سختی آب همه چاه‌های تامین آب شبکه توزیع شهرستان فیروزکوه، در محدوده استاندارد ملّی ایران و سازمان بهداشت جهانی

علی اصغر آخوند بابا رئیس اداره آبفا شهرستان فیروزکوه در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، گفت: از دیدگاه بهداشتی، سختی آب آشامیدنی در شبکه توزیع آب شهری _املاح آب_ برای سلامت افراد مخاطره آمیز نمی‌باشد، همچنین رابطه آماری بین سختی آب آشامیدنی و کاهش موارد بیماری های قلبی و عروقی نیز در این باره گزارش شده است.

وی تصریح کرد: به طوری که تا سال ۱۹۸۵، از بین تقریباً ۱۷ مقاله منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، مواردی موید بر وجود ارتباط معنی‌دار آماری بین سختی آب و کاهش موارد ابتلا به بیماری های قلب و عروق می باشد.

آخوند بابا افزود: همچنین سختی آب آشامیدنی بستگی به عادت مصرف کننده داشته و سختی ۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر، بر حسب کربنات کلسیم از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان رهنمود پیشنهاد شده است که این حداکثر مجاز، تنها بر پایه جوانب فنی و اقتصادی آب تعیین شده است.

رئیس اداره آبفا فیروزکوه درباره سختی آب چاه‌های تامین آب در شهرستان فیروزکوه گفت: سختی آب تمامی چاه‌های تامین آب شبکه توزیع شهرستان فیروزکوه، در محدوده استاندارد ملّی ایران و سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.

وی در ادامه درباره ارتباط میان سختی آب و سنگ کلیه، از‌ میان سه تئوری معروف سنگ‌سازی، بیان داشت: تئوری هسته ای، تئوری داربست سنگی و تئوری ممانعت کننده‌های کریستالیزاسیون، هیچ کدام سختی آب را متهم پیدایش سنگ کلیه و مجاری اداری معرفی نمی کنند.

آخوند بابا درباره عوامل موثر در تولید سنگ کلیه اظهار داشت: به طور کلی و با استناد به مقالات تحقیقاتی، ۱۷ عامل در تولید سنگ کلیه موثر هستند که به طور خلاصه می‌توان به مصرف زیاد پروتئین های حیوانی، مصرف طولانی ویتامین C به میزان بیش از ۵ گرم در روز، افزایش میزان سلنیوم مواد غذایی، مصرف کم آب آشامیدنی، افزایش کلسیم، اگزالات، اسید اوریک اشاره کرد.

وی افزود: همچنین ممانعت کننده‌های کریستالیزاسیون شغل _در مشاغلی که تحرک افراد کم است احتمال ابتلا به سنگ کلیه بیشتر می باشد_ رژیم های غذایی، گروه های خونی و عوامل ژنتیکی هم از دیگر عوامل موثر در تولید سنگ کلیه هستند.

رئیس اداره آبفا فیروزکوه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد دو عامل مصرف زیاد پروتئین های حیوانی و مصرف کم آب آشامیدنی، از عواملی به شمار میروند که در بروز سنگ کلیه افراد در شهر فیروزکوه تاثیرگذاری بیشتری دارد.

آخوند بابا در ادامه در توصیه‌ای به شهروندان در راستای کاهش مصرف آب در فصل تابستان بیان داشت: مردم الگوی مصرف آب را رعایت کنند و همچنین در روستاها هم از استفاده آب شرب برای کشاورزی و آبیاری باغچه پرهیز شود؛ کشاورزان عزیزی که آب کشاورزی برای آبیاری ندارند میتوانند از آبیاری قطره‌ای استفاده کنند، نه اینکه از آب شرب برای کشاورزی استفاده شود و آب به صورت مداوم باز باشد.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا