گلایه برخی از شهروندان از مسدودسازی دوربرگردان‌ها در شهر فیروزکوه و پاسخ شورا و دبیر شورای ترافیک

خبرنگار:

معصومه اصطلامی
در حالی با تصمیم شورای ترافیک برخی دوربرگردان‌های سطح شهر فیروزکوه مسدود شده‌اند که سوال شهروندان این است چرا با گذشت چند ماه، هیچ اقدامی در جهت بازگشایی، انسداد کامل یا اصلاح دوربرگردان‌ها انجام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، ایجاد سیستم کارآمد حمل و نقل یکی از فاکتورهای مهم در پاسخگویی به تقاضای روز افزون در این حوزه است، یکی از این روش‌های بهبود تردد در معابر ایجاد دوربرگردان می‌باشد؛ اساساً فلسفه بریدگی و دوربرگردان‌ها به مدیریت و کاهش مصرف بنزین و کوتاهتر شدن مسیرها البته با حفظ امنیت شهروندان برمی‌گردد.

مطالعات انجام شده در استفاده از دوربرگردان‌ها در برخی از کشورها، کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی و در مواردی ۳۵ تا ۴۰ درصدی تصادفات را نشان می‌دهد، این آمارها به خوبی نشان‌دهنده نقش ایجاد دوربرگردان‌ها در مناطق پرخطر و ترافیک در کاستن از میزان ترافیک و آمار وقوع تصادفات است.

این در حالی است که برخی دوربرگردان ها در سطح شهرها بر خلاف کارکرد ذاتی خود عمل می‌کنند که از مهمترین دلایل آن‌ها می‌توان به عدم بررسی و واکاوی کارشناسانه در ایجاد دوربرگردان، تغییر وضعیت ترافیکی منطقه در مرور زمان و موارد دیگری از این دست اشاره کرد.

شورای ترافیک شهرستان فیروزکوه به واسطه مشکلاتی تصمیم بر مسدودسازی برخی دوربرگردان‌ها در سطح شهر گرفته است؛ حال با گذشت چند ماه از این اقدام سوال بسیاری از شهروندان این است که چرا هیچ اقدامی در جهت بازگشایی، انسداد کامل و یا اصلاح این دوربرگردان‌ها انجام نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه در این باره به خبرنگار ما گفت: انسداد یا احداث دوربرگردان به پیشنهاد شورای ترافیک شهرستان انجام می‌شود؛ شهرداری مجری است ولی تصمیم گیری در این خصوص بر عهده شهرداری نیست.

محمدرضا شهرآشوب افزود: مسدود شدن، تغییر شکل هندسی دوربرگردان و یا احداث آن در شورای ترافیک شهرستان مصوب می‌شود؛ البته مسدود شدن برخی دوربرگردان‌ها در شهرستان به پیشنهاد مطرح شده از سوی راهور در شورای ترافیک شهرستان بررسی و مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از دوربرگردان‌ها به دلیل وقوع تصادفات زیاد در آن محدوده مسدود شده‌اند، اشاره داشت: برخی از این دوربرگردان‌ها اشکال هندسی دارد؛ برخی دیگر منجر به تصادفاتی می‌شد که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کرد.

رئیس شورای شهر فیروزکوه بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده شهرداری مکلف شد مشاوری را به منظور بررسی دوربرگردان‌ها و بررسی دقیق و کارشناسانه درباره آن‌ها تعیین کند؛ طرح مشاور در شورای ترافیک شهرستان و سپس در شورای ترافیک استان مصوب و بعد وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

شهرآشوب تاکید کرد: قطعاً مشاوران و کارشناسان این حوزه به صورت تخصصی مسائل را بررسی کرده و با واکاوی و چکش‌کاری همه جوانب امر نسبت به ارائه راه حل برای عبور از موضوع اقدام می‌کنند، در این صورت است که مشکلات به صورت ریشه ای حل خواهد شد و قطعاً تلاش شورای شهر و شهرداری تحقق این مهم و حل و فصل یک باره موضوعات مرتبط با ترافیک شهری است.

در ادامه معاون عمرانی فرمانداری فیروزکوه در خصوص تصمیم شورای ترافیک شهرستان درباره برخی دوربرگردان‌ها، گفت: با توجه به اینکه احداث میادین، دوربرگردان‌ها و یا بریدگی‌ها در سطح شهرستان فیروزکوه در سنوات گذشته بر اساس استانداردهای شورای ترافیک در آن بازه زمان بوده؛ نیاز است که با بررسی دقیق‌تر و توجه به موضوعاتی مانند نقش دوربرگردان‌ها در ایجاد یا تسهیل ترافیک و البته موضوع مهمتر میزان شرایط‌پذیری برای وقوع تصادفات منجر به فوت و جرح اصلاح برخی دوربرگردان‌ها یا میادین به تصویب شورای ترافیک رسیده و در دستور کار قرار می‌گیرد.

حیدر قاسم‌زاده ادامه داد: کاری که ما در شورای ترافیک انجام دادیم با توجه به خطرساز بودن این بریدگی‌ها این بود که سازمان حمل و نقل شهرداری را ملزم کردیم تا با انتخاب مشاور ذی‌صلاح در امور حمل و نقل و ترافیک، نسبت به رفع این مشکلات همت گمارد و اکنون مشاور کار خود را شروع کرده است.

وی بیان داشت: در اسرع وقت این طرح وارد شورای ترافیک شهرستان خواهد شد و پس از چکش‌کاری حتماً در شورای ترافیک استان تهران مصوب و قابل اجرا خواهد شد.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد هزینه‌ای که در حوزه ترافیک وجود دارد، این برنامه بر اساس اولویت شروع خواهد شد و نقاط حساس و حادثه‌ساز که موجب تصادفات منجر به فوت شده‌اند را در اولویت اول قرار می‌دهیم.

قاسم‌زاده همچنین افزود: سایر نقاط را به دلیل ضرورت و نیاز شهرستان در ادامه اجرایی خواهیم کرد؛ این اقدام پس از تصویب در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حتماً اجرایی خواهد شد تا برای شهروندان عزیز خسارت مالی و جانی ایجاد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا