صعود کوهنورد فیروزکوهی به قله کازبک گرجستان

خبرنگار:

معصومه اصطلامی
رئیس اداره ورزش و جوانان فیروزکوه گفت: رستم آهنگری از اهالی روستای وزنا شهرستان فیروزکوه به قله کازبک کشور گرجستان صعود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، حسن نام‌آور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص صعود کوهنوردان فیروزکوهی به قله کازبک کشور گرجستان، اظهار کرد: رستم آهنگری از اهالی روستای وزنا شهرستان فیروزکوه و مربی کوهنوردی و سنگ‌نورد یکی از اعضای صعودکننده به این قله در کشور گرجستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این کوهنورد فیروزکوهی در قالب یک گروه سه نفره از استان مازندران برای اولین بار از کشور جمهوری اسلامی ایران موفق به صعود از این یخچال مخوف در کشور گرجستان شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه در خصوص قله کازبک کشور گرجستان بیان داشت: این قله به زبان گرجی مکینوارتسوری که ترجمه آن «قله یخی یا قله یخچال» بلندترین کوه در شمال شرق گرجستان در مرز ناحیه کازبگی و اوستیای شمالی-آلانیا در جمهوری روسیه است که ارتفاع آن به ۵۰۴۷ متر می‌رسد و یک آتشفشان مخروطی خفته زیبا به حساب می‌آید.

نام‌آور تصریح کرد: قله کازبک سومین قله بلند در کشور گرجستان پس از قله شخارا به ارتفاع ۵۰۶۸ متر و قله جانگا به ارتفاع ۵۰۵۹ متر است؛ همچنین دومین قله بلند آتشفشانی در قفقاز پس از قله البروس در روسیه است، در این کشور این کوه به چهره پیرمردی با ریش سفید تشبیه می‌شود زیرا این کوه در طول سال همواره پوشیده از برف و یخ است.

وی در خصوص جایگاه صعود این قله در بین ورزشکاران عنوان کرد: درجه سختی این کوه با درجه سختی قلل رشته‌کوه هیمالیا برابری می‌کند به همین خاطر به اورست کوچک مشهور است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه افزود: بنابراین صعود به این قله از نظر ارزش و جایگاه صعود در بین ورزشکاران کوهنورد قابل توجه و حائز اهمیت است، گرچه ورزش کوهنوردی مخصوصاً از چنین قله‌هایی کار سهل و آسانی محسوب نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا