قیمت ۱۷۰۰ کالا در کشور کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری تورنه، عباس تابش روز یکشنبه در نشست تنظیم بازار استان کرمان افزود: به طور مثال پس از بررسی قیمت تولیدکننده نوشابه، این نرخ از ۱۳ هزار تومان در یک کارخانه از امروز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان درج شد که با اجرای آن سه هزار و ۵۰۰ تومان در هر کالا به نفع ۸۵ میلیون نفر می شود.

وی اظهارداشت: قیمت آب معدنی یک و نیم لیتری که تا دیروز ۶ هزار تومان بود سه هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و آب معدنی کوچک از چهار هزار تومان به یکهزار و ۶۰۰ تومن رسیده؛ لذا مبلغ باقی مانده به نفع مردم است و ارزش دارد همه پشت سر این طرح بایستیم.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه نتیجه بزرگ تر طرح جدید درج قیمت تولید کننده ایجاد شفافیت است گفت: پیش از این اگر فاکتور خرید از فروشنده تقاضا می‌کردیم ارائه نمی داد یا مخدوش بود، فرم و شماره نداشت و رسمی نبود لذا قیمت خرید را نمی دانستیم پس کنترل دشوار بود.

وی ادامه داد: در آن شرایط در صورتی که احصای قیمت خرید به هر دلیلی برای ما روشن می شد، آنجا دعوای فروشنده و خریدار شروع نیز کلید می خورد و مصرف کننده و بازرسان ما، اصناف، بسیج و جهاد کشاورزی هم ابهام داشتند لذا حقوق مصرف کننده را نمی توانستیم احیا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فرایند اجرای این طرح، ثبت هر عدد روی کالا به عنوان فاکتور رسمی فروش تولیدکننده تلقی می شود و مسئولیت درج قیمت روی آن نیز برعهده واحد تولیدی است و در کالاهای اساسی این کار را به صورت پیشینی انجام می دهیم اما این فرایند در سایر کالاها پسینی است.

وی یادآور شد: مولفه های تشکیل دهنده قیمت را با ضوابط تطبیق می دهیم و فروشنده با توجه به ضوابط پول دریافت می کنند و فروش بالاتر تخلف و گران فروشی محسوب می شود.

تابش افزود: سازمان امور مالیاتی نیز مبنای دریافت مالیات را براساس قیمت تولیدکننده لحاظ می کند و در این طرح بازرسان فاکتور از فروشگاه دریافت نمی کنند بلکه فروشندگان مکلفند قیمت مصرف کننده را به اطلاع عموم برسانند.

وی ابراز داشت: برای بررسی قیمت فروش، بازرسان برای خریدار یا با ملاحظه قیمت فروش کالای مصرفی ۳۰ درصد و برای کالاهای سرمایه ای ۲۰ درصد را در نظر می‌گیرند و مردم می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ صمت آن را مطالبه کنند.

اجرای ۹۰ درصدی درج قیمت تولید کننده طرح در کرمان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای این طرح در کرمان با بیان اینکه در استان کرمان ۹۰ درصد این طرح را رعایت کردند اظهارداشت: البته اولویت ما این است که در این زمینه ایجابی اقدام کنیم و سلبی وارد نشویم.

وی افزود: متوسط هزینه پخش کالا را ۱۳ درصد گذاشتیم و با خرده فروشان و عمده فروشان نیز توافق کرده ایم؛ لذا امروز کسی در این طرح بدون سود نمانده و هرکس سود خود را می برد.

تابش خاطرنشان کرد: ابهام ها در این حوزه پاسخ داده می شود و اگر اندک افرادی قانع نشدند، از ابزار سلبی هم استفاده کنیم که آن را پیشنهاد نمی کنیم اما به این معنا نیست که نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: پیشنهاد به ستاد اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دادیم که همه کالاها را مشمول اجرای این طرح کند.

معاون وزیر صمت با اشاره به درج قیمت مصرف کننده در فروشگاه ها گفت: عرضه کننده به ازای قانون نظام صنفی، مکلف است قیمت مصرف کننده را اعلام کند که آن را رصد می‌کنیم.

تابش ادامه داد: در این طرح مردم می توانند حق خودشان را مطالبه کنند اما این امر در شرایط عادی امکانپذیر نبود زیرا افراد امکان دریافت اطلاعات خرید نداشتند.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا