چرا زیرسویه جدید، پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تورنه، به نقل از پایگاه خبری رویترز، سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش است و به شدت جهش یافته است. از ۱۰ هفته گذشته که این گونه در جنوب آفریقا مشاهده شد، به سرعت به گونه غالب تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین به‌روزرسانی اپیدمیولوژیک هفتگی خود اعلام کرد که این گونه که بیش از ۹۳ درصد نمونه‌های جمع‌آوری شده در ماه گذشته را تشکیل می‌دهد، دارای زیرسویه‌های BA.۱, BA.۱.۱, BA.۲ و BA.۳ است.

زیرسویه‌های BA.۱ و BA.۱.۱ اولین نسخه‌های شناسایی شده هستند و بیش از ۹۶ درصد از تمام توالی‌های اومیکرون بارگذاری‌شده روی GISAID را تشکیل می‌دهند.

از طرفی افزایش چشمگیری از جهش در موارد مربوط به BA.۲ وجود دارد که چندین جهش متفاوت از نسخه اصلی را شامل می‌شود. این زیرسویه که با عنوان اومیکرون پنهان‌کار نیز شناخته می‌شود؛ در نوامبر سال گذشته شناخته شد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد BA.۲ عفونی‌تر از نسخه اصلی اومیکرون است و در ۵۷ کشور جهان شناسایی شده است.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، BA.۲ دارای ۳۲ جهش مشترک با BA.۱ بوده و علاوه بر آن دارای ۲۸ جهش منحصر به فرد است.

زیرسویه BA.۳ احتمالا از نظر آنتی‌ژنی مشابه BA.۱ است؛ زیرا جهش‌های مشترکی در ۴۱۷، ۴۴۶، ۴۸۴ و دیگر نقاط کلیدی دارد.

متخصصان معتقدند هنوز برای اظهارنظر در مورد تفاوت‌های BA.۱ و BA.۲  زود است و باید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود.

اطلاعات به دست آمده از دانمارک نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین بیماران بستری شده مبتلا به BA.۲  و BA.۱ وجود ندارد.

چرا این زیرسویه پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

زمانی که محققان گونه اومیکرون را شناسایی کردند، دریافتند که سویه اصلی آن یعنی BA.۱، دارای یک جهش به شکل حرف “S” یا ژن اسپایک است که با آزمایش PCR شناسایی می‌شود؛ زیرسویه BA.۲ دارای چنین جهشی نیست و به همین دلیل پنهان‌کار نامیده می‌شود.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا