شنبه پس از انتخابات، شنبه مهربانی و برادری باشد/گره گشای مشکلات کشور، هم حاکمیت اسلام و هم حضور مردم است

به گزارش پایگاه خبری تورنه، حجت الاسلام والمسلمین حیدری امام جمعه شهرستان فیروزکوه در نماز عبادی_سیاسی جمعه این هفته شهرستان، ضمن دعوت همگان به تقوای الهی گفت: در این نمازجمعه و روز عید، که هم عید جمعه است و هم به خاطر انتخابات باشکوه برای ملّت ما جشن است بنده اولاً خودم و بر حسب وظیفه شما عزیزان را توصیه به تقوای الهی میکنم.

وی تصریح کرد: خوشا به حال متقین، خوشا به حال کسانی که بنده خدا است و کسانی که در این چند روز دنیا فریب شیطان و هوای نفس خود را نمیخورند.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه با برشمردن قضاوت عجولانه به عنوان یکی از صفات زشت، اظهار داشت: یکی از صفات زشتی که در میان ما انسان ها زیاد اتفاق می افتد قضاوت کردن عجولانه در مورد دیگران است؛ خیلی اوقات آدم میبیند که مردم به صرف شنیدن چیزی از کسی یا دیدن انجام کاری از شخصی درمورد او قضاوت میکنند، این امر خیلی بد است و به این دلیل قضاوت میکنند که گمان بد دارند.

حجت الاسلام حیدری افزود: قرآن میفرماید ای مومنین، از زیاد گمان بد بردن اجتناب کنید، بعضی از این گمان هایی که شما می برید گناه و معصیت است؛ چرا به راحتی درمورد دیگران قضاوت میکنیم؟ چرا به صرف شنیدن یک حرفی قضاوت عجولانه میکنیم؟ گمان بد خیلی بد است.

وی خاطر نشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) فرمودند کسی که بد گمان باشد این شخص ایمان ندارد؛ بد گمانی و بد دلی با ایمان سازگار نیست، لذا در روایات داریم وقتی شما میبینید برادر مومن شما کاری انجام داد سریع قضاوت عجولانه نکنید، فرمودند وقتی برادر مومن تو کاری انجام میدهد تو آن کار را به بهترین وجه حمل کن و بگو شاید کاری که انجام داد بنا بر این دلیل بود.

امام جمعه فیروزکوه گفت: ما گاهی اوقات زود قضاوت میکنیم، فکر میکنیم وظیفه ما است که درمورد دیگران بد قضاوت کنیم و زود دیگران را مورد قضاوت قرار دهیم، چرا باید این کار را بکنیم؟ در روایات فرمودند نسبت به برادر خود زود قضاوت نکن، تا میتوانی تلاش کن فعل برادر مومن خود را به بهترین وجه حمل کنی، این یک دستور اخلاقیِ مهم است که اگر ما فقط به همین دستور اخلاقی عمل کنیم خیلی از مشکلات اجتماعی حل میشود.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری تصریح کرد: بسیاری از دعواها، اختلاف ها و نزاع‌ها به خاطر این است که زود قضاوت کردیم، دفاع طرف را گوش نکردیم، خوب اول ببین چرا فلانی که این کار را انجام داد، شاید منظورش از این سخن چیز دیگری بود و تو بد برداشت کردی، چرا زود قضاوت میکنیم؟ چرا همیشه دنبال این هستیم که دیگران را بد نام کنیم و برچسبی به او بچسبانیم؟

خطیب نمازجمعه فیروزکوه بیان داشت: میگویند فلانی ضد ولایت فقیه است، شما از کجا میدانی او ضد ولایت فقیه است؟ خیر، اینطور نیست، شاید منظور او از این سخن چیز دیگری بود؛ فرمودند انقدر فعل برادر مومن خود را حمل بر خوبی بکن که اگر کم آوردی بگو ضعف از من است، من نمیتوانم کار او را به خوبی حمل کنم، زود قضاوت نکنیم، قرآن میفرماید.

امام جمعه فیروزکوه افزود: لذا باید این اصل مهم اخلاقی را در زندگی سرلوحه خود قرار دهیم، اگر زود قضاوت نکنیم بسیاری از مشکلات حل و بسیاری از نزاع ها و دعواها تمام میشود؛ شما میبینید امروز متاسفانه در فضای مجازی به راحتی در مورد اشخاص قضاوت میشود، اصلاً معلوم نیست آن شخص محترم مطلبی گفته یا خیر، اگر هم گفته باشد شاید منظوری دیگری داشت، اما میگویند نه فلانی این را گفته پس او ضد ولایت فقیه، ضد نظام، کافر، فاسق، فاجر است و از دین بیرون رفته، و هرچه دل ما میخواهد از او غیبت کنیم؛ خدا را که نمیشود فریب داد.

وی اذعان داشت: امیرالمومنین فرمودند بد گمان نباش، اگر بد گمان باشی از ایمان خارج میشوی؛ در فضای انتخاباتی هم همین است، این ها را باید مواظب باشیم، اگر خدایی نکرده انسان بدگمان باشد بسیار ممکن است به گناه و معصیت بیافتد.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه بیان داشت: البته در روایات به ما توصیه شده که ما هم از موضع تهمت اجتناب کنیم، دیگران حق ندارند درمورد ما زود قضاوت کنند اما ما هم وظیفه داریم از موضع تهمت اجتناب کنیم که دیگران درمورد ما قضاوت بد نکنند، این یک ارتباط دو طرفه است؛ فرمودند از موضع تهمت اجتناب کنید، کاری نکنید و حرفی نزنید که دیگران درباره شما بد قضاوت کنند.

حجت الاسلام حیدری گفت: در روایت داریم آقا رسول خدا همسری داشتند به نام صَفیه، دختر حیی ابن اخطب، یک وقتی پیامبر داشتند با این همسر خود صحبت میکردند که یک مرد انصاری از اطراف عبور میکرد، چشم این مرد به رسول خدا افتاد که دارد با این خانم صحبت میکند، رسول خدا این مرد را صدا کرد، مرد نزد رسول خدا آمد و حضرت فرمود این خانمی که با او صحبت میکنم همسر من است، یک وقت فکر بد نکنی، آن مرد گفت یا رسول الله ما به خود اجازه نمیدهیم درمورد شما فکر بد کنیم، رسول خدا فرمودند خیر، به هر حال شیطان مثل خون در رگ های بنی آدم جریان دارد و من ترسیدم بر تو مسلط شود و در مورد من گمان بد کنی.

امام جمعه فیروزکوه خاطر نشان کرد: لذا بزرگواران، هم ما باید نسبت به دیگران زود قضاوت نکنیم و هم خودِ ما وظیفه داریم از موضع تهمت اجتناب کنیم، تلاش کنیم طوری عمل کنیم و حرف بزنیم که دیگران درمورد ما قضاوت بد نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه، خاطرنشان کرد: تقوای الهی کلید بهشت است؛ تقوای الهی راز سعادت دنیا و آخرت انسان است.

وی با اشاره به روز انتخابات بیان کرد: روز انتخابات برای ملت ایران جشن است، روزی که مردم سالاری دینی محقق می شود، روزی که مردم از این نعمت بزرگ با حضور خود در پای صندوق های رای از این نعمت پاسداری می کنند.

خطیب نماز جمعه شهرستان فیروزکوه اذعان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری برخی از کشورهای عربی اطراف ایران اسلامی و بسیاری از کشور ها شاید فرق صندوق میوه و صندوق رای را ندانند چون انتخابات را تجربه نکردند؛ هنر حضرت امام (ره) این بود که مقدرات کشور را به دست مردم داد.

وی بیان داشت: امروز مردم خود برای سرنوشت کشور تصمیم می گیرند؛ مردم تصمیم گیرنده هستند علی رغم این که برخی تبلیغ می کنند انتخابات آزاد نیست، درست نیست؛ نقش شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است، نه انتخاب!

حجت الاسلام حیدری تاکید داشت: شورای نگهبان کسانی که نمره ده را دارند معرفی می کند، این که از بین این تعداد کدام یک نمره بالاتری دارند را مردم انتخاب می کنند؛ انتخابات در کشور ما انتخابات آزادی است و معمولاً از همه سلائق حضور دارند؛ ممکن است کسی علاقه به شخص خاصی داشته باشد و آن نتواند در انتخابات شرکت کند، دلیل بر عدم حضور سلائق مختلف در انتخابات نمی شود.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه بیان داشت: منتخبین مردم باید قدر مردم را بدانند؛ مردم ولی نعمت انقلاب هستند؛ شعارها نباید فراموش شود؛ باید فرصت خدمت را قدر بدانند؛ شبانه روز باید برای مردم خدمت کنند و از ظرفیت های مختلف استفاده کنند.

وی افزود: منتخبین مردم در شوراها تلاش کنند از همه ظرفیت ها در شهر استفاده کنند؛ روز بعد از انتخابات باید روز برادری و مهربانی باشد؛ فضای رقابت روز انتخابات تمام می شود و روز بعد از انتخابات باید همه در کنار هم باشیم؛ رمز پیروزی انقلاب ما وحدت کلمه و برادری بود، رمز حفظ و پاسداری از انقلاب نیز وحدت کلمه است.

حجت الاسلام حیدری اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، امام عظیم الشان ما گره گشایی مشکلات کشور را در دو کلمه می دانست، هم جمهوریت و هم اسلامیت بود؛ گره گشای مشکلات کشور و نظام هم جمهوریت و هم اسلامیت است یعنی هم باید در عرصه سیاست و اقتصاد و همه عرصه های دیگر باید اسلام حاکم باشد، دستورات نورانی دین حاکم باشد و هم مردم حضور داشته باشند؛ نمی توان بر یک بُعد تاکید کرد.

وی اشاره داشت: همه باید بدانند جمهوریت رکن این انقلاب و نظام اسلامی ما است؛ اگر حضور مردم را در عرصه ها نادیده بگیریم به انقلاب ضربه زده ایم؛ باید جهت گیری ها توسط اسلام مشخص شود، اسلامیتِ نظام را ولی فقیه تعیین میکند؛ حاکمیت مردم یعنی شکل اداره حکومت را باید در نظر داشت، مردم باید در صحنه باشند لذا انتخابات برای ما اهمیت دارد و تلاش می کنیم مردم در انتخابات حضور باشکوه داشته باشند.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه با تاکید بر این که حضور مردم مهم است، بیان داشت: دشمنان ما می دانند نمی توانند اسلامیت را از این نظام جدا کنند، تلاش می کنند جمهوریت این نظام را خدشه دار کنند؛ امروز شاهد هستیم تمام تلاش خود را کردند تا مردم در پای صندوق های رای حاضر نشوند.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به دهه کرامت خاطر نشان کرد: ملت ما ملت امام رضایی است؛ ملت ما قدردان وجود با برکت امام رضا (ع) در این سرزمین است؛ ملت ما امام رضا (ع) را ولی نعمت خود می داند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا