با الگو گرفتن از سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می توانیم سیره این دو بزرگوار را در شرایط کنونی عملی کنیم

حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین شجاع، کارشناس مذهبی، در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، با اشاره به چگونگی عملی کردن سیره حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در شرایط کنونی، گفت: با الگو گرفتن از سبک زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می توانیم سیره این دو بزرگوار را در شرایط کنونی عملی کنیم.

وی افزود: نیاز به الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در نظر داشتن الگوی مورد نظر، تلاشی هدف دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی الگو در پیش گیرد.

حجت الاسلام شجاع تصریح کرد: الگو‌ گرفتن از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به این معنا نیست که جزئیات زندگی ایشان را بررسی کنیم و بخواهیم آن‌ها را با رفتار‌های امروز تطبیق دهیم، چراکه اصلاً ممکن است همانند آن رفتار‌ها در زندگی فردی پیش نیاید و در مسیر، او را به این نتیجه برساند که الگو بودن ائمه برای زندگی‌های امروز منتفی است؛ کار درست این است که بتوانیم سبکی از زندگی ایشان را دریافت کرده که با گذشت زمان پیروی کردن از آن سبک و سیاق، امکان پذیر باشد.

کارشناس مذهبی درخصوص چگونگی فراهم شدن ازدواج آسان، بیان داشت: شنیدن این جمله آسان است اما اینکه چگونه امکان دارد که در این دوره و زمان آسان ازدواج کرد جای بسی تامل است؛ اصلا مگر ازدواج هم می تواند آسان باشد؟

وی افزود: اما باید بدانیم که ازدواج کردن به طور کلی مهارت می خواهد و اگر جوان ها مهارت های لازم برای ازدواج را بیاموزند به آسانی ازدواج خواهند کرد؛ یکی از مهارت های شرایط ازدواج، تغییر ذهنیت به ازدواج و عدم مقایسه شرایط خود با دیگران است.

حجت الاسلام شجاع خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های مهم به ازدواج و زندگی زناشویی، مقایسه ظاهر زندگی دیگران با باطن زندگی خود می باشد.

کارشناس مذهبی با اشاره به شاخصه ای از زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، اظهار داشت: یکی از شاخصه های مهم این زندگی ازدواج تعیین مهریه است که متاسفانه در جامعه امروزی ما این شاخصه در ازدواج ها رعایت نمی شود و به همین خاطر آسیب های جبران ناپذیری در جامعه به وجود می آید.

حجت الاسلام شجاع تصریح کرد: تعیین مهریه از سوی پیامبر و پرداخت آن از سوی امیرالمومنین (ع) که در این عمل معصوم به دو حقیقت مهم توجه شده است، نخست، لزوم مهریه و اهمیت آن و دوم، پرهیز از زیاده روی و افراط در حجم مهریه؛ بنابراین در موضوع نگاهی واقع بینانه و معقول و دینی شده است؛ به همین منظور حضرت علی(ع) زره خود را به مبلغ چهار صد درهم می فروشد و مهریه فاطمه زهرا(س) را پرداخت کرد.

وی گفت: در این ازدواج نکته مهم و حائز اهمیت این است که در همان آغاز اسلام مهریه وجود داشته و پرداخت آن نیز به عنوان یک واجب شرعی در همان روز اول زندگی از سوی شوهر پرداخت شده است.

حجت الاسلام شجاع اذعان داشت: امروزه در جامعه شاهد مهریه های سنگین و بهت آوری هستیم و یا از سوی دیگر، برخی نیز راه تفریط را طی می کنند و اساساً مهریه را بسیار ناچیز قرار می دهند و آن را مستند به دین و توصیه های دینی می کنند.

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: ازدواج این دو انسان نمونه و مهریه حضرت فاطمه (س) نشان می دهد هیچ‌ کدام از این شیوه درست نیست؛ باید میزان مهریه معقول، منطقی و تا حد امکان منطبق با مهرالسنة باشد؛ هر چند در منطق دین، شأن اجتماعی و موقعیت خانوادگی نیز در تعیین مهریه می تواند نقشی موثر داشته باشد.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا