حضرت ابوالفضل العباس(ع) دستان خود را در مسیر قرب الهی فدا کرد تا دستگیر همگان باشد

حجت الاسلام والمسلمین، محمد ابراهیم سراج، کارشناس مذهبی، در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، در خصوص سبک و سیره زندگی ایشان اظهار داشت: یکی از معروف ترین القاب حضرت عباس(ع)، ابوالفضل میباشد که میتوان این لقب را از دو منظر بررسی کرد؛ شخصیت حضرت  عباس (ع)، مجموعه‌ای از تمام فضیلت‌ها را در برمی گیرد. و ابوالفضل به معنای پدر فضیلت ها لقب بسیار شایسته ای است؛ چرا که ایشان از نظر زیبایی های معنوی و در جایگاه علم، عمل، اخلاق و ایمان شخصیت برجسته ای بودند. عده‌ای نیز گفته اند حضرت عباس(ع) فرزندی به نام فضل داشته که به نام او آن حضرت را ابوالفضل خوانده اند؛ اما اگر فرزندی به این نام نداشته باشد این کنیه بسیار با مسمایی است که تمام فضیلت‌ها را در خود گردآورده است.

وی افزود: از دیگر القاب حضرت ابوالفضل میتوان به قمر بنی هاشم اشاره کرد؛ آن حضرت به واسطه بهره وافري که از زيبايي و جمال و همچنین زیبایی سیرت برده بود به قمر بني هاشم معروف گرديد.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: یکی از برجسته ترین خصوصیات حضرت عباس(ع)، اطاعت با بصیرت و پیروی از امام عصر خویش است؛ آن بزرگوار چنان یقین و اعتقاد کامل به امر امامت پدر و برادران بزرگوارش داشته که ذوب در ولایت آن امامان عظیم الشان بودند و این مسئله را در قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و ایثار، جانبازی و اطاعت کامل حضرت عباس (ع) به شکل تکامل یافته اش می‌بینیم که نشان از معرفت و شناخت کامل آن حضرت به امام زمانش دارد.

سراج با اشاره به بینش و بصیرت زبانزد حضرت عباس(ع) ادامه داد: امام صادق (ع) در روایتی در مورد حضرت عباس (ع) می‌فرمایند «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّهِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَا». این روایت در کتب مختلف روایی ما وجود دارد به این معنا که عموی ما، عبّاس، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود؛ همراه با امام حسین (ع) جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید.

وی تصریح کرد: از دیگر القاب معروف حضرت عباس (ع) باب الحوائج است. یعنی کسی که به سبب جایگاهش نزد خداوند می‌توان با توسل به او گره‌ها از مشکلات را باز کرد. به تعبیر دیگر حضرت عباس (ع) کرامات فراوان دارد. طبیعی است که یک چنین جایگاهی صرفاً به خاطر جانبازی بزرگ حضرت عباس (ع) در کربلا حاصل نشده است. چرا که خیلی افراد دیگری در کربلا بودند که برای امامشان جانفشانی و ایثار کردند. از جمله سه برادر دیگر حضرت عباس (ع)؛ اما اینکه حضرت چنین جایگاه ویژه ای یافته است به سبب دارا بودن خصائص و فضیلت‌هایش در دوران زندگی بوده است.

حجت الاسلام سراج ادامه داد: در دوران زندگی با افراد بسیاری برخورد داشته ایم که با توسل به بازوان بریده حضرت عباس(ع) به حاجات خود رسیده اند؛ آن بزرگوار دستان خود را در مسیر قرب الهی فدا کرد، تا دستگیر همگان باشد.

این کارشناس مذهبی با معرفی کتاب خصائص العباسیه، بیان کرد: کتاب خصائص العباسیه، به شرح زندگی نامه و ویژگی های قمر بنی هاشم(ع) در ۱۴ باب پرداخته است؛ کتابی جامع و مفید برای مطالعه علاقمندان، در حوزه پیروی از سیره و سبک زندگی این معصوم بزرگوار میباشد.

حجت الاسلام سراج در پایان اذعان داشت: حضرت عباس شخصیتی است که خواسته‌های شخصی و منافع خود را به خاطر کسب رضایت خدا و اهل بیت کنار گذشته است؛ جامعه متدین ما اگر قمر بنی هاشم را الگوی خود قرار داده باشند باید خواسته‌های خود را مطابق خواسته‌های اهل بیت قرار دهند و دست از خواهش‌های نفسانی بردارند. ریشه بسیاری از گرفتاری‌های ما در جامعه در ابعاد مختلف بخاطر پیروی عده‌ای از خواهش‌های نفسانی است که حاضر نیستند خواست خدا را در کار خود اعمال کنند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا