیادی پرداختند و سختی ها و مشقت های فراوانی را متحمل گشتند.

این کارشناس مذهبی در رابطه با دوران امامت امام هادی(ع) اذعان داشت: با توجه به اینکه سختگیری های حاکمان عباسی در دوران امامت ایشان دوچندان شده بود، امام هادی(ع) شیعیان را به تقیه، به منظور حفظ دین، جان و مال دعوت می کرد.

وی افزود: از میان خلفای عباسی، متوکل نظارت های دائمی، شدیدتر و سختگیرانه تری را نسبت به امامت امام هادی(ع) اعمال میکرد.

حجت الاسلام والمسلمین سراج تصریح کرد: با توجه به فشارهای متداوم و مخالفت های خلفای ستمگر و ایجاد شرایطی مشابه با دوران امامت امام سجاد(ع)، امام هادی (ع) امکان خطابه، تشکیل جلسات و کرسی های درس و تعلیم معارف دینی را به شیعیان نداشتند؛ از این روبه تفهیم جایگاه دین و سبک و سیاق معرفتی، در قالب تعلیم زیارت جامعه کبیبره پرداختند.

وی همچنین در تکریم زیارت جامعه کبیره اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره که یکی از طولانی ترین زیارت ها محسوب میشود؛اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است. این زیارت یادگاری جاویدان از امام هادی (ع) و گنجی گرانبها برای شیعیان میباشد.

این کارشناس مذهبی در رابطه با سبک زندگی امام هادی(ع) گفت: توصیه امام هادی(ع) به شیعیان، زندگی زاهدانه، به معنی پرهیز از اسراف و به کار گرفتن قناعت در زندگی بود؛ چرا که هر نمادی از اسراف با سبک زندگی ائمه و مومنانه در مغایرت است.

وی در ادامه اضافه کرد: امام هادی(ع) افراد را به خودشناسی و شناخت جایگاه حقیقی خوشان و همچنین صیانت از نفس دعوت میکرد،ایشان در این باره فرمودند: من هانت عليه نفسه فلا تامن شره؛ یعنی کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش.در واقع این امام بزرگوار شیعیان را به دوری از افراد بی شخصیت و بی بند و بار و رعایت جانب احتیاط فرا میخواندند؛ زیرا ممکن است هر کاری را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سراج با تاکید بر توجه امام هادی(ع) به وضعیت ایران و شیعیان ایران بیان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به دستور و صلاحدید امام هادی(ع)، به سرزمین ایران مهاجرت کرد وبه منظور ترویج و تبلیغ احکام دین مبین اسلام و پیشوائی جماعت شیعیان از عراق وارد شهر ری گردید و در آنجا ساکن شد.
وی با اشاره به کرامات حضرت عبداعظیم حسنی افزود: در حدیثی از امام هادی(ع) نقل شده است که فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع) در پاداش برابر است و ایرانیان برکت حضور حضرت عبدالعظیم حسنی را از عنایات امام هادی(ع) دارند.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا