ساخت و ساز در بستر رودخانه عامل اصلی خسارت مالی در سیلاب فیروزکوه است

خبرنگار:

سید مهرداد حسینی
استاندار تهران گفت: وقتی موضوعات را به صورت میدانی و از نزدیک بررسی کردیم، ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها یا در مسیر مسیل حرکت آب عامل اصلی برای ایجاد خسارت‌های مادی است.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، علیرضا فخاری، استاندار تهران، در جمع خبرنگاران در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان فیروزکوه، اظهار کرد: با بارش نزولات آسمانی در شرق استان تهران در سه روز گذشته ما شاهد حوادثی بودیم که منجر به وقوع سیل شد.

وی اشاره کرد: وقتی موضوعات را به صورت میدانی و از نزدیک بررسی کردیم، ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها یا در مسیر مسیل حرکت آب عامل اصلی برای ایجاد خسارت‌های مادی است؛ خوشبختانه در ۳-۲ روز گذشته خسارت جانی در سطح شهرستان فیروزکوه بر اثر سیل نداشتیم.

استاندار تهران بیان کرد: به همکاران در بنیاد مسکن توصیه داریم نظارت کامل و کارشناسی بر چگونگی ساخت و سازهای روستایی داشته باشند؛ در روستای طرود شاهد بودیم در مسیر مسیل ساختمان‌ها ساخته شد و وقتی علت را جویا می‌‌شویم مجوز بنیاد مسکن در پای همه این ساخت و سازهاست.

فخاری همچنین تصریح کرد: پس یکی از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه عدم ارائه مجوز برای ساخت و سازها در مسیر مسیل رودخانه‌های فصلی است.

استاندار تهران گفت: نکته دیگر در حوزه حبله‌رود، بخش ارجمند و دهستان پشتکوه این بود که روستاهای زیادی در مسیر سیلاب قرار گرفتند؛ به لحاظ مسائل سازندی استعداد لازم را منطقه دارد که آبرفتی است و به محض بارش سنگین شن و ماسه را حرکت می‌دهد و به همین دلیل مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: با وقوع سیل در منطقه فیروزکوه ۱۰۰ راس گوسفند، بخشی از مرغ‌ها در مرغداری تلف شدند؛ با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم از بروز خسارت در سیلاب‌های بعدی جلوگیری کنیم.

فخاری اجرای پروژه دیوار حائل در پشت روستای طرود را یک راه‌حل برای جلوگیری از سیلاب‌های آتی دانست و خاطرنشان کرد: از محل اعتباراتی که تخصیص داده شد به فوریت اجرای مسیر حرکت در دستور کار فرمانداری قرار گیرد؛ مطالعات جغرافیایی و اقدامات کارشناسی انجام شود می‌توانند کار ساخت دیوار حائل را آغاز کنند.

استاندار تهران در خصوص تامین علوفه اشاره کرد: به وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داده شد و قول مساعد داده شد که امروز بتوانیم بخشی از علوفه مورد نیاز دامداران منطقه را که از قبل علوفه آماده کرده بودند و در سیل از بین رفت، تامین کنیم تا برای فصل آینده و سال جاری ذخیره داشته باشند.

وی افزود: برآوردی در شهر فیروزکوه انجام شد که به دلیل عدم رعایت حریم رودخانه متاسفانه خساراتی حادث شد هر چند ممکن است ۵۰-۴۰ سال قبل این منازل ساخته شد ولی حریم رودخانه رعایت نشده است؛ به دلیل سرریز کانال‌ها و دیوار حائل آب به منازل مردم نفوذ کرده و اثاثیه منازل را از بین برده است.

فخاری با اشاره به اقدامات ستاد فرمان اجرایی امام(ره)، بیان کرد: قول مساعد از سوی همکاران در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داده شد که جبران خسارت برای دهک‌های پایین جامعه صورت گیرد و کمک‌ها در جهت رفع مشکلات این قشر از جامعه انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا