واکسن ایرانی نورا در انتظار دریافت مجوز اضطراری

به گزارش پایگاه خبری تورنه، دکتر جعفر امانی رییس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اظهار داشت: امیدواریم سازمان غذا و دارو با توجه به مستندات این مرحله، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را صادر کند.

وی افزود: پس از صدور مجوز اضطراری، امکان عرضه همگانی واکسن نورا وجود دارد به عبارتی پس از صدور مجوز این واکسن در مراکز واکسیناسیون عرضه می شود.

مدیر پروژه واکسن نورا در مورد اخذ مجوز اضطراری این واکسن از سازمان جهانی بهداشت هم گفت: ارزیابی های این نهاد بین المللی طولانی مدت است و به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای اخذ مجوز مصرف از سازمان جهانی بهداشت را تعیین کرد، ما با تمام توان و ظرفیت، در حال پیگیری هستیم تا مجوز مصرف را هم از این سازمان بین المللی دریافت کنیم.

امانی با یادآوری اینکه مقاله مرحله مطالعات حیوانی این واکسن در مجله معتبر بین المللی در حال داوری است تا منتشر شود، اظهاز داشت: مقاله نتایج فاز اول تست انسانی آن هم کامل شده است و امیدواریم در آینده نزدیک منتشر شود.

وی ادامه داد: در حال نگارش مقاله فاز دوم تست انسانی این واکسن ایرانی هستیم.

عوارض جدی در واکسن نورا مشاهده نشده است

رییس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ادامه داد: هیچ عوارض جدی در مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا مشاهده نشده است و در فاز سوم هم این ارزیابی باریگر انجام می شود که در حال آنالیز آن هستیم، نورا هم مانند واکسن هایی که در کشور در حال تزریق است، فقط عوارض های ناچیزی مانند درد محل تزریق و سردرد داشته که هیچ مشکلی برای داوطلبان ایجاد نکرده است.

نورا با یادآوری اینکه مرحله اول کارآزمایی بالینی با حدود ۷۰ نفر با موفقیت به پایان رسید و نتایج آن به سازمان غذا و دارو ارسال شد، گفت: نتایج بینابینی مرحله دوم تست انسانی واکسن نورا مورد تایید مسوولان مربوطه قرار گرفت و مجوز فاز سوم این واکسن ایرانی اخذ شده است.

آیا واکسن نورا می تواند با سویه اومیکرون مقابله کند

رییس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن می تواند با سویه های جدید مانند اومیکرون مقابله کند، اظهار داشت: نورا از نسل واکسن های پروتئینی است و بررسی های اولیه نشان می دهد که این واکسن می تواند ایمنی بالایی برای مقابله با سویه اومیکرون ایجاد کند اما برای تعیین اثربخشی دقیق این واکسن روی سویه جدید نیاز به زمان بیشتری است.

امانی خاطرنشان کرد: در کنار تزریق واکسن به داوطلبان در مرحله سوم ، بررسی اثربخشی این واکسن بر روی سویه اومیکرون هم انجام می شود که پس از آنالیز، نتایج آن به اطلاع مردم رسانده می شود، نتایج مراحل اول و دوم تست انسانی نشان می دهد که این واکسن توانست میزان محافظت خوبی در داوطلبان ایجاد کند که امیدواریم این موضوع در مقابله با سویه اومکیکرون هم به اثبات برسد.

دانش واکسن های نوترکیب در ایران بومی شد

وی ادامه داد: دانش واکسن های نوترکیب در ایران بومی شده است و در حال حاضر زیرساخت آن هم در کشور فراهم شده است. تاکنون چهار واکسن نوترکیب شامل “پاستوکووک ، رازی کوو پارس، اسپایکوژن و نورا” ساخته شده و تولید صنعتی آنها در کشور در حال انجام است.

این محقق اظهار داشت: قبل از ساخت واکسن های کرونا،‌واکسن نوترکیب در کشور داشتیم که واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران تولید می شود از جمله آنها است.

وی ادامه داد: نورا یک واکسن کاملا ایرانی است که تحقیق و توسعه آن در کشور انجام شده و مراحل نیمه صنعتی و صنعتی در ایران هم در حال انجام است.

به گزارش ایرنا،‌ نورا یک واکسن نوترکیب است و با تلاش پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌ شده است و قابلیت استفاده برای دز یادآور را دارد.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ظرفیت ماهیانه فعلی تولید واکسن نورا حدود سه میلیون دز است و این ظرفیت متناسب با نیاز کشور قابل افزایش است.

به گفته تیم تحقیقاتی واکسن نورا، این واکسن از مناسب‌ترین واکسن‌ها برای تزریق دز سوم است چون این واکسن اثربخشی بالایی در حدود ۹۰ درصد دارد و میزان آنتی بادی مناسبی را در بدن ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا