سالن های موجود در شهرستان فیروزکوه چند منظوره هستند/عدم وجود سالن چند هزار نفره در فیروزکوه برای برگزاری مسابقات

ابوالفضل علیپور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه در گفتگو با پایگاه خبری تورنه درخصوص رشته های ورزشی المپیکی در فیروزکوه، گفت: رشته ورزشی والیبال، کشتی، تکواندو، هندبال، کاراته، فوتبال، شنا، ژیمناستیک، بوکس، جودو و … از رشته های ورزشی المپیکی فعال در شهرستان فیروزکوه میباشد.

وی تصریح کرد: ما تقریبا اکثر رشته های المپیکی را در شهرستان فیروزکوه داریم، مهم ترین این رشته ها برای مثال رشته ورزشی شنا است که در اکثر جاها ندارند اما ما این رشته را داریم؛ ما حدود بیست و خرده ای هیئت ورزشی فعال داریم که حدود ۱۵ الی ۱۶ رشته المپیکی هستند.

علیپور درباره امکانات رشته های ورزشی و المپیکی شهرستان بیان داشت: ما هر رشته ای که داریم الحمدالله زیرساخت های آن در شهرستان وجود دارد، حتی میتوانیم این زیرساخت ها را اضافه هم کنیم _مانند سالن برای رشته شنا، کشتی، یا مجوز فعالیت رشته های رزمی در سالن ها_ اما فیروزکوه چون شهرستانی است که جمعیت آن کم و پراکنده است به همین دلیل اگر ما تعداد رشته های ورزشی را بیشتر کنیم، با توجه به تجربه ای که در مناطقی با وضعیت مشابهه شهرستان فیروزکوه داشتیم، زمانی که تعداد رشته ها را بیشتر کردیم مشاهده کردیم که در اکثر رشته ها ضعیف شدیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه عنوان کرد: بعضی از کشور ها و شهرستان ها در چند رشته ای که استعداد آن را دارند و موفق هستند فعالیت میکنند و در المپیک هم در آن رشته نماینده و مدال آور دارند؛ به همین خاطر اگر ما بخواهیم تعداد رشته های ورزشی را افزایش دهیم با توجه به جمعیت کم در شهرستان، جوابگو نیست و در تمام آن رشته ها ضعیف میشویم.

وی افزود: ما در رشته ورزشی کشتی بهترین خانه کشتی را داریم که جوابگوی شهرستان است، در یکی از روستاهای شهرستان هم یک خانه کشتی دیگر داریم؛ در رشته فوتبال، یک زمین چمن و چند زمین خاکی داریم؛ در رشته های رزمی هم تشک های تاتامی، سالن هایی که نیم طبقه دارند و مناسب ورزش های رزمی باشند داریم؛ برای رشته شنا هم سالن داریم.

علیپور با اشاره به تعداد کم سالن های اختصاصی برای یک رشته ورزشی در شهرستان اظهار داشت:‌ به نظر بنده یکی از کمبود امکاناتی که در شهرستان داریم این است که سالن هایی که در شهرستان وجود دارد چند منظوره هستند و سالن های اختصاصی برای یک رشته ورزشی کم داریم، یک سالن مختص کشتی یا یک سالن مختص زورخانه داریم اما برای مثال سالن مختص ورزش رزمی نداریم، چون هرجایی که رفتیم سالن چند منظوره ساختیم، سالن های چند منظوره معمولا برای چند رشته باید استفاده شود و این موضوع برای یک رشته ای که بخواهد تخصصی کار کند سخت میشود.

وی خاطر نشان کرد: منطقه ما یک منطقه والیبال خیز است و در این زمینه استعداد زیاد داریم و بازیکنان این رشته معمولاً در سالن های چند منظوره والیبال تمرین میکنند، اما اگر یک سالن اختصاصی برای رشته والیبال داشته باشیم خیلی بهتر است.

رئیس اداره ورزش و جوانان فیروزکوه بیان داشت: شرایط اقتصادی دولت به صورتی است که الآن نمیتوان یک پروژه جدید تعریف کرد، اگر یک پروژه جدید تعریف کنیم پیشنهاد بنده همیشه این نیست که در فلان روستا سالن چند منظوره بسازیم که جمعیت روستا کم باشد و بعد از یکی دو سال آن سالن فرسوده شود و نتوانند از آن سالن استفاده کنند.

علیپور در ادامه گفت: وقتی جمعیت کم باشد و آن منطقه توجیه ورزشی نداشته باشد توجیه اقتصادی هم ندارد، در حال حاضر هم به دلیل جمعیت کم روستا چند سالن ورزشی در روستاهای ما فرسوده شده است؛ به نظر بنده بهتر است به جای ساخت سالن های چند منظوره در روستاها، با آن بودجه یک سالن اختصاصی برای یک رشته ورزشی بسازیم.

وی درباره یکی از مشکلات شهرستان فیروزکوه گفت: یکی از مشکلاتی که ما در شهرستان فیروزکوه داریم این است که یک سالن چند هزار نفره نداریم که مختص مسابقات باشد و بخواهیم یک مسابقه ای را برگزار کنیم، سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه هم هست اما این سالن چنین شرایطی را ندارد و چند هزار نفره نیست؛ اکثر شهرستان ها در این مرحله هستند که یک سالن چند هزار نفره بسازند.

رئیس اداره ورزش و جوانان فیروزکوه خاطر نشان کرد: فیروزکوه شهرستانی است که در آن افراد با استعدادهای بالایی هستند، برای مثال ما امسال در مسابقه دو و میدانی عناوین استانی و کشوری داشتیم، برای این رشته که زیاد کار نشده بود هیئت ما که یک سال در این رشته تمرین و فعالیت کرد توانستند و عنوان کسب کردند.

وی بیان داشت: آقای امیرحسین اسفندیار که در تیم ملی والیبال است و الآن هم برای مسابقات المپیک رفتند، اصالتاً فیروزکوهی است اما چون شهرستان فیروزکوه به صورتی است که شهرستان برای بسیاری از جمعیت ییلاقی میباشد _یک فرد که اصالتاً فیروزکوهی است اما تابستان به شهرستان می آید و زمستان، به دلیل امکانات شهرستان، در جایی دیگر زندگی میکند_ به همین دلیل بعضی مواقع در فدراسیون به مشکل میخوریم که فلان ورزشکار اهل فیروزکوه است یا شهری که در آن زندگی میکند.

علیپور عنوان کرد: شهرستان فیروزکوه در زمینه ورزشی استعداد دارد اما به دلیل پراکندگی و متمرکز نبودن جمعیت، مشکلاتی را برای بعضی ورزشکاران به وجود می آورد؛ ورزشکاران فیروزکوه در هر رشته ای که سرمایه گذاری و کار شده است خیلی سریع در سطح استان و کشور نتیجه گرفته اند.

رئیس اداره ورزش و جوانان فیروزکوه گفت: یکی از مشکلات اساسی هم که در منطقه وجود دارد این است که از نظر اقتصادی برخوردار نمی باشد، اینکه تیم ها و ورزشکاران را ساپورت و حمایت مالی کنند؛ برای مثال کُل شهرستان از فرمانداری، شهرداری و … نمیتوانیم یک تیم فوتسال دسته دوم کشور را حمایت کنیم که در مسابقات شرکت کند، امسال هم که این تیم زیاد موفق نبوده بیشتر مشکلات آن به دلیل مسائل مالی بوده است.

علیپور درباره فعالیت باشگاه ها و سالن های ورزشی در شرایط کرونایی بیان داشت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا بر اساس رنگ بندی کرونایی هر شهرستان، به دلیل اینکه شهرستان فیروزکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، بسیاری از فعالیت های ورزشی ما تعطیل است.

وی تصریح کرد: فقط ورزش های همگانی، در فضای آزاد میتوانند فعالیت داشته باشند، فعلا سالن های ورزشی و مکان های سرپوشیده ما تعطیل است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه افزود: اگر وضعیت شهرستان به نارنجی و یا زرد تغییر پیدا کند، بعضی از رشته های ورزشی _بر اساس فصل های ورزشی که ستاد ملی کرونا مشخص میکند_ میتوانند فعالیت کنند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا