اثبات جدا نبودن دین و سیاست از یکدیگر، یکی از دلایل پذیرفتن ولایتعهدی توسط امام رضا (ع)

حجت الاسلام سعید نجفی، کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام، گفت: یکی از لقب‌های مشهور علی بن موسی لقب “رضا” است؛ در روایتی از امام جواد (ع) که فرزند بزرگوار امام رضا (ع) می‌باشد، فرمودند که لقب “رضا” از سوی خداوند به پدر ایشان داده شده است.

وی بیان داشت: رضا یعنی کسی که خشنودی خدا را فراهم میکند، امروز شاهد هستیم که این همه عاشقان و دل‌باختگان، و هر کسی گرفتاری و مشکلاتی داشته باشد وقتی تشرف زیارت امام رضا (ع) را پیدا میکند، هنگام برگشت با رضایت کامل، از حرم منوّر این بزرگوار خارج میشود.

حجت الاسلام نجفی عنوان کرد: یکی دیگر از القاب امام هشتم “رئوف” است، ریشه رئوف، رافت است و به عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید رافت میگویند، بنا بر این رافت یک مرحله دقیق‌تر و بالاتر از رحمت می‌باشد، از این جهت به امام رضا (ع) امام رئوف هم گفته میشود که لطف و رحمت امام شامل حال همه میشود.

کارشناس مذهبی با اشاره به لقب “عالم آل محمّد (ص)” برای امام رضا (ع)، گفت: یکی دیگر از لقب‌های معروف امام رضا (ع) “عالم آل محمّد” است، دلیل نسبت دادن این لقب به امام رضا (ع)، به مکان و زمان خاصی که آن حضرت در آن زندگی میکردند برمیگردد.

وی افزود: امام رضا (ع) در زمانی زندگی میکرد که خرقه‌ها و مکتب‌های مختلف علمی با مشرب‌های متفاوت ظهور و بروز داشتند، امام توانست معارف بلند توحیدی، فقهی، کلامی و مسائل اجتماعی را در گفتگوهای سنگین علمی _با متکلمان یهود، نصاری و …_ برای مردم و جامعه بشری تبیین کند؛ لذا از این جهت به امام رضا (ع) لقب “عالم آل محمّد” داده شد.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: بخشی از این معارف بلند و بسیار ارزشمند در کُتُب گران‌سنگ “عیون اخبار الرضا” از شیخ صدوق یا “الاحتجاج” از مرحوم طبرسی نقل شده است.

حجت الاسلام نجفی بیان داشت: همه اهل بیت ما نور واحد هستند، همچنین زندگی امام رضا (ع) دارای دو جنبه ارزشی، متمایز، اگرچه با هم مرتبط هستند، می‌باشد.

وی افزود: یک جنبه آن بحث شخصیت علمی، عملی، اخلاقی و اجتماعی امام بزرگوار است که در طول زندگی ایشان در منظر همگان شکل گرفته، که فهم و ادراک آن نیازی به پیش زمینه‌های اعتقادی و مذهبی ندارد، و هر بیننده‌ای اگر انصاف و فهم درست داشته باشد میتواند آن ارزش‌های امام را بشناسد و از آن بهره ببرد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: جنبه دیگر زندگی امام رضا (ع)، آن شخصیت معنوی و الهی آن امام است که ریشه در عنایت ویژه خداوند تبارک و تعالی نسبت به آن حضرت دارد، درک این بُعد از زندگی امام رضا (ع) نیاز به معرفت و شناختی دارد که همراه با ایمان باشد، اگر این شناخت با ایمان همراه نباشد فایده‌ای ندارد.

وی درباره پذیرفتن ولایتعهدی امام رضا (ع) از طرف مامون، گفت: توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ اولین دلیل این بود که مامون با اکراه و اجبار، امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان آورد، یعنی یک خطر جانی هم امام و هم پیروان ایشان را تهدید میکرد، لذا امام برای حفظ جان خود و دوستداران خود، این ولایتعهدی را پذیرفت.

حجت الاسلام نجفی افزود: دومین دلیل پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا (ع) این بود که نیل به مقام ولایتعهدی یک اعتراف ضمنی از سوی عباسیان به شمار میرفت، که علویان نیز در حکومت دارای سهم شایسته‌ای هستند، مطلب مهم‌تر اینکه علت قبول ولایتعهدی از سوی امام آن بود که مردم خاندان پیغمبر را در صحنه سیاست حاضر ببینند و آنها را به دست فراموشی نسپارند.

وی تصریح کرد: همچنین مردم گمان نکنند که اهل بیت عصمت و طهارت همانگونه که در آن زمان شایع شده بود اهل بیت فقط علما و فقهایی هستند که در عمل هرگز به کار ملت نمی‌آیند، امام در چنین شرایطی ولایتعهدی را پذیرفت تا آن تفکر سکولاریسم که در آن زمان جامعه حاکم بوده و امروز هم دنیای شرق و غرب گرفتار این موضوع هستند و دین را از سیاست جدا میکنند، امام خواست این را به مردم تفهیم کند که دین و سیاست هرگز از یکدیگر جدا نیستند.

کارشناس مذهبی درباره اهمیت حدیث سلسله‌ الذهب، اذعان داشت: این حدیث پیام بسیار بلندی دارد، امام رضا (ع) با عنوان این حدیث میخواهد به مردم بگوید که اگر ملت خواهان زندگی با فضیلت هستند، پیش از آنکه مسئله رهبری حکیمانه و دادگرانه را برای خود حل نکنند هرگز امور آنها به سامان نخواهد رسید.

وی افزود: اگر مردم به ولایت روی نیاورند جهان صحنه تاخت و تاز ستمگران و طاغوت‌هایی خواهد بود که برای خویشتن حق قانون گذاری که مختص خدا است قائل شده و با اجرای احکامی که غیر از حکم خداوند است، جهان را به وادی بدبختی، سرگردانی و … خواهند کشید.

حجت الاسلام نجفی تصریح کرد: لذا امام رضا (ع) در حدیث نورانی سلسله‌‌ الذهب، بعد از کلمه توحید، آن چیزی را که تنه درخت توحید تلقی میشود مسئله ولایت و رهبری جامعه بیان کرد، که حضرت فرمود من از جمله شروط توحید هستم.

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: ما میتوانیم از شخصیت علمی، عملی، اخلاقی و اجتماعی و مسائل ذکر شده بهره ببریم و از امام رضا (ع) پیروی کنیم و به مسیر هدایت و رستگاری برسیم؛ همچنین در همه امورات زندگی، به ائمه اطهار و آن حضرت متوسل شویم و ائمه بزرگوار مخصوصاً امام رضا (ع) را نزد خداوند وسیله قرار دهیم تا مددکار ما در همه امورات زندگی باشند.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا