مبارزه با فساد، قوه قضاییه یا مجریه؟

به گزارش پایگاه خبری تورنه، ابتدا پرسشی که وجود دارد این است که کدام نهاد وظیفه مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی را دارد؟ آیا فقط قوه قضائیه است که باید در خط اول مبارزه با فساد باشد؟ آیا قوای مقننه و مجریه نمی توانند نقشی ایفا کنند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا میبایست در ریشه فساد و عوامل تسهیل کننده فساد تامل کرد و در وهله بعد وظایف قوای مجریه، قضاییه و مقننه را به دقت مشخص کرد.

پر واضح است که دولت و مجلس نقش مهمی در مبارزه با فساد ایفا می کنند و به عنوان قوای پیشگیری کننده از فساد هستند.

برخلاف تصور عموم که قوه قضائیه را تنها مجموعه ای می دانند که وظیفه مبارزه و برخورد با فساد را داراست، نقش دولت و مجموعه های ذیل آن بسیار مهم و حیاتی است و می تواند در این حوزه که دغدغه بسیاری از مردم و جوامع نخبگانی است، ایفای نقش کند.

اما دولت چطور می تواند در مسیر پرفراز و نشیب مبارزه با فساد تاثیرگذار باشد؟

دولت الکترونیک، از جمله پروژه هایی است که در جهت جلوگیری از فساد اداری و تسهیل امور مردم شکل گرفت که متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم علیرغم بعضی کارهای صورت گرفته به خوبی پیش نرفت و  نتوانست  بخش اعظمی از فساد اداری صورت گرفته که اغلب به دلیل دستی بودن امور و شخص محور بودن در کارها است را مانع شود.

بازوهای نظارتی دولت مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اطلاعات، سازمان حسابرسی، معاونت نظارت مالی وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان تعزیرات حکومتی اگر فعالانه عمل کنند می توان از مفاسد بسیاری در حوزه های اداری و اقتصادی جلوگیری نمود و مانع هدر رفت بسیاری از منابع مالی شود و همچنین اعتماد عمومی نیز دچار خدشه نخواهد شد.

قوه مجریه از اختیارات بسیار و بازوهای قدرتمندی در نظارت و پیشگیری از مفاسد بهره می برد، لیکن این تصور که فقط قوه قضاییه وظیفه مبارزه با فساد را داراست، دیدگاه نادرستی است و قوه قضاییه به عنوان نهاد مجازاتگر مفسدین و مجرمین در مرحله پایانی مبارزه با فساد قرار دارد.

فساد اداری و اقتصادی به هیچ عنوان زیبنده مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و قوای سه گانه باید در کنار هم در جهت مبارزه با فساد قدم بردارند و این وظیفه بزرگ را مختص یک قوه ندانند و به صورت جدی برای مبارزه با فساد اقدام کنند که در دولت های یازدهم و دوازدهم بهتر بود که از نزدیکان و اقوام مسئولین فعلی شروع می کردند.

ان شاءالله در دولت سیزدهم، قوه مجریه هم بتواند همچون قوای دیگر عزم خود را برای ریشه کن کردن فساد اقدامات جدی تری صورت دهد.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا