آخرین تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق احتمالی

به گزارش پایگاه خبری تورنه، مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی روزهای مهم و حساسی را پشت سر می‌گذارد که تحرکات هیأت‌ها و مذاکره‌کنندگان بیشتر شده و روزهای پرکار و پر چالشی را سپری می‌کنند و در تلاش برای نهایی کردن متن پیش‌نویس توافقات هستند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به همراه مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در وین، عصر روز گذشته با رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده سه کشور اروپایی دیدار کرد.

رئیس هیات مذاکره‌کننده انگلیس در توییتی این دیدار را سازنده خواند و گفت که این گفت‌وگوی مؤثر به ما کمک می‌کند تا به خط پایان برسیم.

وی همچنین در ادامه دیدارهای روز گذشته خود، با میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد. علی باقری پیش از این نشست نیز با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها ملاقات کرده بود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شب گذشته (جمعه‌شب) راهی تهران شد تا ضمن رایزنی با مقامات ذی‌ربط در تهران، موضوعات فنی و جاری بین ایران و آژانس، مورد بررسی قرار گیرد.

آژانس بین المللی انژی اتمی در جدیدترین گزارش از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرده بود که میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی شده ایران نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است؛ میزان نظارت و راستی آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران بشدت تأثیر پذیرفته است.

وی جمعه شب با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد.

سرپرست نمایندگی ایران در وین نیز درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پی انتشار این گزارش گفت: تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

پیش از انجام این سفر، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتالی بنت پیش از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به ایران با او گفت‌وگو کرده است.

در این بیانیه آمده است که در این گفت‌وگو، بنت موضع رژیم صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین و پرونده‌های باز برنامه هسته‌ای ایران در آژانس را بیان کرده است.

مقامات رژیم صهیونیستی هم‌زمان با مذاکرات وین و هم‌راستا با تندروهای داخلی آمریکا از شکل گیری هرگونه توافق احتمالی میان ایران گروه ۱+۴ و بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه تهران بشدت در هراس هستند.

به نظر می‌رسد نتایج و دستاوردها این سفر، بی‌تأثیر بر مذاکرات وین نباشد و آینده مذاکرات جاری در وین بین ایران و کشورهای گروه ۱+۴ را تحت تأثیر قرار دهد. به ویژه آنکه یکی از آخرین فرصت‌های برای پیگیری عملیات روانی رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات را فراهم می‌کند.

استفانی القاق رئیس هیأت مذاکره‌کننده انگلیس روز گذشته در توییتی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی وین را ترک می‌کنند تا وزیران خارجه خود را در جریان گفت‌وگوهای انجام شده قرار دهند و در نهایت تصمیم سیاسی خود در زمینه موضوعات مطرح شده را خواهند گرفت.

در حالی که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی به پایتخت های خود برمی‌گردند، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایرانی و تیم مذاکره‌کننده ایران در وین باقی خواهند ماند.

مذاکره‌کنندگان اروپایی در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با القای به پایان رسیدن مذاکرات در وین، مذاکره‌کنندگان کشورمان را تحت فشار قرار داده و ایران را از پیگیری مطالبات منطقی خود در مذاکرات وین منصرف کنند.

بر همین اساس، ممکن است بازگشت مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی به کشورهایشان تنها در جریان قرار دادن وزرای خارجه‌شان از گفت‌وگوهای مطرح شده نباشد و این اقدام در جهت القای به پایان رسیدن زمان مذاکرات و تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده کشورمان و کاهش سطح مطالباتش از طریق فشار افکار عمومی باشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته خود با جوزب بورل هماهنگ‌ کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، اظهار کرد: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان در عین حال متذکر شد که «شتاب‌زدگی و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.»

وی با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق متذکر شد: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد کشورمان در مشورت مستمر و فعال با همه هیأت‌ها در وین می‌مانند. هیأت کشورمان با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقی‌مانده و اعلام شده ما را بپذیرند، آماده حضور در وین هستم.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند./ایرنا

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا