انقلابی‌ماندن و مردمی‌بودن؛ کلیدواژه توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس

مجلس یازدهم با انتخاب هیات رئیسه جدید وارد آخرین سال فعالیت خود شد و قرار است نمایندگان سوم خرداد به رسم هر سال به دیدار رهبر انقلاب بروند و مستمع بیانات، رهنمودها و توصیه‌های ایشان برای ادامه کار در مدت زمان باقی مانده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تورنه به نقل از ایرنا، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم خرداد سال ۱۳۹۹ با ۲۶۸ نفر از منتخبان ملت فعالیت خود را آغاز کرد، پارلمانی که مقام معظم رهبری آن را مجلس امید و انتظار مردم و یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب نامیدند.

شاید بتوان انقلابی ماندن و مردمی بودن را کلیدواژه سخنان رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم برشمرد، موضوعی که ایشان همواره مورد تاکید قرار دادند و به منتخبان خانه ملت توصیه کرده‌اند تا برای خدا و مردم کار کرده و انقلابی بمانند.

از آنجا که مجلس شورای اسلامی، دارای اختیارات و وظایف سنگین و گسترده‌ای است، هر ساله پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه در خردادماه، رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان ملت توصیه ها و رهنمودهایی برای پیشبرد بهتر امور ارائه می کنند.

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب امسال نیز قرار است سوم خردادماه انجام شود به همین مناسبت در این مطلب به گزیده ای از مهمترین فرمایشات ایشان طی سه سال گذشته و در دوران فعالیت مجلس یازدهم اشاره می شود:

انقلابی بمانید

«این مجلس [یازدهم] با شعارهای انقلاب تشکیل شد… [البته] مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است؛ چه فرد، چه جمع، که کل مجلس باشد.

کار با نیت خالص خدایی
برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کار کنید. نگاه کنید ببینید تکلیف چیست، چه چیزی برای مردم مفید است؛ ولو بر خلاف جو حاکم هم باشد، اشکالی ندارد، آن را دنبال بکنید.

پاسداری از اسلام و دستاوردهای انقلاب
شما در این سوگند تعهّد کردید که پاسدار حریم اسلام باشید، نگاهبان دستاوردهای انقلاب باشید؛ اینها در متن سوگند شما آمده. بایستی بِجِد پایبند این معنا باشید.

مردمی بودن
مردمی بودن… مردمی، فقط این نیست که ما مثلاً فرض کنید که همین طور مدام شعار طرف‌داری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ «کمک»، هم شنیدن حرف آنها است، هم اجرا کردن خواسته‌ آنها است در صورت امکان، هم روشن کردن ذهن آنها است در صورت وجود اشکال و عدم امکان.

اولویت دادن به مسائل کلیدی
اولویت را به مسائل کلیدی بدهید… مسئله‌ تولید یک مسئله‌ جدّاً کلیدی است… مسئله‌ مهار تورم مسئله‌ جدّاً کلیدی است… مدیریت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛ عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است… مسئله‌ مسکن یک مسئله‌ جدّاً مهم و کلیدی است… مسئله‌ ازدواج جوانان خیلی مهم است… مسئله‌ فرزندآوری و مسئله‌ نسل بسیار مهم است… مسئله‌ مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است.

کار زیاد همراه با آرامش و عقلانیت
این خبرهایی که داده شده، گزارش هایی که بنده دیده‌ام یا شنیده‌ام خیلی خوب است لکن ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور کارهای فراتری را نیاز دارد؛ زیاد باید کار کرد، زیاد باید تلاش کرد. اگر بخواهیم این خصوصیت در مجلس باشد، این احتیاج دارد به عقلانیت و طمأنینه‌ لازم.

کارآمد بودن
شما عناصر انقلابی هستید، این مجلس انقلابی که دارای رویکرد انقلابی و اقبال به ارزش های انقلاب است، باید نشان بدهد که باکفایت است، برای اداره‌ امور تقنینی مجلس دارای کفایت و کارآمدی لازم است، می تواند درست ریل‌گذاری کند.

امانتداری
امانتداری خیلی مهم است… بخشی از این امانت الهی همینی است که الان دست شما است… این امانت را باید درست حفظ کنید.

پرهیز از ورود در مسائل اجرایی و تعیین مدیران
یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلا فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد… به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند.

ارتقای سطح کیفی قوانین
سطح کیفی قوانین باید بالا برود… [بالا بودن] سطح کیفی قانون، هم به قوت قانون است، هم به واقع‌بینانه بودن قانون است، هم به عملی بودن قانون است، هم به صریح و روشن و بی‌ابهام بودن قانون است، هم به تأویل‌ناپذیر بودن قانون است.

دقت در استفاده از تریبون عمومی مجلس
یکی از آسیب‌ها بی‌احتیاطی در استفاده‌ از تریبون و بلندگویی است که در اختیار شما است… گاهی انسان نظرات تندی هم دارد که این نظرات را می شود در یک جلسه‌ دونفره، سه‌نفره، پنج‌نفره گفت اما اگر این را در سطح عموم مردم گفتید، ممکن است به جای فایده ضرر داشته باشد.

مسئولیت‌پذیری
قانونی را تصویب می کنید، اگر به نظرتان این قانون، قانون خوبی است و باید تصویب می شده، محکم بِایستید، بگویید بله، من این را تصویب کردم؛ بله، ما تصویب کردیم. این ‌جور نباشد که ما بگوییم ما این قانون را تصویب می کنیم، می دانیم هم که شورای نگهبان رد می کند، خب بگذار مسئولیتش بیفتد به گردن شورای نگهبان… باید مسئولیت‌پذیری داشته باشید.

همکاری با دیگر دست‌اندرکاران مدیریت کشور
همکاری صمیمانه با دیگر دست‌اندرکاران مدیریت کشور… گروکشی نباید وجود داشته باشد؛ معارضه‌ بی‌معنا نباید وجود داشته باشد. همکاری صمیمانه با دولت، با دستگاه قضائی، با دیگران.

جدی گرفتن کار کارشناسی
سطح کارشناسی را باید بالا برد. خب خوشبختانه مجلس، مرکز پژوهش ها را دارد… خود کمیسیون‌های تخصصی، مرکز کارشناسی است اما علاوه‌ بر اینها خود نماینده بایستی کار کند؛ باید مطالعه کنید… احیاناً اگر چنانچه دسترسی دارد، با افرادی که صاحب‌نظرند مشورت بکنید.

سوء‌استفاده نکردن از توانایی‌های قانونی
یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از توانایی‌هایی که قانون برایش فراهم آورده به نفع مسائل شخصی خود یا مسائل گروهی خود یا مسائل قومی خود استفاده کند… از اینها فقط‌ و فقط در جهت مُرّ قانون و حقیقت باید استفاده کرد.

تلاش برای رسیدن به پست‌های اجرایی ممنوع!
یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می شود، نقشه‌ رسیدن به فلان پست مثلا اجرایی را در سر خودش بپروراند – که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان [مسئول] بشود- نه، این وظیفه‌ نمایندگی بسیار مهم است.

اجتناب جدی از تبعیض و فساد
اجتناب جدی از تبعیض و فساد؛ اجتناب!… گاهی اوقات می شود که این ضدیت با فساد در دیگران است، با تبعیض در دیگران است. باید خودمان مراقبت کنیم، خودمان جدیت داشته باشیم، هم با تبعیض و فساد در زید و عمرو، هم با تبعیض و فساد در شخص خودمان.

ساده‌زیستی
ساده‌زیستی… اسیر تجملات و اعیان‌منشی و امثال اینها نشدن؛ شما قبل از اینکه بیایید در مجلس، یک جور زندگی‌ای داشتید… همان زندگی معمولی‌ که داشتید، همان را ادامه بدهید.

دوری از عوام‌زدگی
یکی از شاخصه‌های نماینده‌ انقلابی این است که با عموم مردم، با عامه‌ مردم همراه است اما عوام‌زده نیست. من به شما عرض بکنم هیچ وقت جوزده نشوید.

پایبندی به قانون اساسی

پایبندی به قانون اساسی. یکی از مسائل بسیار مهم در کار مجلس، پایبندی به قانون اساسی است؛ آن مواردی که قانون اساسی تکلیفی معین کرده، حتما رعایت بشود. این قانون اساسی نباید حتی اندکی مخدوش بشود.

کار برای مردم، همراه با نیّت خالص

برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیّت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کار کنید. اسیر جَو و مانند این چیزها هم نشوید. گاهی اوقات می‌شود جوّی به وجود می‌آید که انسان را می‌کشاند به یک طرفی؛ نه، نگاه کنید ببینید تکلیف چیست، چه چیزی برای مردم مفید است؛ ولو بر خلاف جوّ حاکم هم باشد، اشکالی ندارد، آن را دنبال بکنید. اسیر جَو نشوید و به تعبیر معروف، جَوزده نشوید.

پایبندی جدی به تعهد و سوگند شرعی آغاز مجلس

یک مطلب، مساله‌ سوگند شما است. این سوگندی که در آغاز مجلس دسته‌جمعی اداء می‌شود، یک سوگند شرعی است و به هیچ وجه تشریفات ظاهری نیست؛ این قسم خوردن است، یعنی تعهّد ایجاد می‌کند. شما در این سوگند تعهّد کردید که پاسدار حریم اسلام باشید، نگاهبان دستاوردهای انقلاب باشید؛ اینها در متن سوگند شما آمده. بایستی بِجِد پایبند این معنا باشید؛ یعنی نگاهبان دستاوردهای انقلاب و پایبند جدّی به این تعهّد و پاسدار حریم اسلام. تخلّف از این سوگند، بازخواست شرعی دارد،‌ بازخواست الهی دارد.

اهتمام به مسائل کلیدی و اولویت‌دار

اولویت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجه‌ دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجه‌ دو که مانع از حرکت جدی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود. مثلا حالا در مقوله‌ اقتصاد اگر بخواهیم مسائل کلیدی را مطرح کنیم، مسئله‌ تولید یک مسئله‌ جداً کلیدی است… مسئله‌ اشتغال جزو مسائل کلیدی است که البته با تولید ارتباط پیدا می کند.

مسئله‌ مهار تورم مسئله‌ جداً کلیدی است که علل زنجیره‌ تورم و گرانی را شناسایی کنید و بروید سراغ این علل. مدیریت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛ عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است؛ اینها مسائل مهم است.

در مقوله‌ مسائل اجتماعی و غیره هم مسئله‌ مسکن یک مسئله‌ جداً مهم و کلیدی است؛ در سبد هزینه‌های خانوار، مسکن سهم بسیار عمده‌ای دارد و مسئله‌ مسکن خیلی مهم است. مسئله‌ ازدواج جوانان خیلی مهم است؛ جزو مسائلی است که اصلا نباید از آن غفلت کرد و راه‌هایی برای تسهیل ازدواج، و امکان ازدواج برای جوان ها، باید پیش‌بینی بشود.

 

تعامل و هم‌افزایی با قوای مجریه و قضائیه

یک توصیه‌ دیگر مسئله‌ تعامل و هم‌افزایی با بقیه‌ قوا است. نقشه‌ کلی تعامل به نظر حقیر این است: از طرف دو قوه‌ مجریه و قضائیه تعاملشان به این است که بایستی موبه‌مو مصوبات شما را عمل کنند؛ یعنی تعلل در اجرای مصوبات مجلس جایز نیست و تعطیل مصوبات مجلس، و بی‌اعتنائی به آنها، جایز نیست؛ آن دو قوه موظفند که مصوبات شما را عمل کنند. از طرف شما هم تعامل به این است که مصوبه را با توجه به ظرفیت های کشور تصویب کنید، ایجاد کنید.

پرهیز از منازعات و لزوم اتحاد و انسجام داخلی در مقابل دشمن

در زمینه‌ همکاری‌های با قوا و با دولتمردان یک نکته اینکه به تجربه در طول این سال های متمادی ثابت شده که درگیری‌ها و منازعات و مجادلات در صدر، برای افکار عمومی مردم زیان‌بخش است، مردم را ناراحت می کند. بله؛ مردم از شما و از دولت یا قوه‌ قضائیه توقع دارند که حق را بیان کنید و حق را دنبال بکنید، اما توقع ندارند که با هم مجادله کنید و گریبان یکدیگر را بگیرید؛ این را مردم هیچ دوست نمی دارند و تشنج در رئوس دستگاه‌ها بخصوص، مردم را اذیت می کند، ناراحت می کند، روی افکار عمومی تأثیر منفی می گذارد.

تحرک و تلاش بی‌وقفه

توصیه اصلی، انقلابی ماندن و حفظ ویژگی‌هایی نظیر «تحرک و تلاش بی‌وقفه» است، چرا که خداوند به فرموده قرآن کریم، ملائک رحمت خود را بر کسانی نازل می‌فرماید که در صراط مستقیم، استقامت به خرج دهند.

شاخص‌های نماینده انقلابی

اولین شاخص، «ساده‌زیستی، و اسیر تجملات و اعیان‌نشینی نشدن» است و نباید زندگی نمایندگان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند.

«مسئولیت‌پذیری» دومین شاخص یک نماینده انقلابی است. پای قانون خوبی که تصویب می‌کنید محکم بایستید و از طرف دیگر اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.

مردمی بودن شاخص دیگر انقلابی‌گری یک نماینده؛ مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آنها داشته باشید اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.

نماینده انقلابی با عموم مردم همراه است اما عوام‌زده و جوّ زده نیست بنابراین در قوانین و اقدامات مجلس، چنانچه مخالفت ها منطقی بود آنها را بپذیرید اما در غیر این‌صورت، جنجال و فضاسازی علیه مجلس و قانون نباید شما را از انجام وظیفه باز بدارد.

الزامات مجلس انقلابی

اصلی- فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی، اجتناب جدی از تبعیض و فساد چه در قبال فساد دیگران و چه مراقبت از خود در مقابل فساد، همکاری صمیمانه با قوا و دستگاه های دیگر و همچنین بدنه آنها و پرهیز از گروکشی و معارضه ، پایبندی کامل به قانون اساسی و تکالیف آن، وضع قوانین با نگاه جامع و بلندمدت و پرهیز از قانونگذاری برای هر امر جزیی، توجه به سیاست های کلی ابلاغی در قوانین، اصلاح ساختار بودجه، تقویت بنیه کارشناسی مجلس چه در مرکز پژوهش ها و چه در کمیسیون‌های تخصصی، توجه به ابعاد رسانه‌ای مصوبات و اقدامات مجلس و توضیح آنها برای مردم، پرهیز از دخالت در انتصابات، اهمیت حفظ آبروی افراد و پرهیز از بیان مطالب اثبات‌نشده از تریبون پر اهمیت مجلس، پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی، اهتمام جدی به کار کارشناسی در بررسی طرح ها و لوایح و بالا بردن سطح کیفی قوانین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا