تاکنون برنامه جامعی برای مهار تورم و جبران قدرت خرید مردم ارائه نشده است

به گزارش پایگاه خبری تورنه، سیداحمد رسولی نژاد در نطق میان دستور خودر در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیاست های منطقه ای آیت الله رئیسی سرآغاز خوبی برای خنثی سازی تحریم‌ها بود. توسعه روابط با کشورهای همسایه اقدام راهبردی است که انتظار می‌رود دولت با جدیت تمام نسبت به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای همسایه اهتمام داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت گذشته نسبت به اجرای قانون راهبردی مجلس در لغو تحریم‌ها باور داشت، مذاکرات با کشورهای اروپایی، چین و روسیه سریع‌تر به نتیجه می رسید. به هر حال دولت قبل با بی تدبیری و وادادگی در سیاست خارجی با برجام نافرجام ظرفیت های درونی کشور را به گروگان سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا سپرد و امروز دولت آقای رئیسی با فهم درست نسبت به ضرورت لغو تحریم‌ها جهت مذاکرات هسته‌ای پی برده است و انتظار می‌رود با قاطعیت نسبت به اجرای مصوبه راهبردی مجلس اقدام نماید و تضمین های لازم و لغو تحریم ها را تنها ضرورت احیای برجام بداند.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: گره نزدن اقتصاد کشور به برجام قدم درستی بود که در بودجه ۱۴۰۱ برداشته شد ولی آنچه سبب نگرانی است این است که بدون توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور با افزایش سقف بودجه و ایجاد تعهدهای جدید برای دولت، سیاست مهار تورم و کاهش رشد نقدینگی بی اثر شود.

رسولی نژاد خاطرنشان کرد: امروز وظیفه مجلس و دولت مهار تورم و فشارهای سنگین اقتصادی و معیشتی بر مردم می باشد. سیاست های جبران اصلاح نرخ ارز ترجیحی باید به گونه ای باشد که قدرت خرید مردم حفظ شود که این نیازمند برنامه منظم در سیاست های بازتوزیعی دولت است.

وی افزود: آنچه مجلس را نگران ساخته این است که تاکنون برنامه جامعی برای مهار تورم و جبران قدرت خرید مردم ارائه نشده است. نظام بازتوزیع درآمد حاصل از اصلاح نرخ ارز باید به گونه ای باشد که تولید کننده و مصرف کننده دچار آسیب نشوند.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن گفت: سیاست های اقتصادی غلط دولت های گذشته سبب سقوط شدید ارزش پول ملی، رشد سرسام آور نقدینگی کشور و همزمان موجب تورم افسارگسیخته و رکود اقتصادی گردید و طبیعی است این دولت راه دشوار و سختی برای جبران سیاست های غلط گذشته دارد. همچنین عدم تعهد دولت های یازدهم و دوازدهم در تامین مسکن مورد نیاز جوانان حجم انبوه تقاضا را شکل داده و این دولت راه سختی را پیش رو دارد و سیاست جسورانه دولت سیزدهم در هدف گذاری ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال نشان از شناخت دقیق شرایط کشور است و مصوبه مجلس در راستای جهش تولید مسکن ظرفیت بزرگی برای تحقق این شعار فراهم نموده است.

رسولی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه ضرورت دارد با هماهنگی بین مجلس و دولت لایحه رتبه بندی معلمان در اسرع وقت اجرایی شود، گفت: مجلس معتقد است این اقدام از ضروریات حمایت از مقام معلم و جهت گیری صحیح برای حرکت جامعه به سوی پاسداشت مقام علم و دانش است.

وی افزود: نظام عادلانه و یکپارچه حقوق و دستمزد در کشور، کم کردن فاصله بین حداکثر و حداقل حقوق دریافتی، رفع تبعیض بین دریافتی های دستگاه های مختلف و وزارتخانه ها و… در اسرع وقت مورد انتظار است و دولت باید با فوریت لایحه جامع و کامل در این خصوص را ارائه نماید.

نماینده مردم دماوند در مجلس یازدهم ضمن تشکر از اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با ویروس کرونا، گفت: علیرغم تذکرات چند هفته قبل، متاسفانه برنامه مشخصی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه نشد و قدری عقب افتادگی احساس می شود. با توجه به گستردگی این بیماری به نظر می رسد نسبت به تصمیم قبلی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بررسی مجدد صورت گیرد و بنا بر شرایط موجود پیش بینی برای هفته های آینده و تصمیم جدید گرفته شود.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا