هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد و روابط ناسالم جلوگیری می‌کند

رئیس جمهور با تاکید بر استقرار دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند برای شفافیت بیشتر در نظام اداری اظهار داشت: هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد روابط ناسالم و پارتی بازی جلوگیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری تورنه به نقل از ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نخستین همایش ملی ارتقای شفافیت که در سالن اجلاس سران با حضور روسای قوای سه گانه و به میزبانی قوه قضاییه برگزار شد گفت: اصل شفافیت یک اصل وارداتی نیست وریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد و اساس این رویکرد این است که مردم در جریان گردش اطلاعات، قراردادها و پیمانها و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه شخصی و خصوصی افراد جای ورود نیست و حریمی است که باید محترم شمرده شود، افزود: اقدامات دستگاه های اجرایی و نهاد قانونگذاری همواره به طور شفاف به اطلاع مردم می رسد و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مردم را در جریان قانون گذاری قرار داده است.

وی با بیان اینکه در قوه قضاییه استنطاق غیرعلنی است اما وقتی حکم صادر شد و مجرمیت فرد برای قاضی روشن شد، قانون حکم به شفافیت داده است، اظهار داشت: قانون اساسی رسیدگی به امور دادگاهی را بر شفافیت قرار داده است مگر در مواردی که تشخیص آن بر عهده قاضی است.

رییس جمهور با تأکید بر رعایت شفافیت در دستگاه های اجرایی ادامه داد: چرا قراردادهای اقتصادی علنی نباشد؟ چه چیز پنهانی دارد؟ بهره برداری از حوزه های اقتصادی چرا نباید شفاف باشد؟

آیت الله رئیسی با تأکید بر استقرار دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند برای شفافیت بیشتر در نظام اداری اظهار داشت: هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد روابط ناسالم و پارتی بازی جلوگیری می شود.

وی در عین حال میزان پیشرفت دولت الکترونیک را مطلوب ندانست و آن را حدود ۲۵ درصد عنوان کرد و افزود: باید به سمت استقرار دولت هوشمند حرکت کنیم.

رئیس جمهور سامانه جامع تجارت، سامانه صدور نسخه الکترونیک را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه شفافیت عنوان کرد و اظهار داشت: شفافیت از هرگونه فساد در کارها جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم طبق گزارش سازمان مالیاتی ۲ میلیون نفر به مودیان مالیاتی افزوده شده است، خاطر نشان کرد: این افزایش نشانگر شفافیت است زیرا فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

آیت الله رئیسی انتشار صورت های مالی نزدیک به ۴۰۰ شرکت های بورسی و غیربورسی و انتشار حساب افراد بدحساب و ابر بدهکاران بانکی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شفافیت برشمرد که تا پیش از این دولت سابقه نداشته و در انضباط مالی نیز موثر است.

رئیس جمهور اینگونه اقدامات را در راستای حمایت از فعالان اقتصادی دانست و اظهار داشت: بدون تردید شفافیت و مبارزه با فساد در جهت افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نقش دارد و اگر این کنترل ها و پاسخگویی ها در روند کارها انجام گیرد، هم پیشگیری می کند و هم افراد می توانند بدون اتهام و افترا کار خود را با قدرت دنبال کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به عدالت و قانون عمل کنیم و همه دستگاه ها و افراد قانون را ملاک عمل و عدالت بدانند.

آیت الله رئیسی با برشمردن چهار مرحله نظارتی در نظام اسلامی، بهترین نظام کنترلی را خودکنترلی دانست و اظهار داشت:‌ این بدان معناست که همه دستگاه ها پیش از ورود دستگاههای نظارتی، خود را در محضر خداوند، شهروندان، ارباب رجوع، سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخگو بدانند .

رئیس جمهور خواستار تعامل و پاسخگویی مدیران با بازرسان و ناظران برای مبارزه با فساد شد و گفت: هیچ مدیریتی نباید در مقابل فساد حساسیت نداشته باشد و اجازه ندهد کوچکترین فساد در مجموعه مدیریتی او لانه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا