عبادت و سجده های طولانی از ویژگی های خاص امام سجاد (ع) است/ “صحیفه سجادیه” و “رساله حقوق”، دو یادگار بزرگ از امام زین العابدین (ع)

حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج، کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا و شهادت امام سجاد (ع)، گفت: امام زین العابدین (ع) فرزند امام حسین (ع) هستند و بنا بر تواریخ مشهور، مادر ایشان شهر بانو که اصالتاً ایرانی بودند.

وی افزود: همچنین نقل شده است که امام سجاد (ع) بیان و افتخار میکرد که من هم از عرب و هم از عجم هستم؛ این سخن امام سجاد (ع) میتواند بعضی از شبهاتی را که امروزه بعضی ها مطرح کنند که امام حسین (ع) و خاندان آن حضرت با ایرانی ها میانه ای نداشتند، رد کند.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام حسین (ع) سه فرزند پسر داشتند که اسم هر سه بزرگوار علی بوده _حضرت علی اکبر (ع) که در کربلا به شهادت رسیدند، علی اوصد که امام سجاد (ع) بودند و حضرت علی اصغر ۶ ماهه که در کربلا به شهادت رسید_ اما لقب های این سه امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت است.

حجت الاسلام سراج بیان داشت: در کربلا زمانی که امام زین العابدین (ع) بیمار میشود، امام حسین (ع) لحظه آخر پیش از اینکه به میدان برود برای وداع نزد فرزند خود امام سجاد (ع) می آید، در این هنگام امام سجاد (ع) گریستند، و وقتی امام حسین (ع) علت را جویا شدند امام سجاد به پدر خود فرمودند همه فرزندان و یاران شما توفیق شهادت پیدا کردند و من این توفیق را به دست نیاوردم، امام حسین در پاسخ به فرزند خود فرمودند خیر اینگونه نیست، این بیماری مصلحتی بوده که شما بمانی و رهبری امت را به عهده بگیری تا این امت بدون رهبر و پیشوا نمانند.

وی خاطر نشان کرد: در سالهایی که امام سجاد (ع) از کربلا به مدینه بازگشتند، شدیدترین وضعیت امنیتی در مدینه حاکم بوده است و مخالفین حکومت یزید نمیتوانستند هیچگونه جلسه ای داشته باشند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به سبک زندگی و ویژگی شخصیتی امام سجاد (ع) گفت: عبادت و سجده های طولانی، از ویژگی های خاص امام زین العابدین (ع) در میان ویژگی های نیک فراوان ایشان می باشد، که امام به دلیل سجده های طولانی که در برابر عظمت خداوند متعال داشتند به “سجاد” شهرت یافتند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: همچنین “صحیفه سجادیه” و “رساله حقوق” دو یادگار بزرگ دیگر است که از امام سجاد علیه السلام برای ما به یادگار مانده است.

وی درباره کتاب صحیفه سجادیه بیان داشت: امام سجاد علیه السلام دعای کتاب صحیفه سجادیه را در زمانی تعلیم فرمودند که مملو از معارف مختلفی است که در اسلام به آن نیاز داریم، اما به دلیل شرایط خفقانی که وجود داشته و برگزاری کلاس و سخنرانی و … ممکن نبوده امام سجاد (ع) این معارف را در قالب دعا انتقال داده اند.

حجت الاسلام سراج افزود: از جمله این دعاها، دعای هفتم صحیفه سجادیه است که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در بحث بلاهایی از جمله ویروس منحوس کرونا که دامن گیر جامعه میشود، توصیه فرمودند در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، توسل و دعا به پیشگاه خداوند هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

کارشناس مذهبی درباره رساله حقوق امام زین العابدین (ع) گفت: رساله حقوق از امام سجاد علیه السلام مملو از موازینی است که ما باید در برخورد با افراد مختلف، حیوانات، محیط زیست و حتی در برابر اعضا و جوارح خود که امانت الهی است رعایت کنیم.

وی با اشاره به جهاد گریه و انقلاب فکری که امام سجاد (ع) داشتند عنوان کرد: در شرایطی که امکان جهاد نظامی و حتی امکان جهاد زبانی هم به شکل علنی در قالب کلاس، جلسه و … وجود نداشت، امام سجاد (ع) این جهاد را از طریق ارتباط با خداوند و گریه در برابر عظمت خدا انجام میداد و همینطور ایشان پیام رسان واقعه کربلا بوده و مظلومیت آقا امام حسین (ع) را به شکل های مختلف به اطلاع مردم میرساند.

حجت الاسلام سراج افزود: مخصوصا زمانی که معاویه و بعد پسر او یزید، با مردم شام کاری کرده بودند که این مردم فکر میکردند که امام حسین (ع) از مسیر دین خارج شده و ایشان به قصد برهم زدن نظطم جامعه یا به قصد ظلم و ستم خارج شده است؛ اما امام زین العابدین (ع) در قالب گریه این پیام را به مردم میرساند که پدر بزرگوار من به هیچ عنوان قصد ظلم به کسی، قصد قدرت طلبی را نداشت.

وی در ادامه گفت: شیوه های دیگر مقابله امام سجاد (ع) با مخالفین _علاوه بر بحث دعا، مناجات، گریه و بحث صحیفه سجادیه و رساله حقوق آن حضرت_ در قالب توجیه خصوصی افرادی بود که زمینه و آمادگی فکری لازم را داشتند و میتوانستند اسرار اهل بیت (ع) را حفظ کنند؛ امام به صورت فرد به فرد و خانه به خانه با افراد ملاقات میکرد و واقعیت هایی که بر جامعه اسلامی آن روز رفته بود که منتهی به شهادت حضرت ابا عبدالله (ع) شده بود را برای مردم توضیح میداد، به همین خاطر از آن زمان تا امروز راویانی بودند و هستند که موضوعات مختلفی از واقعه کربلا را برای ما بیان میکنند.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: امام در شرایطی قرار گرفته بود که مظلوم واقع شد، لذا وقتی یک شیرخوار یا یک قصاب را میدید، میگریست و وقتی مردم علت را میپرسیدند امام سجاد (ع) واقعه کربلا را بازگو میکرد؛ این اقدام امام یک جهاد بزرگ بود که امام توانست علاوه بر اینکه در سفر اسارت در کنار حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم، ایشان هم خطبه های مهمی داشته باشد بعد از بازگشت از اسارت هم چون جامعه در شرایط خفقانی به سر میبرده، امام با جهاد گریه و دعا توانست توجه مردم را نسبت به واقعه کربلا بیشتر کند.

حجت الاسلام سراج خاطر نشان کرد: حضرت زینب سلام الله علیه و امام سجاد علیه السلام، این دو شخصیت بزرگوار از بزرگ ترین پیام رسان های کربلا بودند به گونه ای که همه بزرگان میفرمایند اگر جهاد این دو شخصیت بزرگوار نبود، واقعه کربلا به دست فراموشی سپرده میشد.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا