روز مباهله روز اثبات برتری اهل بیت (ع) و یکی از بزرگ ترین رویدادهای تاریخ اسلام

حجت الاسلام زین العابدین شجاع کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه گفت: روز مباهله یا عید مباهله، یکی از بزرگ ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با اهل بیت علیه السلام به مصاف توطئه‌گران _نجرانیان_ رفتند.

وی افزود: در این روز که در اصل روز رویارویی حق و باطل بود، نجرانیان بر حقانیت خاتم الانبیأ بیش از پیش ایمان آوردند.

حجت الاسلام شجاع با اشاره به اینکه “مباهله ادامه غدیر است” بیان داشت: آنچه که در روز مباهله بسیار جالب است و این روز را ادامه عید غدیر می نامند این است که وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام به عنوان جان پیغمبر معرفی شد.

کارشناس مذهبی افزود: که در این راستا امام رضا علیه السلام هنگامی که مامون از ایشان سوال کرد فضیلت علی بن ابی طالب در قرآن چیست حضرت به آیه مباهله اشاره کردند و این در شرایطی بود که به آیه دیگری که صراحتاً در خصوص حضرت امیرالمومنین (ع) صحبت شده اشاره نکردند.

وی درباره پیامدهای مهم و تاثیرگذار جریان روز مباهله اذعان داشت: اثبات حقانیت اسلام، اثبات جانب داری اسلام از منطق و صلح و همچنین اثبات برتری اهل بیت (ع) از مهم‌ترین مطالب قابل برداشت از این اتفاق مهم تاریخی است.

حجت الاسلام شجاع با اشاره به اینکه “روز مباهله روز اثبات برتری اهل بیت (ع) است” عنوان کرد: در آیه ۶۱ سوره آل عمران که به آیه مباهله معروف شده است، می‌خوانیم ” فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ”.

وی افزود: پس از نزول این آیه، پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان مصداق «أنفسنا» و حضرت زهرا (س) را به عنوان مصداق «نسائنا» و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان مصادیق «أبناءنا»، به میدان مباهله برد.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه و آله با این کار، بار دیگر نشان داد که «اهل بیت» افضل و برتر از دیگران هستند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا