زندگی بر محور دین، یکی از پیام های روز عاشورا/عاشورای امام حسین (ع) زمینه ساز حاکمیت امام زمان (عج) است

حجت الاسلام سعید نجفی، کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: عاشورا از ریشه عِشر، به معنای معاشرت و مصاحبت است، در قرآن کریم در سوره مبارکه حج آیه ۱۳ اشاره میفرماید “…لَبِئْسَ الْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ” که چه بد معاشر و رفیقی را انتخاب کردند.

وی درباره معنی عاشورا اذعان داشت: پس عاشور به کسی گفته میشود که ویژگی های او معاشرت است؛ عاشورا هم یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام حسین (ع) به شدت افزایش می باشد، لذا هرکسی که در این روز مختصر محبّتی که به امام شهید (ع) دارد محبّت خود را اظهار میکند.

حجت الاسلام نجفی تصریح کرد: درباره پیام روز عاشورا برای ما، بیان داشت: حادثه عاشورا در کمتر از یک روز اتفاق افتاد اما این حادثه پیام های بسیار زیادی دارد، یکی از پیام هایی که میتوانیم از آن درس بگیریم این است که باید محور زندگی هر انسان و جامعه ای بر مبنای دین داری باشد، زیرا یکی از مسائلی که حضرت سید الشهدا (ع) در روز عاشورا مطرح میکند این است “… الدّینُ لَعِقٌ عَلی ألسِنَتِهِم…”، که بعضی ها دین دار نیستند و فقط اظهار دین داری میکنند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از پیام های روز عاشورا دین محوری است، گفت: دین یک مجموعه ای است که برای کلی ترین مسائل تا جزئی ترین مسائل بشریت در همه زمینه ها، مطالب و برنامه دارد، لذا اگر جامعه و مردم _همانطور که سید الشهدا (ع) اشاره کردند_ دین دار باشند خیلی از مسائل و مشکلاتی که داریم حل شده است.

حجت الاسلام نجفی خاطر نشان کرد: انقدر دین و این دستگاه الهی مهم است که امام حسین (ع) در روز عاشورا وقتی انحرافات دینی و کژروی های مردم را میبیند، میفرماید اگر قرار است دین جدّ من پیغمبر با کشته شدن من استوار و پایدار شود، پس ای شمشیرها بیایید و بدن من را در بر بگیرید.

وی افزود: این امر نشان از اهمیت دین و دستگاه الهی است که شخصیتی مانند امام حسین (ع) خود را فدای دین خدا میکند.

کارشناس مذهبی بیان داشت: عاشورا و نهضت ابی عبدالله (ع) و شخصیت این بزرگوار، محدود به یک مذهب یا یک عده خاص و اندک نیست؛ عظمت قیام امام حسین (ع) و فداکاری های حضرت و یاران با وفای ایشان درسی را به تاریخ دادند که همه مذاهب و اقوام، حتی غیر مسلمانان هم در مقابل عظمت این کار امام حسین (ع) خاموش نشدند و حرف هایی برای گفتن دارند.

وی گفت: لذا عاشورا یک مُدل الگوسازی برای همه جهانیان مخصوصاً برای مسلمانان است، زیرا پیام های نهضت عاشورا یک ریشه ای در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد، بنا بر این اگر دقت کنیم، میبینیم که همه بزرگان، دانشمندان و آزادگان جهان در همه مذاهب و ادیان الهی، سخنان بسیار رسا و بلندی درباره سید الشهدا و حادثه عاشورا دارند.

حجت الاسلام نجفی افزود: برای مثال عبدالرحمان شرقاوی نویسنده مصری، درباره سید الشهدا (ع) میفرماید که حسین شهید راه دین و آزادگی است، نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد بلکه همه آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند.

وی در ادامه گفت: یا آن سخن معروف گاندی که میفرماید من زندگی امام حسین را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شد که اگر قرار است هندوستان یک کشور پیروز شود باید از الگوهای امام حسین سرمشق بگیرد.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: یا حتی غیر مسلمانان، ماربین، خاور شناس معروف آلمانی درباره امام حسین (ع) میفرماید حسین بن علی (ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود، با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت.

وی تصریح کرد: ماربین در ادامه میفرماید این سرباز رشید اسلام، به مردم دنیا نشان داد که ظلم، بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هرچه در ظاهر عظیم و استوار باشد ولی در برابر حق و حقیقت چون پَر کاهی بر باد خواهد رفت.

حجت الاسلام نجفی خاطر نشان کرد: عاشورای امام حسین (ع) مفاهیم و پیام های بسیار بلندی برای امروز ما دارد، عاشورای امام حسین (ع) زمینه ساز حاکمیت امام زمان (عج) است، فلسفه اینکه ما هرساله حادثه عاشورا را تکرار میکنیم این است که میخواهیم بگوییم مردم زمان ما گرفتار آسیب‌هایی که مردم زمان امام حسین (ع) و مردم کوفه گرفتار آن آسیب‌ها شدند، گرفتار چنین آسیب هایی نشوند.

وی اذعان داشت: بنا بر این ما باید از فرهنگ عاشورا به فرهنگ مهدوی و زمینه سازی برای ظهور امام عصر (عج) برسیم؛ ما باید توجه کنیم تا خطایی که کوفیان کردند و وابستگی که به دنیا داشتند، ما از این موضوع پرهیز داشته باشیم تا بتوانیم به نظامی که معتقد به آن هستیم و به زمینه سازی که دنبال آن هستیم دست پیدا کنیم.

کارشناس مذهبی در ادامه گفت: مانند عبید الله بن حر جعفی وقتی نزد امام حسین (ع) رسید امام، عبید الله بن حر جعفی را نصیحت کرد و به او فرمود شما در گذشته خطاهای بسیاری دارید، امروز روز جبران است، بیایید اگر در رکاب من باشید به شما قول میدهم که جدّ من پیغمبر از شما شفاعت کند؛ اما عبید الله بن حر جعفی به امام گفت که من جان خود را دوست دارم و حاضر نیستم جان خود را دمِ تیغ شمشیرها قرار دهم.

وی عنوان کرد: عبید الله بن حر جعفی در ادامه به امام حسین (ع) گفت که اگر بخواهید اسب خود را در اختیار شما قرار میدهم، امام هم به او فرمود من به شما و به اسب شما کاری ندارم.

حجت الاسلام نجفی خاطر نشان کرد: اینها نمونه هایی از خسارت مردم کوفه و دلبستگی آنها به دنیا و تعلقات دنیوی بوده که اینگونه ضرر کردند؛ ما که شیعه هستیم مخصوصاً مردم ولایتمدار کشور و همچنین مردم ولایتمدار و حسینی شهرستان فیروزکوه که دنبال نظام سازی حکومت مهدوی هستیم، ان شاءالله از نهضت عاشورا درس بگیریم و اشتباهاتی که مردم کوفه کردند، ما مبتلا به آن بلاها نشویم.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا