تکرار آمادگی برای مذاکره مستقیم با ایران و تداوم سیاست های دوگانه آمریکا

به گزارش پایگاه خبری تورنه، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی افزود که از همان آغاز مذاکرات آماده مذاکره مستقیم با ایران به همراه متحدان و شرکای خود بوده ایم و معتقدیم تعامل مستقیم با ایران در مورد برجام و سایر مسایل مفیدتر خواهد بود.

وی بدون اشاره به تعهدات واشنگتن درخصوص نقض برجام اضافه کرد که مذاکره مستقیم ارتباط کارآمدتری را امکان پذیر می کند و این دقیقا چیزی است که در این زمان به آن نیاز داریم.

وی همچنان با بکارگیری تاکتیک تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات وین به منظور فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد ما در تلاش ها برای نجات یا بازگشت متقابل به پایبندی به برجام زمان باارزش بسیار کمی داریم.

به گزارش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب با اشاره به درخواست‌های مکرر آمریکا برای مذاکره‌ مستقیم گفت: تاکنون با آمریکایی‌ها مذاکره نکردیم‌ اما اگر طرف‌ها آماده لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشند، امکان توافق وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌های دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم.

امیرعبداللهیان عصر دوشنبه در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره جدا شدن برخی از اعضای تیم مذاکره کننده کشورش گفت که ریچارد نفیو هنوز عضو وزارت امور خارجه بوده و پس از گذشت یک سال از کار یک دولت، جابجایی کارکنان امری عادی است.

وی همچنین اظهار داشت که حقیقت این است که دولت پیشین آمریکا برای ما گزینه های بدی به جا گذاشته است. کارزار فشار حداکثری کاملا شکست خورد و هرچه این کارزار وعده داده بود، خلاف آن واقع شد.کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود. بر خلاف آن چه ترامپ وعده داده بود، ما یک برنامه هسته‌ای ایران را به ارث برده‌ایم که پیش می رود و در معرض نظام راستی‌آزمایی و نظارت قرار ندارد.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای چندمین بار اعلام کرد از میان تصمیمات سیاست خارجی واشنگتن در ۱۰ سال گذشته، خروج از برجام بدترین تصمیم بود.

وی گفت که ما اکنون باید گام به گام یک تصمیم بسیار فاجعه بار را جبران کنیم و در حال حاضر امکان بازگشت به پایبندی متقابل به این توافق را بررسی می کنیم زیرا در ارزیابی های ما بازگشت به برجام هنوز بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.

وی مدعی شد این توافق همچنین به ما اجازه می دهد به مسائل دیگر رسیدگی کنیم.

بلینکن نیز در تداوم بکارگیری تاکتیک تعیین ضرب الاجل و هراس از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و در پی نقض این توافق بین المللی از سوی کشورش، تکرار کرد به دلیل پیشرفت های ایران در برنامه هسته ای آن، ما بسیار به پایان فرصت بازگشت به این توافق نزدیک شده ایم.

وی مدعی شد دو مساله وجود دارد. ایران به نقطه ای نزدیک می شود که گریز هسته ای آن به چند هفته کاهش می یابد. این جهانی نیست که ما خواهان زندگی در آن هستیم و دومین مساله این است که ایران در حال کسب دانش و حرفه است به گونه ای که در آینده ای نزدیک حتی بازگشت به تمام محدودیت های برجام برای استفاده دوباره از مزایای عدم اشاعه کافی نخواهد بود.

بلینکن ادامه داد: ما در چند هفته آینده می توانیم به تصمیم بگیریم که بازگشت متقابل به پایبندی امکان پذیر است یا خیر زیرا با توجه به اقداماتی که ایران انجام می دهد، نمی توانیم اجازه دهیم این شرایط ادامه یابند.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد متحدان و شرکای ما از جمله روسیه نیز چنین نظری دارند.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا