چالش ها و فرصت های پرورش قارچ در فیروزکوه

خبرنگار:

سیما وران
آب و هوای سرد و کوهستانی فیروزکوه، زمینه‌ی مساعدی را برای پرورش قارچ دکمه‌ای ایجاد کرده است اما تولیدکنندگان این محصول با چالش عرضه آن مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، مدیر فنی مزرعه پرورش قارچ فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار گفت: قارچ محصولی سردسیری است که در دمای زیر ۲۰ درجه رویش دارد.

علی ارجمندی افزود: مصرف پایین انرژی به واسطه شرایط آب و هوایی مناسب شهرستان موجب شده تا علاوه بر افزایش راندمان، قیمت تمام شده قارچ تولید شده ما ۵ هزار تومان پایین‌تر از سایر نقاط کشور است.

وی گفت: تولید اسمی این مزرعه ۱۰۰ تن در سال است، اما با پشتکار و بکارگیری از علوم و فنون روز دنیا، تولیدمان را به دو برابر ظرفیت اسمی رسانده ایم.

خانم کاردگر مدیر مزرعه قارچ فیروزکوه که در کنار همسرش بیش از ۲۰ سال است که در این عرصه فعالیت دارد، برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی گفت: علیرغم قرار گرفتن شهرستان بین سه استان تهران، مازندران و سمنان با نبود بازار فروش، مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده است.

کاردگر افزود: روزانه یک تن قارچ در این واحد تولید می‌شود، اما تنها ۱۰۰ کیلوگرم از آن مورد نیاز بازار شهرستان است و برای مابقی بازار مستقیمی وجود ندارد که مجبوریم برای خراب نشدن محصولمان آن را به دلالان و واسطه گران بدهیم.

فرماندار فیروزکوه در این خصوص گفت: واحدهای پرورش قارچ این شهرستان به گواه کارشناسان جهاد کشاورزی در تولید محصول مرغوب و تأمین تقاضا فعالیت بسیار خوبی دارند اما در زمینه عرضه محصولات خود به بازار مشکلات فراوانی دارند.

محمدحیدری منش افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده تا غرفه هایی در بازارهای روز و فروشگاه های سطح شهرستان برای توزیع مستقیم محصول تولید کنندگان قارچ اختصاص یابد.

وی گفت: امیدواریم با اختصاص این غرفه ها گامی موثر برای حمایت از محصولات کشاورزی برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا