خلف وعده راه‌آهن درباره راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی

به گزارش پایگاه خبری تورنه، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اواخر فروردین 96 از توافق اولیه برای راه‌اندازی صندوق پروژه های ریلی در بورس خبر داده و گفته بود: حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است،  این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تامین نماید. از طرفی بورس، دارای ساز و کارهای خاص و ویژه و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است که می تواند زمینه ساز تحقق این مهم باشد.

وی همچنین از آغاز تعاملات بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و با بیان اینکه راه‌آهن به دنبال استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت های جدید و متنوع مالی در این رابطه است، تصریح کرد: توافقات کلی در این زمینه با بورس انجام شده است و به سمت عملیاتی شدن این برنامه در حرکت هستیم. بیرانوند همچنین ادامه داد: صندوق پروژه به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی مورد نیاز این مجموعه قرار گرفته است. به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل داده و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد نظر کمک می کند.

این در حالی است که با گذشت حدود 4 سال هنوز هیچ اقدامی در خصوص تامین مالی پروژه‌های ریلی مورد نیاز شرکت راه‌آهن به واسطه بازار سرمایه صورت نپذیرفته است. از سوی دیگر با توجه به کسری بودجه سال های اخیر دولت و کمتر شدن میزان سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی سنواتی کشور، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه های زیرساختی با چالش تامین مالی مواجه شده است. علاوه بر این، کاهش سهم بودجه عمرانی که میزان تحقق آن در سال های اخیر کمتر از همیشه پیش بینی می‌شود، تعداد پروژه های عمرانی نیمه تمام را افزایش داده است. بنابراین ضرورت دارد تا هر چه سریعتر شیوه‌های تامین مالی بروزتر و چابک تر به کار گرفته شود تا رشد اقتصادی کشور به واسطه عدم تکمیل پروژه های زیرساختی حیاتی با بحران مواجه نشود.

روش های نوین تامین مالی در برابر اخذ وام خارجی

بسیاری از کارشناسان اقتصادی راهکارهایی از جنس تامین مالی مردمی به جای وابسته کردن بودجه پروژه‌های زیرساختی به فروش نفت و یا فاینانس خارجی را توصیه می کنند و ضمن تاکید بر قابل اجرا بودن این مدل از تامین مالی به تبیین مزیت های آن نسبت به روش های معمول فعلی می پردازند.

محمدجواد شاهجویی، کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید: در اغلب کشورهای دنیا مساله تامین مالی پروژه‌های زیرساختی تا حد قابل قبولی حل شده است. بیشتر کشورهای توسعه یافته دریافته‌اند که بار توسعه زیرساخت‌های اقتصادی نمی‌تواند صرفا روی دوش دولت ها باشد. با این وجود در کشور ما چون تا به امروز تکیه بر فروش نفت و توسعه زیرساخت‌ها با درآمد حاصل از فروش نفت وجود داشته است، اساسا احساس نیازی برای به کارگیری روش‌های ‌نوین تامین مالی در مسئولین و تصمیم‌گیران به وجود نیامده است. مع هذا، با توجه به چالش های به وجود آمده در مسیر فروش نفت در سال‌های گذشته، این مهم بیش از هر مقطع تاریخی دیگری نیازمند توجه تصمیم گیران و مدیران اجرایی کشور است.

وی با انتقاد از بعضی مسئولانی که راهکار تکمیل پروژه‌های زیرساختی را اخذ وام و یا سرمایه‌گذاری خارجی می‌دانند، این موضوع را از چاله به چاه افتادن دانست و افزود: بدون شک یکی از دلایل تاب‌آوری اقتصاد ملی در برابر طوفان تحریم‌های بین‌المللی، میزان پایین بدهی خارجی ایران نسبت به سایر کشورها بوده است. بنابراین، راهکارهایی از جنس اخذ وام خارجی نمی‌تواند علاج مشکل توسعه زیرساخت های نیمه تمام کشور تلقی شود و بالعکس، اخذ این وام ها خود به مصیبتی بزرگ تر از آنچه اکنون کشور با آن دست به گریبان است بدل خواهد شد.

وی با اشاره به حجم بالای میزان نقدینگی موجود در کشور اضافه کرد: با وجود میزان نقدینگی بیش از 3300 هزار میلیارد تومانی موجود در کشور اساسا دلیلی برای اخذ وام و یا سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد. چرا که بخش کوچکی از این میزان نقدینگی، اگر بسترهای لازم سرمایه‌گذاری امن همچون صندوق های سرمایه گذاری پروژه فراهم شود می تواند به راحتی مشکل تامین مالی پروژه های زیرساختی را برطرف کند.

وی ادامه داد: بدون شک روش های نوینی چون صندوق های سرمایه گذاری پروژه علاوه بر تامین نیاز اعتباری پروژه های زیرساختی، به بهبود کیفیت در ساخت، سرعت احداث، رعایت اولویت های واقعی احداث و در نهایت به کیفیت هزینه کرد منابع در پروژه های زیرساختی کشور کمک کرده و می تواند ریل گذاری جدید در توسعه اقتصادی کشور محسوب شود.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا