استاندار: رفع مشکل زیست محیطی تهران مورد تأکید رئیس جمهوری است

منبع خبر:

ایرنا
استاندار تهران گفت: رفع مشکلات زیست محیطی این استان از جمله آلودگی هوا و پسماند، مورد تأکید رئیس جمهوری است و باید با تدبیر و برنامه‌ریزی این مشکلات برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، محسن منصوری روز پنجشنبه در جریان بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مجتمع مدیریت زباله آرادکوه در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان تهران با رئیس جمهوری اظهار داشت: در جلسه سه ساعته نمایندگان این استان با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، مسائل اصلی استان از جمله مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا و مدیریت پسماند مطرح و دستورات لازم برای پیگیری و رفع این مشکلات صادر شد.

وی افزود: اهمیت موضوع محیط زیست تهران باعث شد تا رئیس جمهوری از اختصاص برخی از جلسات هیأت دولت به این موضوع خبر دهد تا با کمک کل بدنه دولت و مسئولان اجرایی، این مشکلات برطرف شود.

منصوری اضافه کرد: موضوع مدیریت پسماند تهران، مشکلی تک بعدی نیست که فقط به شهرداری، استانداری و یا محیط زیست مرتبط باشد بلکه مسأله‌ای است که رفع آن به عزم، اراده، تدبیر و برنامه ریزی تمامی مسئولان نیاز دارد.

وی افزود: سایت فعلی مدیریت زباله آراد کوه از مساحتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ هکتار برخوردار است و به عنوان بزرگترین سایت بازیافت زباله خاور میانه، روزانه پنج تا هفت هزار تن زباله ورودی دارد که این حجم، بار خدمات بسیاری زیادی را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

منصوری اظهار داشت: به منظور بهره‌وری مناسب از وضعیت موجود لازم است تا ضمن به کارگیری از مکانیزم‌های علمی و فناوری‌های جدید، موضوع تفکیک زباله از مبداء نیز در جامعه فرهنگ سازی شود چرا که هر خانواده تهرانی در شبانه روز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که مدیریت این مقدار پسماند در حجم کل تهران، هزینه‌های زیادی برای شهرداری به همراه دارد.

وی گفت: در جلسه مشترک با شهردار تهران، حل مسأله آرادکوه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهر اعلام شد که برای رفع آن، نمی‌توان تصمیم کوتاه مدتی اتخاذ کرد و به یک طرح جامع و بلند مدت نیاز است.

استاندار تهران با اشاره به انجام مطالعات توسط گروه مشاورین گفت: نتیجه مطالعات مشاورین در خصوص مشکل آرادکوه تا چهار ماه آینده اعلام می‌شود که با توجه به پیچیدگی موضوع و استقرار بیش از ۳۰ میلیارد تومان زیرساخت در این منطقه، اگر تصمیم نهایی بر جابجایی این مجتمع باشد، باید آن را در بلند مدت اجرایی کرد.

وی افزود: به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه، ظرف یک ماه آینده جلسه مشترکی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرمانداری شهرستان ری و مسئولان شهرداری برگزار می‌شود تا تصمیم نهایی و اساسی در رفع مشکلات این منطقه اتخاذ شود.

منصوری با تأکید بر این که حل مشکل آرادکوه در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست افزود: بسیاری از مشکلات تهران و شهرستان‌های اطراف، به سمت ری سرازیر شده است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های این منطقه برای ۶۰ سال پیش است که در آن زمان تهران فقط ۲ میلیون نفر جمعیت داشت حال آنکه امروز با در نظر گرفتن تعداد اتباع ساکن در این منطقه، ۱۵ میلیون نفر در استان تهران سکونت دارند.

منصوری اضافه کرد: افزایش بیش از هفت برابری جمعیت استان تهران طی سال‌های گذشته ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی جامعی برای حل آن انجام شود.

وی گفت: اگر قرار به جابجایی مجتمع آرادکوه نیز باشد، باید مکان جایگزین مناسبی در نظر گرفته شود که بخشی از آن، در مصوبات کارگروه محیط زیست سه دولت گذشته بررسی شده ولی تصمیم گیری نهایی در این خصوص به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و وجود چند ۱۰ هزار میلیارد تومان زیر ساخت در این مجمع، اتخاذ نشده است.

منصوری با اشاره به منطقه هوشنگ‌آباد به عنوان یکی از گزینه‌های انتقال مجتمع مدیریت پسماند تهران گفت: باید در نظر داشت که قرار نیست برای حل مشکل یک منطقه، برای ساکنان مناطق دیگر  استان تهران مشکل اجاد شود؛ به طور قطع اگر تصمیمی برای جابجایی این منطقه وجود داشته باشد همه جوانب بررسی می‌شود تا مشکل مشابه مردم شهرری و کهریزک ایجاد نشود.

استاندار تهران تأکید کرد: فلسفه بازدید میدانی مسئولان، حل مسائل و مشکلات شهروندان است و بنده متولد مناطق جنوی تهران هستم و از عمق جان با مسائل و مشکلات زیست محیطی منطقه آگاهی دارم و به طور قطع تصمیمات اتخاذ شده به نفع مردم خواهد بود.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا