“نگرانی” مهم ترین آسیب کرونا به جامعه/ افراد واقعیت گرا در دوران کرونا کمترین آسیب را میبینند/ به بیماری به اندازه همان بیماری بها دهیم نه بیشتر و نه کمتر

سید محمد میرعماد، روانشناس در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، گفت: مهم ترین آسیبی که کرونا به جامعه وارد کرده است “نگرانی” است، نگرانی نسبت به آینده زندگی، شرایط سلامتی و نگرانی نسبت به اینکه در آینده چه خواهد شد؟

وی تصریح کرد: این نگرانی سبب شده است که افراد یک مقدار با حساسیت زیادی به رویدادها بپردازند، مردم نگران این هستند که چه مقدار از این بیماری به آنها آسیب میزند؟ به همین دلیل وقتی این نگرانی زیاد تکرار شود تبدیل به “اضطراب” میشود.

میرعماد درباره کسانی که آسیب بیشتری در شرایط کرونایی جامعه میبینند بیان داشت: کسانی که شخصیت های بیش حساسی داشته باشند از لحاظ روانی آسیب میبینند و کسانی که شخصیت بی تفاوت یا بی خیالی نسبت به مسائل سلامتی دارند در حوزه جسمانی بیشتر آسیب میبینند؛ کسانی که نسبت به سلامتی خود بی تفاوت هستند، وقتی که از این موضوع آسیب میبینند، آسیب ها آنها را خانه نشین میکند یا باعث میشود در کنار خانواده در محدودیت قرار بگیرند، یا خدایی نکرده عزیزی را از دست میدهند.

روانشناس افزود: کسانی هم که دچار آسیب جسمانی میشوند باز در نتیجه آسیب روانی هم میبینند، در نتیجه چه آدم های بی تفاوت و چه آدم های بیش حساس نسبت به کرونا بیشترین آسیب را میبینند.

میرعماد در ادامه خاطر نشان کرد: کمترین آسیب شامل حال کسانی میشود که واقعیت گرا هستند و براساس واقعیت درست رفتار میکنند، یعنی خود را محدود نمیکنند _بنده مراجعی دارم که ۱۸ ماه است از منزل خارج نشده یا افرادی هستند که اصلاً اعتقادی به کرونا ندارند_ این افرادی که افراط و تفریط دارند آسیب های روانی میبینند.

وی اذعان داشت: در روانشناسی یک آیتمی وجود دارد که خیلی جالب است، اینکه موضوعات سهل کلافه کننده و موضوعات سخت ناامید کننده است، موضوعاتی که نه سهل باشد نه خیلی سخت باشد _حد وسط باشد_ انگیزه دهنده است.

میرعماد با بیان اینکه افرادی که در رفتارهای خود حد وسط را رعایت میکنند نرمال‌تر هستند، گفت: انسان ها شخصیت های متفاوتی دارند، بعضی ها بسیار سهل‌ گیر هستند که این افراد همه چیز را ساده میگیرند، بعضی از آدم ها هم بسیار سخت گیر هستند که این افراد خود و دیگران را اذیت میکنند؛ آدم هایی که حد وسط هستند آدم های نرمال تر و سالم تری هستند.

روانشناس خاطر نشان کرد: برای اینکه به این حد وسط برسیم به این جمله توجه کنیم که بهترین رفتار و موضوع این است کارهایی که انجام میدهیم خط برش داشته باشد، و خط برش این باشد که آیا کاری که میخواهیم انجام دهیم آسیب به خود یا دیگری میزند یا خیر، بعضی‌ها فقط به یک مورد توجه میکنند _می گویند من با دیگران چه کار دارم، فقط خود من مهم هستم یا بالعکس_ کاری که آسیب به خود یا دیگری بزند کار غیر انسانی و غیر اسلامی است؛ بنا بر این مرز رفتار صحیح و ناصحیح این است که “آسیب نبین، آسیب نزن”.

میرعماد درباره میزان توجه به یک بیماری عنوان کرد: ما به مریضی باید به اندازه همان مریضی بها بدهیم، یکی از اشتباهاتی که مردم میکنند همین است، وقتی روحیه حساس پیدا میکنند و بیش از حد متعارف به آن میپردازند از آن سوی بوم می افتند؛ کرونا نیاز به ملاحظات بهداشتی، رعایت پروتکل‌ها، تقویت جسم و اقدامات این چنینی دارد، بیشتر از این که دیگر چیزی ندارد، وقتی کسی بیش از حد پروتکل‌ها، بهداشت جهانی و بیش از حد وزارت بهداشت رفتار میکند مریض میشود.

وی افزود: اگر هم کسی کمتر از این حد رعایت کند مریض میشود، پس عملاً وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی برای سلامتی ما یک شاخص است، پروتکل معیار است، هر کسی این معیار را شاخص قرار دهد و از آن عقب‌تر یا جلوتر باشد این امر آسیب زننده است.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا