توزیع انبوه برنج برای کنترل بازار

به گزارش پایگاه خبری تورنه، اسماعیل قادری فر با اعلام این خبر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: سیل‌های اخیری که در مناطق جنوبی کشور رخ داد عامل کمبود سیب‌زمینی در بازار شد که با پایش‌های مکرر و روزانه اجازه ندادیم این مشکل به هفته برسد و فوری برای جبران آن در قرارگاه امنیت غذایی تصمیماتی اتخاذ کردیم.

او افزود: سقف صادرات سیب‌زمینی در کشور ما به ۶۰۰ هزار تن رسیده است که با تصمیماتی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور گرفته شده منع صادرات را نخواهیم داشت اما با وضع عوارض جدید صادراتی بازار داخلی را تنظیم خواهیم کرد.

قادری فر گفت: سیب‌زمینی به صورت گسترده در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و در سامانه اینترنتی نیز کمتر از نیم ساعت صبح امروز اختلال داشتیم که البته توزیع از دیروز با قیمت ۹۸۰۰ تومان آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی علت گرانی برنج را کاهش ۳۰ درصدی تولید آن در یک سال اخیر و همینطور غفلت دولت قبل در کنترل بازار دانست چراکه با وجود کاهش بارندگی‌ها می‌شد بازار را به گونه‌ای تنظیم کرد که کشور دچار کمبود نشود. به گفته قادری فر، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم زمانی کار خود را شروع کرده بودند که سوء مدیریت‌های قبلی بر بازار حاکم شده بود.

قادری فر تاکید کرد که به علت همین سوء مدیریت که از دولت قبل به جای مانده، هم‌اکنون تمام برنج تولیدشده در شمال کشور در اختیار واسطه‌ها است و هیچ برنجی نزد برنج‌کاران نمانده و واسطه‌ها با سوءاستفاده از غفلت دولت قبل، اقدام به دپوی برنج و گرانی آن کرده‌اند.

وی گفت: در خصوص عرضه برنج در برخی نقاط کشور مانند تهران و قم مشکلاتی وجود داشت که با تصمیم قرارگاه امنیت غذایی عرضه ۱۰ هزار تن برنج از روز گذشته به صورت هوشمند و از طریق سامانه‌های اینترنتی و دیجیتال آغاز شده است. قیمت این برنج‌ها پایین‌تر از سطح بازار است و قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: هیچ کمبودی در بازار ارزاق عمومی و کالاهای اساسی مردم وجود ندارد و به صورت لحظه‌ای و روزانه این موضوع رصد می‌شود.

وی گفت: آرامش بخشی و تنظیم بازار در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان در وزارت جهاد و قرارگاه امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار در اولویت قرار دارد.

او در ادامه درباره جزئیات انتقال کارگروه تنظیم بازار از وزارت صمت به جهاد کشاورزی توضیح داد: با تاکید رئیس‌جمهور در کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت از مهرماه مسئولیت زنجیره تأمین، توزیع و عرضه سبد غذایی مردم به جهاد کشاورزی واگذار شد و جهاد کشاورزی با فرماندهی واحد این مأموریت مهم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا