شرط آسیب ندیدن در دوران کرونا “نگاه واقع بینانه” و “عدم اعمال نظر شخصی” است/ مراجعه و بهره مندی از نظر متخصصین در کرونا

سید محمد میرعماد، روانشناس در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، گفت: اگر میخواهیم در کرونا آسیب نبینیم نگاه خود را واقع بینانه کنیم، نظر شخصی اعمال نکنیم، هر نظر شخصی در کرونا اعمال شود مریضی به وجود می آورد.

وی افزود: ما با طب سنتی یا طب گیاهی و یا طب اسلامی کاملا موافق هستیم اما در این موارد هم شاخص وجود دارد، برای طب سنتی و گیاهی افرادی که اطراف ما هستند شاخص نمی باشند بلکه این طب ها متخصص دارند که مورد تایید وزارت بهداشت هستند نه هر انسانی که بخواهد در این زمینه کاری انجام دهد.

میرعماد بیان داشت: دوستان در زمینه عطاری زحمت میکشند تلاش میکنند کار خوبی انجام میدهند اما عطاری ها دقیقا مانند داروخانه گیاهی هستند، که پزشک گیاهی باید تشخیص دهد و عطاری ها و این فضاها متناسب با تشخیص پزشک تجویز کنند؛ بعضی افراد از عطاری ها میپرسند چه دارویی مصرف کنند، که این کار اشتباه است، مردم باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

رواشناس خاطر نشان کرد: بعضی از مردم کمی خود رای گونه یا خود محوری و خود مرکزبینی رفتار میکنند، ما به این عزیزان نمیگوییم اطلاعاتی ندارند اما در بعضی موضوعات متخصص علم آن را کسب کرده است، به همین دلیل ما نباید دچار توهم دانایی شویم، یکی از دلایل اینکه ما دچار توهم دانایی میشویم فضای مجازی است.

میرعماد تصریح کرد: وقتی ما سواد رسانه ای نداریم و نمیتوانیم صحت یک خبری را تشخیص دهیم، هرچه که میبینیم را معیار و محور قرار میدهیم و براساس آن به صحبت ها و استدلال های خود جهت میدهیم؛ اشتباه مخاطب این است، چون سواد رسانه ای ندارد، مرجع خود را فضای مجازی قرار میدهد.

وی اذعان داشت: شما به پایان نامه ها، کتب، مقالات و … نگاه کنید، منبع کدام یک از کارهای علمی معتبر، تلگرام، اینستاگرام و فضای مجازی است؟ هیچ کسی قبول ندارد، زیرا یک فرد بی سواد هم میتواند به فضای مجازی دسترسی پیدا کند و هرچه بخواهد بنویسد.

روانشناس تصریح کرد: به همین خاطر دوستان عزیز باید از حالت خود محوری و حالت افراط و تفریط خارج شوند، نظر متخصصین را معیار قرار دهند و توصیه ای که وجود دارد این است که فقط نظر یک متخصص را نخواهند _بعضی ها میگویند دکترها زیاد شده اند، الآن خیلی راحت به افراد مدرک دکتری میدهند_ برای اینکه این اعتماد به وجود بیاید از متخصص های مختلف که در این حوزه کار میکنند تقاطع گیری کنیم و نظرات مختلفی را بپرسیم و اجماع کنیم.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا