کتاب “لالایی های کودکان” اثر نویسنده فیروزکوهی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان/کودکان و نوجوانان مهم ترین جامعه هدف ما برای تربیت فرهنگی محسوب میشوند

سید حسن حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، درباره روز ادبیات کودکان و نوجوانان گفت: فعالانی در رشته ادبیات کودک و نوجوان در شهرستان فیروزکوه هستند که در انجمن های ادبی ما تحت عنوان سرودن شعر، داستان نویسی و … فعالیت دارند، توسط انجمن پوشش داده میشوند، کارهای آنها نقد و بررسی میشود و در جهت تقویت قدرت قلم، نویسندگی، پرورش تخیل و آشنایی با مسائل ادبی، به فعالین این حوزه راهنمایی های لازم انجام میشود.

وی خاطر نشان کرد: کتابی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان تحت عنوان “لالایی های کودکان” توسط نویسنده فیروزکوهی دکتر سعید غفاری نوشته شده و توسط انتشاراتی در شهرستان فیروزکوه در دست چاپ است؛ البته قبلاً این کتاب را جهت آشنایی افراد با آن، معرفی هم کردیم.

حسینی افزود: یک کتابی هم در حوزه مبانی و مبادی نقاشی کودکان توسط استاد جواهری نوشته شده و همچنین با کمک اداره ارشاد به چاپ رسیده است، در این کتاب آثار هنرجویان فیروزکوهی را چاپ کردند.

رئیس اداره ارشاد فیروزکوه با اشاره مجموعه فعالیت های انجام شده در حوزه کودکان و نوجوانان در شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: فعالیت ادبی کودکان و نوجوانان تا به حال در چند شاخه انجام شده است و همچنان هم این موضوع جزو برنامه های ما است؛ به دلیل اینکه بحث ادبیات است، بیشتر در حوزه انجمن ادبی کارهای آن پیگیری میشود و افراد حضور هم دارند.

حسینی تصریح کرد: همچنین در انجمن قرآن و نهج البلاغه ما هم کودکان و نوجوانان علاقه مند تشریف میاورند و در این انجمن، قصه گویی قصه های قرآنی و قصه هایی که معارف دینی داشته باشد بیان میشود، البته در سنوات گذشته هم بوده است اما در حال حاضر به دلیل وجود کرونا، فعالیت های حضوری کم و در فضای مجازی انجام میشود، اما فعالیت ها ملغی نیست.

وی گفت: ما در بحث نقالی و شاهنامه خوانی، که شاهنامه هم بخشی از ادبیات منثور ما است، در آنجا توسط مربیانی که حضور دارند‌ چندین هنرجو خوبِ نقالی تربیت کردیم که حائز رتبه های استانی هم شدند و الآن هم در این زمینه فعالیت دارند.

حسینی درباره دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان اذعان داشت: مشاعره های دانش آموزی و کودکان را بارها داشتیم و به صورت حضوری برگزار میکردیم که الآن طبیعتاً اجرای بعضی قالب ها به دلیل کرونا امکان ندارد زیرا جمعیت باید جمع شوند و از این جهت به مشکل خوردیم.

وی تصریح کرد: دلنوشته های کودکان را داشتیم تا کودکان دست به قلم برده و درباره تجربه های کرونایی و بهداشت‌ فردی کودکان بنویسند، همچنین مسابقه هایی که با عنوان مدافعین سلامت با قلم کودکان و نوجوانان، برگزار شد؛ مروجان کتاب و کتابخوانی را داشتیم که واحد فرهنگی اداره ارشاد برگزار کرد و حتی برای علاقه مندان دوره آموزشی گذاشته شد، برای قصه گویی کودکان یک‌ دوره تربیت مربی داشتیم.

حسینی خاطر نشان کرد: الآن هم که زمان اوقات فراغت است ثبت نام جدید هم برای انجمن ادبی شروع شده که بخش کودکان و نوجوانان را هم در بر میگیرد و این ثبت نام توسط انجمن ادبی اداره ارشاد انجام میشود؛ در حال حاضر هم که دانش آموزان از مدرسه فارغ میشوند در این حوزه همچنان برنامه ما پابرجا است و پیگیر آن هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: کودکان و نوجوانان مهم ترین جامعه هدف ما برای تربیت فرهنگی هم محسوب میشوند، از این جهت که نسل آینده در دست آنها است و وقتی ما بتوانیم مقدمات را فراهم کنیم، پوشش دهیم و حمایت کنیم که کودکان و نوجوانان با کتاب بزرگ شوند و با ادبیات فاخر، ارزشی، دینی و ملّی ما آشنا شوند بنابر این ما نسل آینده را به لحاظ پایبندی به مسائل اصیل فرهنگی تضمین کردیم.

حسینی افزود: به دلیل این هجوم فرهنگی که الآن در سایر لوازم مدرن از جمله در تبلت ها و چنین لوازمی وجود دارد، کودکان ما را مورد هجمه قرار میدهد و در قالب بازی های مختلف ممکن است گاهی به بیراهه کشیده شوند یا چیزهایی در دسترس کودکان قرار بگیرد که در تربیت آنها مخرب باشد، بنابر این کتاب پاک ترین و بهترین دوست کودکان میتواند باشد که از طرفی جا دارد خانواده ها حمایت کنند و پیگیر شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فیروزکوه در پایان اذعان داشت: ما با تمام توان برنامه ریزی خواهیم داشت، کَما آنکه برنامه ریزی داشتیم و الآن هم برنامه به قوت خود باقی است که بتوانیم امروزه نسل آینده را با برنامه ریزی خوب تربیت کنیم به خصوص اینکه ادبیات با قرآن شروع شود، قصه های بسیار ارزشمند و عمیق قرآنی است؛ ادبیات فاخر ما از جمله ادبیات کلاسیک مانند کلیله و دمنه، مرزبان نامه، شاهنامه، گلستان سعدی و … گنجینه هایی هستند که اگر بچه های ما با آنها بزرگ شوند طبیعتاً عقاید و باورهای آنها هم با این تفکرات رشد خواهد کرد و آینده آنها را تضمین میکند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا