برای جناح بازی که بیشتر بر پایه تمایلات نفسانی است تا انقلابی، آبروی کسی را نریزیم/درصد زیادی از جهنمی ها جهنمیِ زبان هستند

به گزارش پایگاه خبری تورنه، حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه، در خطبه های نماز عبادی-سیاسی جمعه این هفته با توصیه نمازگزاران به تقوای الهی تصریح کرد: تقوا مهم ترین توصیه انبیاء و اولیای الهی است؛ تقوا کلید بهشت است، رمز سعادت انسان در دنیا و آخرت در رعایت تقوا و بندگی خداوند است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین نکاتی که در بحث تقوا باید انسات رعایت کند کنترل زبان است؛ در روایات داریم بیشترین افرادی که جهنمی می شوند جهنمیِ زبانِ خود هستند؛ جِرم زبان کم و کوچک است اما گناهان زیادی از زبان انسان صادر می شود لذا باید بسیار مراقبت کرد.

حجت الاسلام والسملین حیدری با بیان این که یکی از گناهان مهمی که توسط زبان انسان انجام می شود آبرو ریختن است، خاطر نشان کرد: آیا با شنیدن می توان درباره دیگران قضاوت کرد؟ بسیار باید هراس داشت؛ امام صادق (ع) فرمودند حرمت مومن از کعبه بالاتر است؛ شما می توانید کعبه را تخریب و ویران کنید؟ نمی توانید، حرمت مومن بالاتر از کعبه است؛ چطور به راحتی آبروی برادر مومن خود را بدون دلیل و سند می ریزید؟

امام جمعه شهرستان فیروزکوه ادامه داد: حتی دلیل و سند هم وجود داشته باشد، حق نداریم آبروی برادر مومن خود را بریزیم؛ آبرو ریختن یک گناه نابخشودنی است؛ همگی شنیدیم که حق الناس اهمیت دارد، فرمود کسی که شهید می شود، با ریخته شدن اولین قطره خون از وی خداوند همه گناهان او را می بخشد اما روایت فرمود مگر حق الناس بر گردن وی باشد.

وی اذعان داشت: اگر مال و حق کسی را ضایع کنید قابل جبران است، اما آب ریخته شده قابل جبران نیست؛ اگر آبروی کسی را ببریم مگر می شود جبران کرد؟ لذا عالم زاده می گوید به پدرم که عالم بزرگی بود گفتم نصیحتی مرا کنید؟ می گوید پدرم سر خود را پائین انداخت و بعد از لحظاتی رو به من گفت پسرم آبروی کسی را مریز!

خطیب جمعه شهرستان فیروزکوه بیان کرد: اگر بدانیم آبرو ریختن چقدر گناه بزرگی تن به لرزه در می آید؛ مگر می توان آبروی ریخته را جبران کرد؟ امروز هم فضای مجازی آمده و یک فضای رها و یله است که به راحتی آبروی افراد ریخته می شود؛ حتی اگر سندی از گناه کسی دارید مگر وظیفه دارید آبرو مردم را بریزید؟ چون جناح و خط کسی با ما سازگار نیست دلیل بر آبرو ریختن از مردم نیست.

وی افزود: رسول خدا فرمودند دنبال لغزش های مومنین نباشید، کسی دنبال لغزش برادر مومن خود باشد خدا هم دنبال لغزش اوست؛ جناح او فرق می کند مسلمانان و شیعه امیرالمومنین (ع) است، به چه حقی آبروی او را می بریم؟ گمان می کنیم مشروب خواران، نماز نخوان ها، روزه خواران را به جهنم می برند، به والله این چنین نیست؛ درصد زیادی از جهنمی ها جهنمیِ زبان هستند؛ در صف اول نماز جماعت و هیئت و عبادت هستند و عیب برادر مومن خود را می برد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به ایام انتخابات تاکید کرد: به چه حقی به بهانه انتخابات و تفاوت در جناح ها آبروی مومنین را می برید؟ باید مراقب زبان خود بود؛ حاج آقای قرائتی نقل می کرد از شخصی سندهایی نزد من بود و می دانستم فلانی کارهایی کرده است و بخاطر این که من بمیرم و این سندها دست کس دیگری بیفتد و آبروی او برود آن سندها را نابود کردم.

وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی وظیفه خاص خود را دارند و قرار نیست آبروی کسی را ببرند؛ قاعدتاً باید دستگاه های نظارتی مراقب باشند و اطلاعات غلط ارائه ندهند؛ گناه زبان و آبرو ریختن قابل جبران نیست؛ برای جناح بازی که بیشتر بر پایه تمایلات نفسانی است تا انقلابی آبروی کسی را نریزیم.

حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال توفیق عنایت کند اهل تقوا و اهل حفظ زبان باشیم، خیلی باید مواظب زبان خود باشیم، اگر کسی بتواند زبان خود را کنترل کند قدم بزرگی در مسیرِ رعایت تقوای الهی برداشته است.

امام جمعه فیروزکوه ضمن عرض تسلیت رحلت امام خمینی (ره)، قیام خونین ۱۵ خرداد و شهادت امام صادق (ع)، اظهار داشت: راه امام برای ما بسیار مهم است، مقام معظم رهبری فرمودند اگر راه امام را گم یا فراموش کنیم یا خدایی نکرده عمداً کنار بگذاریم ملّت ایران سیلی خواهد خورد؛ شاخص های راه امام را در این ایام باید به یکدیگر متذکر شویم.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص های راه امام و ویژگی های ممتاز مرحوم امام، ایمان و باور به خدا بود، حقیقتاً امام خمینی خدا باور و خدا ترس بود و تکیه به قدرت لایزال الهی داشت لذا این باعث شده بود ایشان در پیچ و خم های مثل کوه محکم بایستد.

حجت الاسلام حیدری افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند ما در آن شرایط سخت انقلاب و در آن خفقان هرگاه عرصه بر ما تنگ میشد به امام مراجعه میکردیم و ایشان با آت نفَسِ مسیحایی و قدرت و ایمان و باور خود به ما روحیه میداد؛ اینکه امام توانست چنین حرکت عظیمی را هدایت کند و معجزه قرن را رقم بزند و دنیا را تکان دهد که امروز شخصیت های عالم درباره حضرت امام با یک عظمتی از ایشان یاد میکنند علت اصلی و عمده آن تکیه به قدرت لایزال الهی و ایمان و باور ایشان بود.

امام جمعه فیروزکوه اذعان داشت: رسول خدا فرمود هرکسی میخواهد قوی ترینِ مردم باشد و در مشکلات دنیوی خم به اَبرو نیاورد، به خدا توکل کند و خدا در زندگی او پُر رنگ شود، ما هم باید اینطور باشیم، تا میتوانیم رنگ خدا را در زندگی خود زیاد کنیم و حضور خدا در زندگی ما پُر رنگ شود، توکل به خدا داشته باشیم، فقط از خدا بترسیم و خدا باور باشیم، این زمان است که انسان طعم شیرین بندگی خدا را می چشد.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه با اشاره به دیگر ویژگی ممتاز امام خمینی (ره)، بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی های ممتاز حضرت امام تکیه و باور به مردم بود، برخلاف عده ای که دَم از مردم و مردم سالاری و رای و نظر مردم میزنند امام خمینی حقیقتاً به رای و نظر مردم باور داشت، لذا در اوایل انقلاب که بعضی ها مخالف حضور مردم بودند اما ایشان فرمودند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، جمهوری که براساس اسلام است.

وی گفت: امروز مقام معظم رهبری در این زمینه توضیح دادند؛ بزرگ ترین هدیه و ابتکار بزرگ امام، جمهوری اسلامی بود و این یک نعمت ما است؛ علی رغم توصیه بعضی از بزرگان به حضرت امام که میگفتند آقا جمهوریت را حذف کنید، براساس همان دستورات اسلام خود شما حکومت را اداره کنید، امام نپذیرفتند، امام حقیقتاً به نظر و حضور مردم باور داشتند، ما هم امروز باید از جمهوریت، جمهوری اسلامی و حضور باشکوه مردم پای صندوق های رای حفاظت کنیم.

حجت الاسلام حیدری درباره سومین ویژگی حضرت امام اظهار داشت: این ویژگی عدالت اجتماعی و باور به حمایت از محرومان و طبقات مستضعف بود، ایشان میفرمودند انقلاب ما انقلابِ پا برهنگان است، امام راحل بزرگ ترین وظیفه مسئولان را کمک و خدمت به محرومان میدانستند و فرمودند گمان نمیکنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان باشد، نگاه و دیدِ امام اینطور بود، انقلاب امام انقلابِ حمایت از مستضعفان بود نه انقلابِ حمایت از سرمایه داران و ثروتمندان، راهِ امام یعنی راهِ حمایت از پا برهنگان، اینهایی که صاحبان اصلی انقلاب هستند.

امام جمعه فیروزکوه تصریح کرد: چهارمین ویژگی حضرت امام دشمن شناسی و فریب نخوردن از دشمن بود، حضرت امام دشمن شناس بود و براساس شناختی که از دشمن داشت همان اول انقلاب فرمودند رابطه ما با آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است، تا گرگ و استکبار بر آن ماهیت خود باقی است نمیشود با او ارتباط داشت.

وی بیان داشت: دشمن شناسی بسیار مهم است، کسی که دشمن شناس نباشد از دشمن فریب میخورد، در پای مذاکره امتیاز میدهد اما امتیاز نمیگیرد؛ حضرت امام در مقابل دشمن منفعل نبود، از همان اول فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه افزود: ویژگی دیگر حضرت امام رحمت الله علیه اعتماد به جوانان بود، حضرت امام جوانان را باور داشت، ایشان در همان اوایل انقلاب بسیاری از مسئولیت ها را به جوانان دادند، به نیروی جوان و اینکه جوان موتور پیشران حرکت کشور است باور داشتند؛ بعضی ها ادعا میکنند و میگویند هوای جوانان را داریم اما به جوانان میدان نمیدهند و جوان را در حد مشاور قبول میکنند، اما امام در عرصه جنگ، در عرصه های مختلف اجرایی کشور از نیروی جوانان استفاده میکرد.

حجت الاسلام حیدری گفت: یکی دیگر از ویژگی های ممتاز امام، تحول آفرینی و تحول خواهی بود، ما حقیقتاً میتوانیم امام را امامِ تحول بنامیم، امام خمینی از همان قبل از انقلاب در عرصه های مختلف دنبال تحول آفرینی بود، در عرصه علمی با اینکه علمای زیادی داشتیم اما نظریه ولایت فقیه با این ویژگی ها را حضرت امام ابداع کرد، توسعه داد و تقویت کرد، جمهوری اسلامی را ایشان بنا نهادند.

امام جمعه فیروزکوه درباره تحول آفرینی و تحول خواهی خاطر نشان کرد: امروز ما به چنین نگاهی نیاز داریم، امروز ما نیاز داریم مدیریت کشور در عرصه های اجرایی متحول شود، اگر کسی بگوید فلان کار را انجام میدهد اینها به درد نمیخورد، تا زمانی که یک تحول عظیم در قوه مجریه ما، در قوای دیگر و در عرصه مدیریت کشور اتفاق نیفتد کار انجام نمیشود، اینکه یک نفر برود و یک نفر دیگر بیاید اما تحولی انجام نشود شما انتظار کار موثر نداشته باشید.

وی اذعان داشت: امروز ما نیاز داریم یک تحول ایجاد شود؛ برخلاف ادعای کسانی که میگویند ما امروز در کشور فساد سیستمی داریم، عرض میکنیم اینطور نیست، ما فساد سیستمی نداریم بلکه آنچه ما داریم فساد ساختاری است؛ فساد سیستمی یعنی همه سیستم فاسد است و هرکسی در این سیستم قرار گیرد به فساد کشیده میشود، این کذب محض است، این جفا و ظلم نسبت به مدیران شایسته و دست پاکی که ما در کشور داریم است.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه گفت: ما این همه مدیران توانمند و خوب داریم، اگر چند جایی فساد است نمیشود فساد را تعمیم داد و گفت همه فاسد هستند، کسی که ادعا میکند ما در کشور فساد سیستمی داریم میخواهد مردم را ناامید کند، میگوید که سیستم فاسد است و هرکسی وارد این سیستم شود فاسد است لذا رای و نظر شما مردم فایده ای ندارد و تحولی انجام نمیشود مگر اینکه این سیستم برچیده شود مگر اینکه این سیستم برچیده شود، اما ما میگوییم فساد سیستمی نداریم بلکه فساد ساختاری است، متاسفانه بعضی ساختارهای ما در کشور فاسد است.

حجت الاسلام حیدری خاطر نشان کرد: لذا ما نیاز داریم در قوه مجریه و در عرصه اجرا به معنای اعم آن در کشور تحول ایجاد شود، این ساختارهای فاسد باید اصلاح شود، لذا ما امروز به یک رئیس جمهور تحول آفرین نیاز داریم، کسی که اهل تحول، مدیر قوی، مردمی، معتقد به جوانان و ظرفیت های کشور، اهل کار جهادی و امیدوار به آینده باشد، مردم باید بگردند چنین فردی را پیدا کنند.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه گفت: امروز دشمنان ما تلاش میکنند جمهوریت نظام را زیرِ سوال ببرند، دشمنان ما به خوبی میدانند مهم ترین و بزرگ ترین پشتوانه این کشور حضور مردم است، این نظام نظامِ مردمی است و برپایه رای و نظر مردم بنا شده است و همه مسئولین مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب میشوند، لذا جمهوریت نظام را مورد هجمه قرار دادند که این را از بین ببرند، لذا حضور باشکوه مردم در انتخابات بسیار مهم است.

حجت الاسلام حیدری افزود: بنده عرض میکنم همه ما وظیفه داریم، اصناف ما وظیفه دارند، به حمدالله بسیاری از اصناف ما انسان های مومن و معتمد هستند و در برهه های مختلف نقش خود را نشان دادند، امروز اصناف باید فعال باشند، نقش آفرینی کنند، مردم را دلگرم و تشویق کنند ولو شده با نصب یک پوستر درب مغازه خود، پخش سرود مذهبی یا ملّی، به هر طریقی ما باید وظیفه خود را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مداحان و سخنرانان ما وظیفه دارند، آنها باید از این ابزار استفاده کنند؛ خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی فرمودند امروز قرارگاه حسین بن علی ایران است، امروز جمهوری اسلامی حرم امام حسین (ع) است و ما باید تلاش کنیم مردم را تشویق کنیم، از فرصت های مختلف استفاده کنیم؛ به هرحال مداحان ما مخاطب و همچنین کلام نافذی دارند؛ فعالان رسانه ای ما باید در این عرصه تلاش کنند، با راه اندازی پویش های مختلف، کارهای مبتکرانه و تولید محتوای خلاقانه مردم را به انتخابات تشویق و دلگرم کنند.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه اظهار داشت: خواهران و فعالان فرهنگی ما اینها هم نقش دارند، خواهران مومن ما میتوانند در خانواده ها نقش آفرینی کنند؛ نقش مساجد محله بسیار مهم است، مساجد باید در این عرصه تلاش کنند؛ بسیج و همه اقشار، باید بدانیم امروز حرم اهل بیت جمهوری اسلامی است، امروز ما نسبت به این نعمت و برکت حضرت امام که به دست ما رسیده وظیفه داریم، باید در این عرصه تلاش کنیم.

امام جمعه فیروزکوه درباره مشکل نانوایی های شهرستان فیروزکوه بیان داشت: متاسفانه چند روزی است مشکل نانوایی ها و تامین آرد نانوایی ها وجود دارد، فرماندار محترم فرمودند این مشکل پیگیری شده و در شُرُف حل است، اما هنوز هم بعضی از نانوایی تعطیل هستند و این باعث شده نانوایی هایی که فعالیت دارند شلوغ شوند و باعث نارضایتی مردم شود.

حجت الاسلام حیدری خاطر نشان کرد: امیدواریم تلاش مسئولان عزیز به بار نشیند و این مشکل حل شود، بنده به دستگاه های نظارتی شهرستان توصیه اکید میکنم که نظارت خود را مخصوصاً در این ایام بیشتر کنند، اصناف، اداره صنعت و معدن؛ تعزیرات اینها باید به وظیفه خود عمل کنند، باید با نظارت بر بازار جلوی این مشکلات گرفته شود.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه اظهار داشت: بنده از شما مومنین و دلسوزان انقلاب درخواست دارم نسبت به این مسائل بی تفاوت نباشید، اگر در شهرستان خلا یا مشکلی میبینید نباید بی تفاوت باشید، باید این را به گوش مسئولان برسانید، اگر خود شما میتوانید تذکر دهید اگر نمیشود، این مشکلات را به مسئولان منتقل کنید، نباید خدایی نکرده نسبت به مسائل و مشکلات بی تفاوت باشیم.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا