نیازمند تغییر در شیوه حکمرانی هستیم

به گزارش پایگاه خبری تورنه، محمدباقر قالیباف روز شنبه در پیام ویدیویی به نخستین همایش همیاری نخبگان مردم، نهادهای انقلابی و دولت سیزدهم در گام دوم انقلاب در تبریز، افزود: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و همراهی مردم بر اساس سنت‌های الهی به پیروزی رسید و در این راستا نوعی پیوند بین امام (ره) و امت بر سر اعتقادات ایجاد شد که به وحدت منتهی گشت و قدرت جریان انقلاب را به جایی رساند که نظام طاغوت را از جا کند و از ریشه درآورد.

وی با بیان اینکه امام راحل خداباور و مردم باور بودند، اظهار داشت: ایشان بر همین اساس توانستند ما را به خودباوری رسانده و به ما اعتماد به نفس برای انجام کارهای بزرگی مثل انقلاب اسلامی دهند و امروز نیز رمز پیشرفت چیزی جز این نیست.

قالیباف ادامه داد: در طول سال‌های پس از انقلاب هر جا که خداباوری و سنت‌های الهی را مبنای عمل خود قرار داده و زمینه‌ فعالیت مردم را فراهم کردیم، راه را برای انجام بزرگ ترین کارها و عبور از سخت‌ترین مشکلات را فراهم ساختیم و کام‌مان را از کارآمدی شیرین کردیم.

وی یادآور شد: وقتی از کارآمدی سخن می‌گوییم باید به تجربه‌ی تاریخی خود در انقلاب اسلامی نیز رجوع کنیم، زیرا کارآمدی به‌معنای غلبه بر چالش‌ها با استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌ها است و جز با مردم باوری و خداباوری عبور از چالش‌ها مقدور نخواهد بود.

قالیباف با اشاره به اینکه در موضوع مردم باوری باید تمرکزمان بر روی حل مشکلات مردم باشد و با قرار دادن آن به‌عنوان هدف اصلی، بدانیم که مردم، ذی نفع واحدی هستند، گفت: باید توجه داشته باشیم که اولویت با مردم محروم و پابرهنگانی است که به تعبیر زیبای امام (ره)، طعم فقر را چشیده‌اند؛ هم‌چنین باید زمینه‌های مشارکت معنی دار نهاد مردم را در حل مشکلات فراهم کنیم و از تصدی گری، آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: سنت‌های الهی در اصل، منطق حاکم بر ضرورت‌های تاریخی و اجتماعی بوده و از طریق وحی به همه‌ بشریت و ما رسیده است و ما نیز آن را در انقلاب اسلامی خود تجربه کردیم و لذا باید سه اصل معنویت، هدایت و عقلانیت را که اساس مکتب امام (ره) است، رعایت کنیم.

قالیباف با اشاره به تجربه‌ تاریخی انقلاب اسلامی در رعایت این سه اصل و گذر از دوران دفاع مقدس، ادامه داد: هنوز هم با هیچ محاسبه مادی نمی‌توان نشان داد که با استقلال کامل از قدرت‌های آن زمان و دو قطبی جهان که در اختیار شوروی و آمریکا بود، با تجهیزات ساده توانستیم در جنگی هشت ساله پیروز شویم؛ اما سوال اصلی این است که ما با داشتن این تجربه‌ تاریخی و غیرقابل تکرار چرا در حل دیگر چالش‌ها از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی یا آسیب‌های اجتماعی، باور به مردم و سنت‌های الهی را کنار گذاشته‌ایم.

وی افزود: هدف اصلی در حکمرانی نو، کارآمدسازی اداره‌ جامعه برای حل مسائل مردم بود که شیوه‌ اقدام آن از سه محور مردمی سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی تشکیل می‌شود و استفاده از فناوری‌های نو، ابزار اصلی برای جبران عقب ماندگی‌های موجود است.

قالیباف اضافه کرد: باید مبنای نگرش فعلی خود به اداره جامعه را دور ریخته و به یک حکمرانی جدید مبتنی بر ارکان خداباوری، مردم باوری، اصول عدالت و معنویت و با استفاده از شیوه‌های فناوری‌های نو و شفاف سازی و شیوه اداره جامعه بر اساس مکتب امام (ره) و انقلاب دست پیدا کنیم که این نوگرایی در حکمرانی، مقدمات و الزاماتی دارد و بی تردید شایسته سالاری در عرصه‌ی سیاسی از مهمترین این الزامات است، زیرا که دوره دفاع مقدس به ما نشان داد نوسازی نظام جز با مدیریت افراد معتقد به انقلاب، کارآمد و باتقوا ممکن نیست.

وی افزود: شایسته گرایی در سایه‌ همدلی نیروهای انقلاب در جهت منافع مردم قابل وصول است و بر این اساس کارآمدی در گرو وحدت بوده و وحدت نیز باید در راستای کارآمدی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک چراغ راهنما و سیاست نامه‌ای برای درک سرشت و سرنوشت انقلاب است، گفت: این بیانیه دیدگاهی درست نسبت به تاریخ و مبانی انقلاب اسلامی به ما ‌می‌دهد و بیان می‌کند که اکنون در کدام نقطه ایستاده‌ام و کجا هستیم و نشان می‌دهد که باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم؛ درواقع این بیانیه یک نگاه راهبردی انقلابی به ما می‌دهد تا در هر لحظه و موقعیتی بتوانیم نسبت خودمان با انقلاب اسلامی پیدا کنیم.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا