فیروزکوه، چهار واحد بوم گردی دارای مجوز دارد

خبرنگار:

معصومه اصطلامی
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه گفت: در شهرستان فیروزکوه، چهار واحد بوم‌گردی دارای مجوز داریم که در روستاها و مناطقی واقع شده‌اند که ویژگی‌های جذب گردشگر را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، مهدی کارخانی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: اکوتوریسم از دو بخش اکو و توریسم تشکیل شده است که اکو با توجه به ریشه یونانی آن به معنی زیستگاه و محیط زیست و توریسم به معنی گردشگری است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه اشاره داشت: با توجه به معنی لغوی اکوتوریسم، در فارسی به طبیعت‌گردی و بوم‌گردی اطلاق می‌شود؛ بوم‌گردی می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد که همان عشق ورزیدن به طبیعت، احترام گذاشتن به فرهنگ و آموختن آداب و رسوم مردمانی که از گذشته در یک زیست‌بوم خاص زندگی می‌کردند، تعریف کرد که در نتیجه باعث بهبود زندگی مردم محلی شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تعریف جامع و خلاصه‌ای نسبت به این واژه داشته باشیم، می‌توانیم بوم‌گردی را سبک جدیدی از سفر بدانیم که با آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم سعی بر حفظ محیط زیست بر ارتقاع سطح درآمد جامعه محلی دارد.

کارخانی خاطرنشان کرد: بوم‌گردی در ایران با پیدایش اقامت‌های بوم‌گردی گره می‌خورد، شاید قبل از فراگیر شدن اقامتگاه‌های بوم‌گردی کمتر افرادی حتی با واژه بوم‌گردی آشنا بودند؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در مناطق روستایی، مناطق بکر طبیعی و اماکن تاریخی بنا شده است که تنها جنبه اقامتی ندارند بلکه در آن‌ها فعالیت‌هایی مانند ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی، طبخ غذاهای محلی، اجرای نمایش و موسیقی بومی، برگزاری جشن‌های محلی و تورها فراهم می‌شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه بیان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی اکولوژی به عنوان برند جدید گردشگری است که با توجه به تعاریف صورت گرفته انتظار از اقامتگاه بوم‌گردی فراتر از هتل، ویلا یا سوئیت است؛ اقامتگاه بوم‌گردی نه تنها محلی برای اسکان شبانه بلکه پایگاهی برای آشنایی با فرهنگ‌های غنی محلی و احترام به طبیعت است.

وی افزود: اقامتگاه بوم‌گردی معمولاً خانه‌های روستایی هستند که برای اسکان گردشگران با همان ساختار معماری دیرینه از نو بنا شده‌اند یا بازسازی و مرمت شدند تا بتوانند هر چه بهتر ارزش‌های سنتی و بومی منطقه خود را به نمایش بگذارند.

کارخانی در خصوص بوم‌گرد تصریح کرد: چهار ویژگی برای بوم‌گرد وجود دارد؛ باید سفر مسئولانه داشته باشد، حفظ محیط زیست، گردش در مناطق طبیعی و بهبود زندگی مردم محلی چهار اصل مهم در بوم‌گردی است که تمام گردشگرانی که از این اصول پیروی می‌کنند را می‌توان بوم‌گرد نامید؛ بوم‌گرد علاقه‌مند است که در قالب یک سفر طبیعت‌گردی یک یا چند روزه زندگی به سبک مردمان بومی را در خانه‌های خشتی، چوبی، کاه‌گلی و سنگی تجربه کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: بوم‌گرد باید بتواند به محض ورود به جامعه محلی خود را به آن وقف بدهد یا به نوعی خود را هم‌رنگ جامعه محلی کند؛ ما در شهرستان فیروزکوه، چهار واحد بوم‌گردی دارای مجوز داریم که در روستاها و مناطقی واقع شده‌اند که ویژگی‌های جذب گردشگر را دارند و روستاها و مناطق هدف گردشگری هستند.

وی همچنین تاکید کرد: واحدهای بوم‌گردی که در شهرستان فیروزکوه واقع شده است، ظرفیت‌های اسکان متفاوتی دارند و هر کدام از آنها با یک ویژگی‌های خاص فعالیت می‌کنند؛ یک واحد بوم‌گردی باعث رشد و ارتقا سطح درآمد جامعه محلی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا