خسارت بیش از 100 میلیاردی سیل به روستا‌های منطقه‌ حبله رود

به گزارش پایگاه خبری تورنه، روز گذشته در پی بارش باران در منطقه حبله رود، سیلاب جاری شده به باغات و محصولات کشاورزی این منطقه آسیب های زیادی وارد کرد؛ در ساعات اولیه وقو پع سیل با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر جاری شدن سیل، مدیریت بحران شهرستان به سرعت در محل حاضر شدند.

گفتنی است روستاهای حبله رود روستاهایی هستند که تولیدات انبوهی در حوزه انار، انجیر و به دارند؛ انار محمود آباد از جمله محصولاتی است که صادرات صورت می گیرد که با وقوع سیل صدمات زیادی به بخش کشاورزی این منطقه وارد شده است.

سید علی کیا، فرمانده حوزه ۳ سیدالشهداء، در خصوص این حادثه به خبرنگار تورنه، گفت: در تماس اولیه که توسط بسیجیان با حوزه سیدالشهداء صورت گرفت عوامل حوزه و فرمانده ناحیه به همراه هیئتی به محل وقوع سیل اعزام شدند؛ سیل اولیه ساعت 16:30 و سیل دوم ساعت 17:30 صورت گرفت که با اطلاع رسانی و اعزام بسیجیان به منطقه اطلاعات لازم دریافت و به بخشدار، فرماندار و عوامل مدیریت بحران شهرستان اعلام شد.

وی در ادامه افزود: چند تیم از عوامل مدیریت بحران شهرستان جهت بازدید اولیه در محل حضور یافتند؛ در همان ساعات اولیه عوامل راهداری جهت ترمیم و بازگشایی مسیر اعزام شدند؛ این در حالی بود که مسیر مواسلاتی به روستای محمود آباد، دمی آقا، کبوتردره و امارت مسدود شده بود که در روز بعد با حضور تیم امدادی و مدیریت بحران و شخص فرماندار، بخشدار، نماینده مجلس و روسای اداره تا پلدختر بازگشایی شد.

کیا همچنین خاطر نشان کرد: طی تماس های مکرر نماینده مجلس با وزرا و روسای ادارت در ساعات بعد از ظهر، نماینده جهاد کشاورزی حضور پیدا کرد و هماهنگی های لازم با استانداری انجام گرفت تا اعزام دستگاه صورت گیرد که به روز بعد موکول شد.

فرمانده حوزه ۳ سیدالشهداء بیان داشت: ورودی روستای کبوتر دره، زیر پل راه آهن کاملاً مسدود شده که علت آن وجود کانال آبرسانی به سمت گرمسار بوده که پایه ها آن کوتاه بود و مانع عبور سنگ ها و گل و لای شده است؛ در نتیجه این امر سبب شد سیل به اطراف منحرف شود و به باغات مردم سرازیر شود البته سیلی که در مسیر رودخانه بوده به باغات در این مسیر آسیب رسانده است.

ایوب فصاحت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در بازدید از نقاط خسارت دیده، اذعان داشت: لازم است همکاران فنی در شهرستان برآورد دقیقی از خسارت ناشی از سیل اعلام خواهد شد ولی تخمین بیش از 100 میلیارد تومان است؛ باید امکانات را برای لایروبی بسیج کنیم و برآورد خسارتی شود تا از منابع مدیریت بحران وزارت کشور برای تخصیص خسارت به باغداران پرداخت شود؛ تلاش داریم امکانات جهاد کشاورزی را نیز برای جبران خسارت های باغداران و کشاورزان بسیج کنیم.

ابوالقاسم مهری، فرماندار شهرستان فیروزکوه، شامگاه سه شنبه در این باره به خبرنگاران گفت: سیلاب از شب گذشته نقاط جنوبی منطقه حبله رود در بخش مرکزی را فرا گرفت که منجر به مسدود شدن ۲ نقطه ریلی و همچنین مسیر فیروزکوه به گرمسار شد.

وی در ادامه افزود: این سیلاب خسارتی زیادی به روستاهای کبوتردره، امارت، دمی آقا، محمود آباد، مشهد و عروس پران وارد کرد و مسیرهای این روستاها را مسدود کرد؛ ۱۰۰ هکتار از باغات این روستاها از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در این سیل از بین رفت و همچنین امشب نیز بار دیگر روستاهای مشهد و کلات را سیل فرا گرفت.

مهری تصریح کرد: وقوع سیل در شهرستان فیروزکوه تلفات جانی نداشت اما خسارات زیادی به تاسیسات عمومی، راه ها و سایر زیرساخت ها وارد شد؛ تیم های عملیاتی ستاد بحران، هلال احمر، راهداری و سایر بخش ها در مناطق سیل زده مشغول عملیات بازگشایی مسیرها هستند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا