گریه برای امام حسین (ع) از سنخ گریه در برابر خداوند است

حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج کارشناس مذهبی در گفتگو با پایگاه خبری تورنه، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اسطوره جوانمردی و جهاد، امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، گفت: عزاداری امام حسین (ع) هم ارزش معنوی بسیار بالایی دارد و هم روح حماسه و غیرت را در جوامع اسلامی زنده نگه میدارد.

وی درباره آداب ماه محرم بیان داشت: یکی از آداب ماه محرم این است که انسان با اخلاص برای حضور در این جلسات حرکت کند، نیّت انسان خالصانه برای خدا و برای تکریم شهدای کربلا باشد؛ اگر خدایی نکرده مسائلی همچون رقابت بین هیئت ها و… پیش بیاید، ما در حقیقت اجر خود را نزد خداوند از دست میدهیم.

کارشناس مذهبی افزود: یکی دیگر از آداب مجالس امام حسین (ع) این است که انسان تلاش کند از دو مورد “کسب علم و دانش اخلاقی و دینی” و “اشک” در مجالس امام حسین (ع) بهره ببرد؛ افراد از سخنان و بیانات علما و اساتید خوب و متعهد که در این جلسات عزاداری حضور دارند حتماً استقبال کنند و بهره ببرند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به بهره مندی از اشک و گریه برای امام حسین (ع) اظهار داشت: گریه برای امام حسین علیه السلام از سنخ گریه در برابر خداوند است، زیرا اشک ریختن برای سرور و سالار شهیدان ماهیت الهی، معنوی و دینی دارد، گریه‌ی ضعف و زبونی نیست بلکه گریه معنوی است که روح انسان را از لحاظ معنوی ارتقاء میدهد.

وی تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم از نظر روانشناسی هم اشاره کنیم، این موضوع به اثبات رسیده است کسی که در مجالس امام حسین (ع) گریه میکند، بعد از فراغت از آن جلسه، احساس فرد این است که از آرامش روحی خوبی برخوردار شده است.

کارشناس مذهبی اذعان داشت: ضمن اینکه امروزه در روانشاسی به بحث گریستن تاکید میشود که گاهی انسان لازم است در یک خلوت و تنهایی گریه کند البته گریه های بی هدف را توصیه نمیکنیم در اسلام دو گریه توصیه شده است، یکی گریه در برابر عظمت خدا و به عنوان اعتراف به گناه و قصد توبه، و دیگری گریه‌ای که ماهیت الهی و دینی دارد که گریه برای اولیا خداوند است.

وی عنوان کرد: به دلیل شرایط خاصی که برای امام حسین (ع) به وجود آمده بود و اینکه مصیبت ایشان اعظم مصائب محسوب میشود، به همین خاطر بر اشک برای امام حسین (ع) توصیه بیشتری شده است؛ این اشک هم برای آخرت انسان ارزش معنوی و هم برای آرامش روحی و روانی انسان ارزش مادی دارد.

حجت الاسلام سراج با بیان اینکه احترام به همه حاضرین در مجلس عزاداری امام حسین (ع) یکی دیگر از آداب مجلس آن حضرت است، گفت: افراد به همه کسانی که در مجلس امام حسین (ع) حاضر میشوند احترام بگذارند و تلاش کنند اگر میتوانند خدمتی کنند آن را انجام دهند، در مجالس امام حسین (ع) دنبال برتری جویی، فخر فروشی، خودنمایی و امثال اینها نباشد که اینها از صفات شیطانی است و باعث میشود در این مجالس اجر خود را از دست بدهیم.

وی با اشاره به نامگذاری هفته اول محرم الحرام به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر و یکی از اهداف قیام امام حسین (ع)، بیان داشت: امام حسین (ع) در ابتدا وصیت نامه معروف خود فرمودند من از این حرکت برای اصلاح امّت اراده کردم، اینکه امّت خود را نسبت به سیره جدّ من رسول الله و پدر من حضرت علی (ع)‌، آشنا کنم.

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: اصلاح امّت مسئله اصلی است که امر به معروف و نهی از منکر یکی از عوامل مهم اصلاح اجتماعی است، به همین خاطر پیغمبر اکرم (ص) فرمودند که هرگاه امر به معروف و نهی از منکر فراموش شود به تدریج اشرار، بدها و اهل گناه بر جامعه مسلط میشوند و وقتی خوبان دعا میکنند، دعای آنها برآورده نمیشود چون آن زمان که باید به وظیفه خود امر به معروف و نهی از منکر عمل میکردند این کار را نکردند.

وی افزود: هفته اول ماه محرم به این امر نامگذاری شد تا مردم این واجب گمشده و فراموش شده را دوباره به یاد بیاورند و تصمیم بگیرند که در طول سال این واجب فراموش شده را با رعایت شرایط آن اجرا کنند.

حجت الاسلام سراج در ادامه گفت: امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که بعضاً نمیدانند و آن شرایط را رعایت نمیکنند و در نهایت هم نتیجه نمیدهد؛ یکی از شرایط این است که باید به امنیت خود توجه کرد گاهی فرد اگر امر به معروف کند مورد ضرب و شتم قرار گیرد و … امنیت او هم از بین میرود اینجا یکی از آن شرایطی است که فرمودند نیازی نیست امر به معروف کنید.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: اما اگر خطر جانی و مالی و آبرویی وجود ندارد، انسان با رعایت آداب اسلامی امر به معروف و نهی از منکر کند یعنی بیان با احترام، حفظ حُرمت طرف مقابل، تلاش شود امر به معروف در حضور دیگران نباشد یا به صورت آرام و خصوصی بیان شود و … در این صورت امر به معروف میتواند موثر واقع شود.

حجت الاسلام سراج درباره تلاش بیگانگان برای تخریب عزاداری ماه محرم، اذعان داشت: از زمانی که امام حسین (ع) به شهادت رسید تاکنون که بیش از ۱۴۰۰ سال میگذرد معاندین بودند و تلاش میکردند که به شکلی یاد و نام حضرت اباعبدالله را از ذهن ها بیرون کنند یا مردم را نسبت به امام حسین و مجالس امام حسین (ع) سرد کنند.

وی خاطر نشان کرد: این دشمن الآن هم وجود دارد اما در عصر حاضر با رسانه و ابزارهای روز مجهز تر شده است، ما باید حواس خود را جمع کنیم، همه افراد چه علاقه مندان به امام حسین (ع) و چه افرادی که به امام حسین علاقه ای ندارند وجدان که دارند این سوال را برای خود مطرح کنیم که با اینکه در دنیا گروه های انحرافی بسیار زیادی وجود دارند که رفتار بعضی از آنها خلاف فطرت مانند شیطان پرستان رفتار بعضی ها هم خلاف طبیعت است مانند همجنس گرایان چرا فضاهای ماهواره ای که این همه هزینه میکنند، یک جلسه نقد و انتقاد برای شیطان پرستی و امثال اینها نگذاشتند؟

کارشناس مذهبی افزود: پاسخ این سوال روشن است، زیرا شیطان پرست یا آن گروه انحرافی دیگر، جاده صاف کُن دستگاه استعمار هستند، این گروه ها نباید هم نقد شوند اتفاقا باید از طرف دشمن پشتیبانی شوند.

وی عنوان کرد: اما یاد، راه و نام امام حسین (ع) ضد استعمار است، هر کسی که با مسیر امام حسین آشنا شود حتما با استعمار و زورگویی و ستم مبارزه میکند، این موضوع هم خواست استعمارگران نیست بنابر این با الگوهای بزرگی مانند امام حسین (ع) که الگوهای ظلم ستیزی و استعمار ستیزی هستند مبارزه میکنند که این شخصیت ها را از گردونه خارج کنند و حتی بیگانگان اجازه نمیدهند که رسانه های مختلف دنیا نسبت به این گروه های انحرافی انتقاد کنند.

حجت الاسلام سراج اظهار داشت: مردم به این سوال توجه و فکر کنند که چرا به امام حسین (ع) این هجمه وارد میشود اما به شیطان پرست این هجمه ها وارد نمیشود؟ وظیفه پیروان امام حسین (ع) این است که با بصیرت به این حاشیه سازی ها پاسخ دهند، و یکی از ابعاد بصیرت هم این است که درباره این سوال تفکر و برای دیگران هم بازگو شود.

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا