روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است

حمیده هنرور، کارشناس تغذیه، در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، در خصوص تغذیه در دوران کرونا تصریح کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید ۱۹ دارد؛ با رعایت تعادل در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزینی های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

هنرور در ادامه افزود: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت می باشد، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صیحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضیعف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افرایش دهد.

وی در ادامه همچنین خاطرنشان شد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند؛ در اغلب بیماری هایی که عادات غذای غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود، اذعان داشت: هم چنین فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشیح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند که در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

هنرور همچنین ببان داشت: بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A ،D ،E ،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

وی با اشاره به نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند، اظهار داشت: نوجوانانی که وزن و قد مناسبی با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکاتی روزه کامل بگیرند؛ توصیه می شود ازمصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب نمایند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون گردیده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه خطاب به نوجوانانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، بیان داشت: این عزیزان به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند؛ رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است؛ منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات) باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود؛ از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شوید (حداقل در دو وعده سحر و افطار).

هنرور در ادامه تاکید داشت: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و میواد غذایی کم ارزش دارند که فقط سیر کننده معده هستند که در ایام روزه داری نباید مصرف شوند؛ از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف نمایند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا