کوتاهی ها موجب صدمات فراوان در سیل خواهد شد

خبرنگار:

فاطمه شاه حسینی
امام جمعه شهرستان فیروزکوه گفت: یکی از دغدغه های شهرستان فیروزکوه، مسئله سیل است؛ باران رحمت الهی است ولی اگر ما در زمینه آبخیزداری، لایروبی رودخانه ها و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز کوتاهی کنیم، موجب صدمات فراوان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تورنه، حجت الاسلام حیدری امام جمعه شهرستان فیروزکوه در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته فیروزکوه، اظهار داشت: یکی از نشانه های تقوا، تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی است و شعائر الهی فقط گریه و عزاداری نیست؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف شیعه فرمودند “شیعیان ما در شادى ما شادند و در اندوه ما محزون اند”.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه تصریح کرد: یکی از مهمترین شعائر دینی، برپایی جشن و مجلس شادی در روز غدیر است؛ عیدی که به تعبیر روایات «عیدالله الأکبر» نامیده شده؛ پیامبر فرمودند “روز غدير خم برترين عيدهاى امّت من است”.

حجت الاسلام حیدری بیان داشت: هیچ روزی با عظمت تر از غدیر نیست؛ امام صادق علیه السلام به یکی از اصحابشان فرمودند “شاید فکرکنی خداوند عزوجل روزی را ازجهت حرمت و احترام باعظمت تر از عید غدیر خلق کرده باشد؛ نه به خدا سوگند! نه به خدا سوگند! نه به خدا سوگند!”.

امام جمعه فیروزکوه در ادامه عنوان کرد: باید اعتراف کنیم که در زمینه غدیر کوتاهی کرده ایم، پیام غدیر هنوز حتی در جامعه خودمان ابلاغ نشده، پیامبر در خطبه غدیر دستور دادند که “فلیُبلّغِ الحاضرُ الغائبَ و الوالدُ الولدَ الی یوم القیامة: حاضر باید این را به غائب و پدران هم به فرزندانشان، این را ابلاغ کنند”؛ غدیر یک واقعه نیست، بلکه یک جریان است یک مکتب است، اصل و اساس دین است، فرهنگ غدیر باید جهانی شود.

وی گفت: پیامبر (ص) فرمودند “اگر مردم بر محبت علی بن ابی طالب جمع میشدند و در خانه علی را رها نمیکردند و جای دیگر نمیرفتند، خداوند جهنم را خلق نمیکرد”.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه اظهار داشت: مقدمه جهانی سازی پیام غدیر این است که در این روز جشن باشکوه بگیریم، خیابان ها را چراغانی کنیم، اطعام در روز غدیر بسیار سفارش شده است؛ امام رضا علیه السلام فرمودند “کسی در این روز مؤمنی را اطعام کند، گویا جمیع انبیا و صدیقین را اطعام کرده است”؛ میتوان مقداری غذا بیشتر درست کنیم و به همسایه ها هم بدهیم.

حجت الاسلام حیدری بیان داشت: در این روز توصیه شده لباس نو بپوشیم و برای فرزندان خود لباس نو بخریم؛ عیدی دادن، عیادت بیماران، صله ارحام، کمک به نیازمندان، هدیه به فرزندان و کودکان خیلی سفارش شده است.

وی اذعان داشت: برای امیرالمؤمنین (ع) هزینه کنیم،‌ آقا جبران میکند، زیر بار دِین کسی نمی ماند؛ از شب میلاد امام هادی (ع) تا شام عید غدیر به مدت پنج شب در شهرستان جشن بگیریم.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه در خطبه دوم خاطر نشان کرد: روز صنعت و معدن را به ریاست اداره صمت و همکاران ایشان و همه جهادگران عرصه صنعت و معادن تبریک عرض میکنم و همچنین روز شهرداری و دهیاری را به شهرداران و دهیاران تبریک میگویم و از زحمات ایشان، به ویژه از زحمات مهندس صادقی، شهردار پرتلاش و جهادی شهر فیروزکوه و همکاران خدوم ایشان تشکر میکنم.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه گفت: یکی از دغدغه های شهرستان فیروزکوه، مسئله سیل است؛ باران رحمت الهی است ولی اگر ما در زمینه آبخیزداری، لایروبی رودخانه ها و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز کوتاهی کنیم، موجب صدمات فراوان خواهد شد.

وی افزود: در همین سیل پارسال، ۱۵ نفر از اهالی مزداران جان خود را از دست دادند؛ چقدر صدمات مالی وارد شد؛ امسال هم سیل به برخی روستاها و شهر فیروزکوه آسیب زد که الحمدلله خسارت جانی نداشتیم، ولی باید تدبیر کنیم؛ کارشناسان میگویند خسارات سیل قابل علاج است، ولی نیاز به همّت و البته اعتبار دارد.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه اظهار داشت: مطالبه مردم از همه دستگاه های ذی ربط این است که هرچه زودتر نسبت به لایروبی و احداث آبخیزداری و هرچه لازم است، اقدام کنند؛ اگر اعتبار لازم دارد، تخصیص داده شود تا ان شاء‌الله شاهد چنین حوادثی نباشیم.

حجت الاسلام حیدری عنوان کرد: در ایام حج بیت الله الحرام که دلهای قریب به دو میلیارد مسلمان متوجه خانه وحی است، در اقدامی زشت و موهن، با چراغ سبز و اجازه دولت سوئد، برخی جریانات افراطی و اسلام ستیز، اقدام به سوزاندن قرآن کردند؛ این ابلهان فکر میکنند با این اقدامات میتوانند نور قرآن را خاموش کنند، “يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ: مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد”.

وی خاطر نشان کرد: ما نمازگزاران جمعه ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم، از تمام آزادی خواهان جهان میخواهیم در کنار مسلمانان، با سیاست توهین به مقدسات به شدت مقابله کنند و از دولتهای اسلامی میخواهیم که با قاطعیت نسبت به دولت سوئد اقدام نمایند.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه بیان داشت: از امام هادی علیه السلام دو میراث معرفتی با ارزش، “زیارت جامعه کبیره (یک دوره امام شناسی)” و “زیارت غدیریه (یک دوره امیرالمؤمنین شناسی)” به یادگار مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا