نرخ‌گذاری سبد معیشت مقدمه‌ای برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ کارگران است

به گزارش پایگاه خبری تورنه، «علی خدایی» اظهار داشت: روز گذشته در نشست شورای عالی کار نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری بر اساس موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار تعیین شد.

وی افزود: در جلسه بعدی و پس از اعلام تورم بهمن ماه، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد.

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری سبد معیشت کارگران بر اساس آمارهای رسمی از سوی وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران است، گفت: ۲ مولفه نرخ تورم و هزینه‌های خانوار در تعیین دستمزد کارگران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در سبد معیشت در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، است.

خدایی با اشاره به عیدی کارگران گفت:عیدی آنان نسبت به حقوق تعیین می‌شود بر این اساس رقم عیدی باید حداقل دوبرابر حقوق ماهیانه کارگران باشد، ضمن اینکه نباید کمتر از دوبرابر حداقل حقوق و بیشتر از سه برابر دستمزد باشد.

وی اضافه کرد: این عیدی به ازای کارکرد کارگران به صورت ماهانه حساب می‌شود.

به گزارش ایرنا، مطابق قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است؛ بنابراین امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان تا هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود.

بر اساس ماده واحده قانون کار که در پایان شهریور سال ۱۳۷۰ اصلاح شد تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد)

در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی کارکنان مشخص نشده است و براساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند. به طور معمول عیدی کارکنان تا پایان اسفند ماه پرداخت می‌شود./ایرنا

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا